دکتر شاهد فدایی فرد

سکته‌های مغزی را با تغذیه صحیح از خود دور کنید

همیشه این شعار را می‌شنویم که پیشگیری بهتر از درمان است اما توجه نمی‌کنیم که پیشگیری، قواعد مخصوص خودش را دارد. از این رو باید قدری اصولی‌تر به این موضوع نگاه کنیم.سکته‌های مغزی از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توان با قدری تلاش و البته رعایت قواعد و اصول پزشکی آنها را از خود دور کرد.در این میان نقش تغذیه به عنوان یک اصل محوری در پیشگیری از سکته‌های مغزی بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۲۱۰۰۶۳

ویتامین E منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌

نقش آنتی‌اکسیدان‌‌ها در پیشگیری از بروز سکته‌های مغزی موضوعی است غیر قابل چشم‌پوشی و در این بین ویتامین E از بهترین و موثرترین آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. روغن‌های کانولا، زیتون، هسته‌ انگور و ماهی از جمله منابع سرشار از ویتامین E محسوب می‌شوند که باید روزانه در پخت و پز از آنها استفاده شود.

نقش ارزشمند ویتامین A

ویتامین A نیز دست‌کمی از ویتامین E ندارد. طی مطالعه‌ای در کشورهای بلژیک و انگلستان، مشخص شد سبزیجات سرشار از ویتامین A توانسته‌‌اند ریسک بروز سکته‌های مغزی را کاهش دهند.

 از این رو منابعی همچون سبزیجات تازه، تخم‌مرغ، جگر و میوه‌جات تازه می‌بایست در رژیم غذایی فرد
گنجانده شود.

مصرف پروتئین‌های سالم‌

گوشت قرمز به سبب داشتن چربی زیاد، خطر تشکیل پلا‌ک‌های فیبرینی را در عروق مغزی بالا می‌برد. بنابراین هفته‌ای حداقل 3  2 مرتبه ماهی تازه بخصوص ماهی آزاد، قزل‌آلا، حلوا و قباد را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

تحقیقات جدید در راهند

بتازگی یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه هنگ‌کنگ اعلام کرده مصرف سویا و لوبیا چشم‌بلبلی نقش بسیار موثری در سلامت عروق مغزی و در نتیجه پیشگیری از بروز سکته‌های مغزی ایفا می‌کند.

این تحقیق که نتایج آن در یک مجله اروپایی به چاپ رسیده است، نشان داد ایزو فلاوون عنوان ترکیبی است که در سویا و لوبیا چشم بلبلی بوفور یافت می‌شود و نقش محافظتی ویژه‌ای را در این خصوص ایفا می‌کند.

 از این‌رو توصیه می‌شود در هفته حداقل 2 نوبت و بویژه در وعده‌های ناهار ترکیبی از این 2 ماده غذایی تهیه کنید و آن‌را میل نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها