الف ) رشد کیفی آموزشی : یکی از راههای رفع بعضی تنگناها در سیستم آموزشی که به افت تحصیلی منجر می شود، کیفیت بخشی آموزشی است که تدابیری مثل به کارگیری معلمان مجرب ، افزایش امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی ، کلاسهای کم جمعیت و نیز کلاسهای فوق برنامه در جلوگیری از افت تحصیلی بسیار موثر است .
ب ) رفع نیازهای متنوع آموزشی و پرورشی دانش آموزان : توجه به خواسته های قانونی و مشروع ، علایق متنوع مردم از اهداف کلی شکل گیری این سیستم است ؛ زیرا یکی از اهداف تاسیس مدارس غیردولتی پاسخ به علایق و نیازهای دانش آموزان و والدین آنهاست ؛ چون مدارس دولتی به لحاظ تمرکز و کلیت گرایی کمتر می توانند به نیازهای خاص مردم پاسخ دهند.
ج ) ایجاد تنوع در محتوا و خدمات آموزشی: مدیریت های باز این گونه مدارس ، زمینه ساز تحقق این اصل مهم است و نتیجه این تنوع بخشی ، باعث رشد آموزشی و پرورشی و نیز ایجاد خلاقیت و خودباوری دانش آموزان می شود.
د ) گوناگونی در روشها و متدهای عرضه مطالب درسی :
یکی دیگر از شیوه های عملکرد مثبت این گونه مدارس است که به منظور جلب و جذب دانش آموز از شیوه های مختلف آموزشی به خصوص استفاده از جدیدترین اطلاعات و تجهیزات در رونق بخشی این مدارس موثر می باشد.
ه ) انتظارات مردم از دولت درباره آموزش و پرورش مطلوب (مدارس استاندارد) : نیز ضرورت تاسیس و توسعه مدارس غیردولتی را دوچندان کرده است ؛ زیرا غیردولتی شدن بخشی از آموزش و پرورش ، فشار ناشی از انتظارات مردم از دولت را کاهش می دهد و دولت می تواند با استفاده از باقیمانده ظرفیت و امکانات رسمی و غیررسمی خود به منظور تجهیز و توسعه مناطق محروم و نیمه محروم در امر آموزش و پرورش نقش خود را پررنگتر کند.
و ) رقابت سالم آموزشی و پرورشی : باتوجه به نظارت خصوصی حاکم بر این مدارس ، موسسان ، پیوسته در جهت استمرار جایگاه های کسب شده مدارس ، سعی در رقابت در تمامی زمینه های آموزشی و پرورشی دارند ، لذا نتیجه این رعایت نیل به اهداف اولیاست . برای جلب توجه و گرایش بیشتر مردم به مدارس غیردولتی باید تدابیری را اندیشید ، ازجمله آن که :
1- توجه بیشتر به مسائل تربیتی دانش آموزان ازجمله رعایت شوون اسلامی ، بالا بردن سطح آگاهی های دینی ، برنامه های متنوع پرورشی مثل بازدیدهای علمی و اردوهای تربیتی ، خوش رفتاری اولیای مدرسه با دانش آموزان و در نهایت توجه خاص به مسائل اخلاقی و انضباطی بر استقبال روزافزون والدین و دانش آموزان برای ثبت نام در این گونه مدارس موثر است .
2- استفاده از نیروهای متخصص ، مجرب و متدین باعث جلب اعتماد مردم در سپردن فرزندانشان به مدارس غیردولتی می شود.
3- وجود فضای آموزشی مطلوب و نشاطانگیز و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب می تواند در جلب و جذب دانش آموزان به مدارس غیردولتی بسیار موثر واقع شود.
4- انجام امور خدماتی ازجمله سرویس ایاب و ذهاب ، دادن تغذیه یکسان روزانه یا هفتگی ، استفاده از وسایل مطبوع (سرمایش و گرمایش و ایجاد فضای سبز، زیبا و دلپذیر آموزشگاه) در جذب والدین برای ثبت نام فرزندانشان موثر است .
5- ارتباط مستمر اولیای مدرسه با والدین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نیز از عوامل دیگر تقویت گرایش مردم به این گونه مدارس است.
6- اهتمام مدارس غیردولتی از اصل تقدیر و تشویق دانش آموزان که در آموزش و پرورش و دیگر فعالیت های آموزشگاهی موفق بوده اند ، در جذب دانش آموزان به مدارس غیردولتی موثر می باشد.
7- رعایت سقف جمعیت دانش آموزی در هر کلاس درس و حتی پایین تر از حد استاندارد که در ارزیابی مستمر درسی دانش آموزان و نیز توجه به فرد فرد دانش آموزان از نظر آموزشی و پرورشی ، باعث ایجاد اعتماد خانواده ها در ثبت نام فرزندانشان می شود.