7نکته برای بهینه سازی مدارس غیردولتی

امروزه کمتر کسی است که فرزند خود را راهی مدرسه نکند. در نتیجه در سال 2002 می توان آموزش و پرورش را فراگیرترین نهاد اجتماعی جهانی نام برد و باتوجه به این گستردگی ، شاخص رشد فرهنگی جامعه
کد خبر: ۲۰۹۹۶
را براساس این نهاد مقدس ارزیابی کرد. در ضمن زیربنای رشد اقتصادی جامعه متضمن رشد آموزش و پرورش است . در نهایت آموزش و پرورش باید بتواند نقش و رسالت عظیمی را که جامعه بر دوش او گذاشته است به نحو مطلوب ایفا کند. از سوی دیگر، نگاهی به جمعیت رو به افزایش دانش آموزان در بعضی مقاطع ذهن ما را نسبت به این وظیفه خطیر معطوف می دارد تا برای رفع این مشکل نقش مردم و مشارکت آنها را پررنگ کنیم ، یعنی سیاست تاسیس و توسعه مدارس غیردولتی را با استفاده از مشارکت همه جانبه مردم تقویت نماییم .
علل و ضرورت توسعه مدارس غیردولتی
الف ) رشد کیفی آموزشی : یکی از راههای رفع بعضی تنگناها در سیستم آموزشی که به افت تحصیلی منجر می شود، کیفیت بخشی آموزشی است که تدابیری مثل به کارگیری معلمان مجرب ، افزایش امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی ، کلاسهای کم جمعیت و نیز کلاسهای فوق برنامه در جلوگیری از افت تحصیلی بسیار موثر است .
ب ) رفع نیازهای متنوع آموزشی و پرورشی دانش آموزان : توجه به خواسته های قانونی و مشروع ، علایق متنوع مردم از اهداف کلی شکل گیری این سیستم است ؛ زیرا یکی از اهداف تاسیس مدارس غیردولتی پاسخ به علایق و نیازهای دانش آموزان و والدین آنهاست ؛ چون مدارس دولتی به لحاظ تمرکز و کلیت گرایی کمتر می توانند به نیازهای خاص مردم پاسخ دهند.
ج ) ایجاد تنوع در محتوا و خدمات آموزشی: مدیریت های باز این گونه مدارس ، زمینه ساز تحقق این اصل مهم است و نتیجه این تنوع بخشی ، باعث رشد آموزشی و پرورشی و نیز ایجاد خلاقیت و خودباوری دانش آموزان می شود.
د ) گوناگونی در روشها و متدهای عرضه مطالب درسی : یکی دیگر از شیوه های عملکرد مثبت این گونه مدارس است که به منظور جلب و جذب دانش آموز از شیوه های مختلف آموزشی به خصوص استفاده از جدیدترین اطلاعات و تجهیزات در رونق بخشی این مدارس موثر می باشد.
ه ) انتظارات مردم از دولت درباره آموزش و پرورش مطلوب (مدارس استاندارد) : نیز ضرورت تاسیس و توسعه مدارس غیردولتی را دوچندان کرده است ؛ زیرا غیردولتی شدن بخشی از آموزش و پرورش ، فشار ناشی از انتظارات مردم از دولت را کاهش می دهد و دولت می تواند با استفاده از باقیمانده ظرفیت و امکانات رسمی و غیررسمی خود به منظور تجهیز و توسعه مناطق محروم و نیمه محروم در امر آموزش و پرورش نقش خود را پررنگتر کند.
و ) رقابت سالم آموزشی و پرورشی : باتوجه به نظارت خصوصی حاکم بر این مدارس ، موسسان ، پیوسته در جهت استمرار جایگاه های کسب شده مدارس ، سعی در رقابت در تمامی زمینه های آموزشی و پرورشی دارند ، لذا نتیجه این رعایت نیل به اهداف اولیاست . برای جلب توجه و گرایش بیشتر مردم به مدارس غیردولتی باید تدابیری را اندیشید ، ازجمله آن که :
1- توجه بیشتر به مسائل تربیتی دانش آموزان ازجمله رعایت شوون اسلامی ، بالا بردن سطح آگاهی های دینی ، برنامه های متنوع پرورشی مثل بازدیدهای علمی و اردوهای تربیتی ، خوش رفتاری اولیای مدرسه با دانش آموزان و در نهایت توجه خاص به مسائل اخلاقی و انضباطی بر استقبال روزافزون والدین و دانش آموزان برای ثبت نام در این گونه مدارس موثر است .
2- استفاده از نیروهای متخصص ، مجرب و متدین باعث جلب اعتماد مردم در سپردن فرزندانشان به مدارس غیردولتی می شود.
3- وجود فضای آموزشی مطلوب و نشاطانگیز و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب می تواند در جلب و جذب دانش آموزان به مدارس غیردولتی بسیار موثر واقع شود.
4- انجام امور خدماتی ازجمله سرویس ایاب و ذهاب ، دادن تغذیه یکسان روزانه یا هفتگی ، استفاده از وسایل مطبوع (سرمایش و گرمایش و ایجاد فضای سبز، زیبا و دلپذیر آموزشگاه) در جذب والدین برای ثبت نام فرزندانشان موثر است .
5- ارتباط مستمر اولیای مدرسه با والدین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نیز از عوامل دیگر تقویت گرایش مردم به این گونه مدارس است.
6- اهتمام مدارس غیردولتی از اصل تقدیر و تشویق دانش آموزان که در آموزش و پرورش و دیگر فعالیت های آموزشگاهی موفق بوده اند ، در جذب دانش آموزان به مدارس غیردولتی موثر می باشد.
7- رعایت سقف جمعیت دانش آموزی در هر کلاس درس و حتی پایین تر از حد استاندارد که در ارزیابی مستمر درسی دانش آموزان و نیز توجه به فرد فرد دانش آموزان از نظر آموزشی و پرورشی ، باعث ایجاد اعتماد خانواده ها در ثبت نام فرزندانشان می شود.

عباس چراغ چشم - دزفول
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها