آلبرایت:

جنگ عراق برای آمریکا فاجعه بود

وزیر امور خارجه‌ سابق آمریکا گفت، جنگ عراق پیامد‌های ویران کننده‌ای برای دیپلماسی آمریکا به همراه داشته است، اما واشنگتن نباید با یک ضرب‌الاجل برای خروج نیروهایش در بحبوحه‌ این مناقشه موافقت کند.
کد خبر: ۲۰۹۶۸۸
به گزارش ایسنا، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه‌ی سابق آمریکا، در مصاحبه با  روزنامه واشنگتن تایمزخاطر نشان کرد: هرگز با تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق موافق نیستم. در بوسنی وهرزگوین ما این نوع جدول زمانی را تعیین کردیم، اما نتوانستیم به موقع آن را به اجرا در آوردیم و در این زمان بود که اعتبار ما زیر سوال رفت.

آلبرایت در اظهاراتش به خروج 20 هزار نیروی آمریکایی از منطقه جنگی بالکان اشاره کرد.

این نیروها در راستای اجرای پیمان صلح دیتون که باعث پایان جنگ بوسنی شد، از این منطقه خارج شدند.

وزیر خارجه سابق آمریکا خواستار ایجاد طرحی برای خروج برنامه ریزی شده نیروها از عراق شد.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی با تعیین جدول زمانی موافقت خواهم کرد که در آن ضرب‌الاجلی اعلام نشده باشد.

آلبرایت اظهار داشت: جنگ عراق به عنوان بدترین فاجعه درسیاست خارجی آمریکا ثبت خواهد شد.

وزیر خارجه سابق آمریکا  از کشورهای اروپایی به خاطر انجام ندادن اقدامات کافی برای ثبات در عراق انتقاد کرد.

آلبرایت گفت: آمریکا جنگ جهانی اول و دوم را آغاز نکرد، اما زمانیکه دیدیم بر منافع ملی ما تاثیر می‌گذارد، خود را وارد جنگ کردیم. بعضی از کشورها ممکن است با موضوع آغاز جنگ عراق مخالفت کرده باشند اما یک عراق بی‌ثبات در راستای منافع آنها نخواهد بود.

اگر چه آلبرایت یک حامی جدی سناتور هیلاری کلینتون بوده است، اما وی تصریح کرد که به حضور اوباما در سمت ریاست جمهوری آمریکا مشتاق است.

وزیر خارجه سابق آمریکا، اوباما را با هیلاری کلینتون مقایسه کرد و گفت: اوباما از آرامش، نگرش خارق‌العاده و اعتماد به نفس مشابه هیلاری کلینتون برخوردار است.

آلبرایت از برنامه‌های رقابت‌های انتخاباتی اوباما تمجید کرد و خاطر نشان ساخت که رقابت‌های انتخاباتی کاندیدای دموکرات‌ها بسیار با مدیریت و نظم همراه بوده است.

وی گفت: برنامه‌های منظم رقابت‌های انتخاباتی اوباما نشانی از این موضوع دارد که اوباما می‌تواند دولت آمریکا را به خوبی اداره کند.

آلبرایت  اظهار داشت که رییس جمهور بعدی آمریکا باید مسیر مذاکره با کره شمالی را جدی بگیرد.

وی گفت: از این موضوع که دولت بوش نسبت به پیشرفت‌های ایجاد شده توسط دولت بیل کلینتون، رئیس جمهوراسبق آمریکا در مورد کره شمالی بی‌توجه بوده بسیار خشمگین است.

وزیر خارجه سابق آمریکا تصریح کرد که پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیام جدی در دنیا به همراه خواهد داشت و به احساسات ضد آمریکایی که در زمان دولت بوش در سراسر جهان بوجود آمده بود، کم‌کم پایان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها