سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نامه خودبه«خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده شش کشور با انتقاد از ندادن پاسخ شفاف به سوالات منطقی تهران تصریح کرد؛ در روند گفتگو آنگاه که سوالی منطقی طرح می شود،نباید به جای ارایه پاسخ از ابزار فشار استفاده شود.
کد خبر: ۲۰۶۹۴۰

 به گزارش ایرنا، نامه مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران که روز دوشنبه از طریق "علی اصغر خاجی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در اختیار سولانا قرار گرفت.

این نامه همچنین از طریق سفرای ایران به وزرای خارجه روسیه، چین ، فرانسه ، آلمان و انگلیس و از طریق سفیر سوئیس در تهران به آمریکا تحویل شده است.

متن کامل این نامه بدین شرح است.
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سولانا
نماینده عالی محترم اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی مشترک و نماینده شش کشور
با توجه به گفتگوهای ژنو و تاکید طرفین بر ارایه پاسخ شفاف به یکدیگر، جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ 15/5/87 آمادگی خود را برای ارایه پاسـخ شفاف در قبال دریافت پاسخ روشن به پرسش‌ها اعلام نمود.
متعاقب آن، شما در تماس تلفنی مورخ 21/5/87 با استقبال از این رویکرد خواهان آن شدید که معاونین ما در نشستی درباره این ابهام‌ها و سوال‌ها گفت وگو نمایند که علیرغم آمادگی جمهوری اسلامی ایران، معاون شما تا 17 روز پس از آن تاریخ آمادگی لازم را برای این گفتگو پیدا ننمود.
پس از انجام گفتگو که از سوی شما جدی، محتوایی و موفق نامیده شد، نماینده شما اظهار داشت که سوال‌های جدی جمهوری اسلامی ایران را با سایر اعضا طرح خواهد کرد و 10 روز پس از آن در تماس تلفنی اعلام کرد، قرار است در جلسه مدیران 6 کشور در واشنگتن و سپس وزرای خارجه آنها در نیویورک پرسش‌های جمهوری اسلامی ایران بررسی و سپس پاسخ ارایه شود.
اکنون برای جامعه جهانی جالب است که در روند گفتگو آنگاه که سوالی منطقی طرح می‌شود، طرف گفتگو به جای ارایه پاسخ و رفع ابهام از ابزار فشار استفاده می‌نماید. این رفتار غیرمنطقی در قضاوت جامعه جهانی گواه نداشتن پاسخ روشن به پرسش‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این شبهه را تقویت می‌نماید که نگاه برخی قدرت‌ها به گفت و گو صرفا تاکتیکی و مقطعی است. فقدان تمدن گفت و گو در برخی قدرت‌ها که می‌خواهند با ملت‌ها با تکیه بر اهرم‌های فشار به جای استدلال سخن بگویند، از نظر جامعه جهانی پوشیده نیست.
نزدیک به شش ماه پیش، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ظرفیت‌های واقعی خود با ارایه بسته پیشنهادی، بستری را برای گفت و گو حول نگرانی‌های مشترک با تعهدات دسته جمعی برای نیل به جهانی مبتنی بر عدالت، صلح و آرامش پیشنهاد نمود. به خوبی واقف هستید از مهمترین محورهای این بسته همکاری برای جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و تلاش دسته جمعی برای خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه بود که ظاهراً برای قدرت‌هایی که سال‌ها در جهت انباشت سلاح هسته‌ای و اشاعه آن عمل نموده‌اند، خوشایند نیست.
بدون شک استقبال از این پیشنهاد، از دست ندادن زمان و فرصت‌ها و پرهیز از رفتارهای غیرمنطقی می‌توانست مبنای مناسبی برای همکاریهای سازنده باشد.
سعید جلیلی
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها