مروری بر تحولات قوانین پس از انقلاب

سنگ بنای قانونگذاری در انقلاب اسلامی بر 2اصل «جمهوریت» و «اسلامیت» استوار است و وجه تمایز قانونگذاری در زمان ما در نوع نگاه به این 2مهم است .
کد خبر: ۲۰۴۱۸
بنابراین برای بررسی مقوله قانونگذاری ابتدا باید به تبیین این 2اصل پرداخت . آنچه می خوانید ، گفتگوی خبرنگار ما با 3تن از نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و برنامه و بودجه مجلس است که به بررسی روند قانونگذاری در انقلاب اسلامی می پردازند . در این گفتگو نقاط برجسته قوانین پس از انقلاب از محورهای گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد.
حقوق ما، بخشی از فقه ماست
«از آنجا که ما به نظام حقوقی اسلام معتقدیم و حقوق ، بخشی از فقه ما و فقه ، بخشی از دین ماست ، روند قانونگذاری ما هم مبتنی بر این نگرش است.» دکتر یثربی ، عضو کمیسیون حقوقی مجلس می افزاید: اسلام برخی قوانین ثابت و متغیر دارد و روند قانونگذاری مجلس هم در ارتباط با قوانین متغیر است . نماینده مردم در تشریح روند قانونگذاری ، به تشکیل مجلس خبرگان اشاره می کند و می گوید: معمولا پس از فروپاشی یک رژیم و روی کارآمدن رژیم دیگر، مجلس خبرگان تشکیل می شود و قانون اساسی جدید را که چارچوب اساسی حکومت است ، تصویب می کند و به رای ملت می گذارد. او می افزاید: پس از فروپاشی رژیم شاهنشاهی کسی باورش نمی شد که می شود ظلم را ریشه کن کرد، بلکه می گفتند ظلم را باید مشروط کرد، اما بنیانگذار انقلاب اصل و منشا ظلم را ریشه کرد و در نتیجه شورای نگهبان باید مصوبات را تایید کند و همه قوا طبق اصل 57زیر نظر ولایت امر عمل کند. این امر علاوه بر آثار مثبت تفکیک قوا و آثار منفی آن را نیز از بین می برد و این ، از نقاط قوت یک نظام قانونمند است . دکتر یثربی تصریح می کند: معمولا در نهضتها رهبری حضور دارد، ولی رهبری در نظام وجود ندارد، اما در زمان ما امام فقه را جنبه عملی و اجتماعی بخشید و این حضور باعث شد خواسته های مردم و اصول اسلامی ضمانت اجرایی پیدا کنند. عضو کمیسیون حقوقی مجلس تاکید می کند. این ایدئولوژی نوع نگاه ما را به قانونگذاری مشخص کرد. بنابراین همه ما در قانونگذاری توجه کرده ایم که هیچ قانونی خلاف اصول اسلام نباشد.
قدمهای قانون در اقتصاد اساسی نبود
دکتر حسن سبحانی نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: قانون عملیات بانکی بدون ربا، نقطه عطفی در قانونگذاری ما بود، اما متاسفانه اجرا نشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه می افزاید: اگر این قانون اجرا می شد، هم کارآمدی نظام بانکی را افزایش می داد و هم جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام سیاسی که در اقتصاد حرفهای مختص به خود را دارد، معرفی می کرد و زمینه ای برای تبیین افکار اسلامی در اقتصاد می شد. این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، درباره روند قانونگذاری در امور اقتصادی می گوید: یکی دیگر از قوانین نسبتا خوبی که تصویب شد، همین برنامه های 5ساله است که متاسفانه اگر جامع تر به آنها نگاه می شد، الان از بازدهی بهتری برخوردار بود.
پس از انقلاب روند قانونگذاری دگرگون شد
حجت الاسلام عبایی خراسانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس ، در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در روند قانونگذاری در انقلاب ، باید به 3محور توجه کنیم ، تا به عظمت قانونگذاری در نظام خود پی ببریم . او یکی از محورها را نقش ولایت فقیه می داند و می گوید: شاخصه ولایت فقیه ، روش قانونگذاری ما را دگرگون کرد و این نگرش را به وجود آورد که اسلامیت و جمهوریت مکمل هم باشند و به عنوان 2بال نظام را به سمت سعادت پرواز دهند. حجت الاسلام عبایی خراسانی ، محور مهم دیگر را آزادی مردم می داند و می گوید: مردمسالاری دینی واقعا به مردم آزادی و حق انتخاب داد. او به انتخابات در رژیم گذشته اشاره می کند و می گوید: در آن رژیم ، برگزیدگان انتخابات از پیش مشخص بودند، ولی ما در دوم خرداد مشاهده کردیم که با وجود تصور اکثریت جامعه آقای خاتمی با 20میلیون رای رئیس جمهور شد. عضو کمیسیون مجلس تصریح می کند: در رژیم گذشته ، نبودن آزادی باعث شده بود انتخابات مهم جلوه نکند، اما ما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شاهد حضور بیش از 30میلیون نفر پای صندوق های رای بودیم و اینها همه بیانگر روند مثبت قانونگذاری و سلامت محورهای آن است . او محور مهم دیگر را توارثی بودن حکومت ذکر می کند و می گوید: روند توارثی بودن حکومت در قانونگذاری ما منسوخ شد و تشکیل مجلس خبرگان رهبری و... از اقدامات مهم انقلاب است که این خود برگرفته از همان مردمسالاری دینی است . عضو کمیسیون حقوقی مجلس در اشاره به روند قانونگذاری ، توجه به حقوق زنان را گوشزد می کند و می گوید: زنان پس از انقلاب به بسیاری از حقوق خود رسیدند که پیش از انقلاب ، از آن محروم بودند. او می افزاید: حقوق مدنی مربوط به زنان ، حق طلاق زنان ، مهیاشدن زمینه حضور گسترده زنان در دانشگاه و منصبهای مهم حکومتی بیانگر توجه و روند موفق قانونگذاری پس از انقلاب است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها