روز گذشته و با امضای 82 نماینده اعلام وصول شد

دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش

گروه سیاسی: استیضاح و برکناری تقدیر‌ناخوشایندی است که برای وزرای آموزش و پرورش رقم خورده است و علی احمدی یار نزدیک محمود احمدی‌نژاد نیز از‌این قاعده مستثنا نیست. در طرح استیضاحی که روز گذشته با امضای 82 نفر از نمایندگان یعنی حدود 30 درصد اعضای مجلس هشتم، اعلام وصول شد، نکته‌ای متفاوت نسبت به طرح‌های استیضاح گذشته قید شده بود و آن این‌که نمایندگان بصراحت خواستار عدم‌حضور علی احمدی در سمت وزیر آموزش و پرورش شده‌‌اند.
کد خبر: ۲۰۰۱۱۱

علی احمدی 20 بهمن‌ماه سال 1386 و کمتر از 8 ماه پیش در شرایطی از مجلس هفتم رای اعتماد گرفت که محمود فرشیدی وزیر قبل از او نیز در سرنوشتی مشابه گرفتار طرح استیضاح نمایندگان مجلس هفتم شد. اما فرشیدی با دفاع قاطع و محکم محمود احمدی‌نژاد توانست با رایی حداقلی، اعتماد مجدد نمایندگان را به خود جلب کند، اما از عجایب این بود که فرشیدی چندی پس از این رای اعتماد، با دستور محمود احمدی‌نژاد از‌کار برکنار شد.

دلایل استیضاح‌

کابینه محمود احمدی‌نژاد اگر چه از آغاز فعالیت تاکنون دستخوش تغییرات فراوان شده و حدود نیمی از وزرا و بسیاری از معاونان رئیس‌جمهور در معرض تغییر و برکناری قرار گرفته‌اند، اما واقعیت این است که تاکنون هیچ‌یک از وزرای رئیس دولت نهم از طریق استیضاح مجلس برکنار نشده‌، بلکه توانسته‌ مجددا رای اعتماد مجلسیان را کسب کند. تغییر و برکناری وزرا تاکنون فقط به وسیله محمود احمدی‌نژاد انجام شده است. از این‌رو، بعید نیست که این بار هم وزیر استیضاح شده و رئیس‌جمهور بتوانند رای اعتماد نمایندگان را جلب کنند، اگرچه تعداد زیاد امضاکنندگان طرح استیضاح، کار علی‌احمدی را برای کسب رای اعتماد با مشکل مواجه کرده است.

دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش در 5‌محور از سوی امضاکنندگان تشریح شده است؛

- غیرآموزشی و پرورشی بودن علی احمدی و ناتوانی در شناخت مشکل این بخش و عدم درک حساسیت بخش یاد شده با ارائه طرح غیرکارشناسی چارچوب ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی و ایجاد بحران غیرقابل کنترل در این بخش در سراسر کشور

- بی‌توجهی به مشکلات مالی ادارات و فرهنگیان سراسر کشور از جمله الف: عدم پرداخت سرانه دانش‌آموزی همه مدارس کشور از مهر ماه 86 تاکنون و بدهی مدارس به بازار و طرفین قرارداد و وجود نارضایتی شدید که نمونه آن کتک‌کاری و درگیری چندی پیش رانندگان مینی‌بوس با روسای مناطق بوده است، از دلایل استیضاح وزیر فعلی آموزش و پرورش عنوان شده است.

همچنین عدم پرداخت پاداش بازنشستگی پیشکسوتان عرصه علم و تربیت، عدم پرداخت هزینه‌های اضافه تدریس‌ها، هزینه فوت و ازدواج، هزینه‌های سفر و هزینه‌ دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، مرخصی مناطق محروم، لغو پاداش روستایی و البته ایجاد نارضایتی غیرقابل کنترل، بی‌توجهی و کم‌توجهی به اجرای قوانین موجود از جمله قانون برنامه چهارم توسعه بویژه عدم توجه و اجرای 11 بند از 14 بند ماده 52 قانون برنامه چهارم توسعه بالاخص بند (و)‌ بی‌توجهی محض در مورد استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی به طوری که در مهرماه سال جاری ناامنی مطلق در بخش آموزش و پرورش دور از انتظار نیست، از جمله دلایل دیگر استیضاح علی احمدی در این طرح استیضاح است.

طراحان در این طرح تاکید کردند: اگرچه خسارات وارده در اثر ضعف عملکرد این بخش در درازمدت خود را نمایان می‌سازد و جبران خسارت عظیم به هیچ وجه مقدور نخواهد شد، اما طی چند ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش کشور با حضور آقای علی احمدی دچار چالش جدی شده و بنیان آن متزلزل شده است که ادامه این روند خساراتی جبران‌ناپذیر را بر پیکر نحیف آموزش وارد می‌سازد.

براساس ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس پس از طرح استیضاح در مجلس، وزیر یا هیات وزیران موظفند ظرف 10 روز در مجلس حاضر شوند و توضیحات لازم را بدهند. تعیین وقت استیضاح در مهلت مقرر با پیشنهاد وزیر یا هیات وزیران و تصویب هیات رئیسه مجلس در دستور هفتگی قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها