گروه سلامت: یک تحقیق جدید نشان میدهد؛ زنانی که خواهان بهبود دیابت نوع 2 هستند باید در وعدههای غذایی خود سبزیجات و میوهجات را گنجانده و از مصرف آبمیوه خودداری کنند.
بر اساس این گزارش، خوردن 3 وعده میوه در روز یا یک وعده اسفناج، کلم و یا سبزیجات مشابه دارای برگهای سبز با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. این نتایج از یک مطالعه 18 ساله بر روی 71 هزار و 346 زن که در مطالعه سلامت پرستاران شرکت کردند به دست آمده است.
کد خبر: ۱۹۶۳۷۸
دکتر لیدا بازانو از دانشگاه تولان از مرکز سلامت و درمان عمومی در این رابطه گفت: در این روش یک کاهش نسبی وجود داشت، ولی این روش نمیتواند باعث جلوگیری شود. اگر عوامل خطرناک بسیار زیادی مانند اضافه وزن وجود داشته باشد، این روش فقط یک ابزار برای پیشگیری از دیابت است.
بازانو و همکارانش اطلاعات به دست آمده از شرکتکنندگان در مطالعه سلامت پرستاران را مورد بررسی قرار دادند.
در هنگام این مطالعه 4529 نفر از شرکتکنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 شدند. در این حین یک وعده اضافی از سبزیجات دارای برگ سبز خطر ابتلا را تا 9 درصد کاهش داد و یک وعده اضافی از آبمیوه درصد ابتلا را تا 18 درصد افزایش داد.
بازانو گفت: اگر چه این یافتهها باید مورد تجدید نظر قرار گیرد ولی مکانیزمهای احتمالی وجود دارد که توسط آنها آبمیوه میتواند باعث افزایش خطر دیابت شود.
وی افزود: آبمیوه حاوی مقدار بسیار زیادی قند به شکل مایع است که میتواند بسرعت جذب شود.
به گفته این تیم تحقیقاتی، این یافتهها عنوان میکنند که جایگزین کردن بعضی از نوشیدنیها با آبمیوه به عنوان عملی برای بهبود سلامتی باید به عنوان یک هشدار تلقی شود. یک هشدار مشابه دیگر نیز باید بر این اساس مد نظر باشد که طبق راهبرد غذایی استفاده از آبمیوه به عنوان یک وعده مصرف میوه پیشنهاد شده است.