باستان‌شناسان می‌گویند؛ یونانیان در دوره باستان جشن‌هایی ترتیب می‌دادند که ابتدا جنبه مذهبی داشت و بعدها تبدیل به مبارزه‌های ورزشی شد. این جشن‌ها چون در دامنه کوه معروف «المپ» برگزار می‌شد و دوره پررونقی داشت به جشن‌های «المپیا» مشهور شد. بعدها که یک باستان‌شناس آلمانی به نام «کورتیوس» در دل تپه‌های خاموش «المپیا» به کاوش پرداخت و آثار شگفتی را کشف کرد. فکر احیای این بازی‌ها قوت گرفت.
کد خبر: ۱۹۳۱۵۰

«پی‌یر بارون دوکوبرتن» فرانسوی به کمک دوستان خود در سال 1889 در پاریس کنگره‌ای تشکیل داد و اساس بازی‌های جدید المپیک را پی نهاد. مطالبی که می‌خوانید برخی از حاشیه‌های جذاب این رویداد مهم ورزشی است.

1- در اولین دوره‌ای که بازی‌های المپیک در سال 1896 به صورت مدرن برگزار شد، «جان بولند» قهرمان تنیس شد. او یک توریست بود که شنید در آتن رقابت تنیس در جریان است، پس یک راکت خرید و با ورزشکار بریتانیایی مسابقه داد و برنده شد.

2 - اولین دونده که در سال 1904 از خط ماراتن در سنت لوئیز عبور کرد «فرد لورز» از آمریکا بود، اما پس از این که معلوم شد او بیش از نیمی از مسیر را با اتومبیل طی کرده، دونده بعدی به عنوان برنده معرفی شد.

3 - اولین دونده ماراتن که در بازی‌های 1908 لندن وارد استادیوم شد، «دوراندو پیتری» از ایتالیا بود، اما او در همین مسیر باقیمانده 5 بار زمین خورد و نتوانست از خط عبور کند.

4- بازی‌های سال 1940 در توکیو و هلسینکی و بازی‌های سال 1944 لندن به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم انجام نشد. در سال 1948 لندن میزبانی را در روزهای 29 جولای تا 14 آگوست پذیرفت. در این دوره که در انگلیس هنوز جیره‌بندی غذا وجود داشت، در کل 4100 نفر ورزشکار از 5 قاره جهان شرکت کردند. در این دوره ورزشکاران آلمان و ژاپن به دلیل شروع جنگ شرکت داده نشدند و شوروی هم چون به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک پذیرفته نشده بود، شرکت نداشت. سطح رکوردها در این دوره پایین بود. ظهور «امیل زاتوپک» دونده معروف دوهای طولانی از چکسلواکی و «باب متایاس» ورزشکار 17 ساله آمریکایی که فاتح مسابقات دهگانه شده بود، از شگفتی‌های این دوره بود. «فانی پلانکرز» هلندی مادر دو کودک هم در این دوره 4 مدال طلا به دست آورد.

5 - در مسابقه 1952 هلسینکی «زاتوپک» در اوج قدرت خود بود، او در دوی 5 و 10 هزار متر طلا گرفت و در «ماراتن» روند پیروزی‌هایش را تکمیل کرد. همسرش نیز در پرتاب نیزه قهرمان شد. این خانواده با 4 مدال طلا و چند رکورد جهانی به «پراگ» بازگشتند.

6 - در در مسابقات 1956 ملبورن «هارولد کونلی» صاحب مدال طلای المپیک ملبورن در رشته پرتاب چکش عاشق «انگا فیکوتوا» قهرمان پرتاب دیسک زنان چکسلواکی شد. فیکوتوا بر سکوی اول ایستاد و سرانجام عشق و عاشقی این دو به ازدواج انجامید.

7 - در این دوره «آبب بیکلا» سیاهپوست اتیوپیایی مسافت 42195 متر را با پای برهنه بر آسفالت و سنگ‌های آفتاب‌خورده دوید و قهرمان ماراتن شد. در همین دوره هند پس از 32 سال در هاکی با دریافت یک گل آن هم از پاکستان مقام خود را از دست داد.

8 - در همین دوره «کاسیوس کلی» که بعدها «محمدعلی» نامیده شد در مسابقات بوکس نیمه‌سنگین به مقام قهرمانی رسید و جاده را برای آینده هموار ساخت. شادروان تختی مدال طلای خود را با نقره عوض کرد، در حالی که شایستگی بیشتری داشت.

9 - در بازی‌های مکزیکوسیتی ارتفاع 2200 متری این شهر و هوای رقیق آن مساله‌ساز شد. خیلی از قهرمانان دچار تنگی نفس شدند، ولی ورزشکاران کشورهای«کنیا» و «اتیوپی» هیچ مشکلی نداشتند، چون تمرین خود را در ارتفاع طبیعی و بلند وطن خود انجام داده بودند. از عجایب این بازی‌ها رکوردهایی بود که در چند رشته به جا ماند و هنوز شکسته نشده است؛ «باب بیمون» رکورد 90/8 متر را در پرش طول به جا گذاشت و «ت. اسمیت» 200 متر را در 8/19 ثانیه دوید. علاوه بر این «الی ایونز» یک سیاهپوست دیگر آمریکایی در 400 متر رکورد باورنکردنی 42 ثانیه را به جا گذاشت. «جیم هاینس» یک سیاهپوست دیگر از آمریکا 100 متر را در 9/9 ثانیه طی کرد.

10 - مشهورترین چهره بازی‌های سال 1968 مکزیکوسیتی «مورا کاسلاوسکا» ژیمناست چک بود که 2 ماه پس از حمله شوروی به خاک کشورش باید در این مسابقات شرکت می‌کرد. او به مدت 3‌هفته پنهان زندگی کرد و بعد در جریان مسابقات با کسب 4 مدال طلا و 2 مدال نقره نام و پرچم کشورش را در سطح جهان مطرح کرد.

11 - در اولین دور مسابقات 100 متر در المپیک 1972 «واسیوس پاپاگورگوپولوس» از یونان اول شد. «ژان لوئیس راولومن آنتسوآ» از ماداگاسکار دوم شد و «بندیکت ماجه کودونمی» و «سانیل گوناواردنی» پشت سر او قرار گرفتند. به نظر می‌رسد که سیلاب‌های تشکیل‌دهنده اسامی آنها نقش تعیین‌کننده‌ای در کسب این مقام داشت.

12 - در المپیک 1976 مونترال هم سیاست وارد فضای بازی‌ها شد و ادعای چین در مورد تایوان مطرح گردید.

13 -در رقابت‌های تیم ژیمناستیک مردان در سال 1976، «شان فوجی موتوی» ژاپنی در حال تمرین زمین خورد و کاسه زانویش شکست. روز بعد او نیاز به یک بازی عالی داشت تا تیمش بتواند برنده مدال طلا شود. او روی حلقه به بهترین نحوی نمایش داد و یک فرود عالی را اجرا کرد. پس از ایستادن روی زمین او از درد طاقت‌فرسا ناتوان شد. با این حال تیم ژاپن با داشتن 4/0 امتیاز بیشتر از شوروی، قهرمان شد.

14 - در همین دوره «بوریس اونی‌چنکو» شمشیرباز روس که تقلب کرده بود از مسابقات اخراج شد. او شمشیری ساخته بود که بدون این که به طرف مقابل حمله کند، شمشیرش به شمشیر فرد مقابل می‌خورد. پس از کشف این موضوع وی از مسابقات اخراج شد.

15- در بازی‌های 1992 بارسلونا پس از سال‌ها یعنی از سال 1972 دیگر هیچ کشوری بازی‌ها را تحریم نکرد.

16 - کمیته بین‌المللی المپیک بالاترین جایزه افتخاری خود،  المپیک اردر، را به استفی گراف اهدا کرد. استفی گراف در المپیک 1998 سئول مدال طلا را به خود اختصاص داد و 22 عنوان قهرمانی مسابقات گرند اسلم را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است. این جایزه به افرادی تعلق می‌گیرد که آرمان‌های المپیک را به تحقق رسانده و شایستگی خود را در مسابقات مختلف به اثبات رسانده‌اند.

17 - با کنار رفتن طالبان و بازگشت آرامش نسبی و فرارسیدن المپیک 2004 که در کشور یونان برگزار شد، افغانستان نیز کاروانی کوچک را راهی این بازی‌ها کرد. حضور 2 زن افغان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری جهان داشت.

18 - مرایت کوریا دانشجوی 22 ساله جورجیایی اولین زن سیاهپوستی بود که در جریان بازی‌های 2004 یونان توانست در تیم شنای زنان آمریکا حضور یابد.

19-  از سال 1896 که شروع دوره مدرن بازی‌های المپیک است فقط یونان و استرالیا در همه بازی‌ها حضور داشته‌اند.

20 - پیرترین ورزشکار در بازی‌های لامپیک پکن قرار است مرد 67 ساله ژاپنی باشد. هیروشی هوکستو در رشته اسب‌سواری در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. او اولین بار در مسابقات سال 1964 در توکیو شرکت کرد. با این حال او پیرترین شرکت‌کننده در بازی‌ها نیست و این رکورد در اختیار اسکار سوان از سوئد قرار دارد که در 72‌سالگی در المپیک 1920 آنتورپ بلژیک شرکت کرد.

تدابیر المپیکی برای جذب جوانان‌

 جالب است بدانید میانگین سنی بینندگان المپیک 2004 آتن بالای 40 سال بود و این در حالی است که برای المپیک 2008 پکن نشانه‌‌ای از کاهش سن بینندگان دیده نمی‌شود.

 گام بزرگ کمیته بین‌المللی المپیک در جذب جوانان به این بازی‌ها، برگزاری اولین المپیک تابستانی جوانان در سال 2010 در سنگاپور است.

 یکی از دلایل انتخاب شهر لندن برای برگزاری بازی‌های المپیک در سال 2012 هم همین تشویق موثر جوانان برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی است.

رویا دیانت‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها