مولکول‌های کشنده سرطان کلیه‌

معمولا کسانی که مبتلا به سرطان کلیه هستند، یک راه برای غلبه بر بیماری‌شان دارند؛ جراحی و برداشتن عضو سرطانی. اما این راه حل در سایه مولکول جدیدی که محققان دانشگاه استنفورد یافته‌اند، قابل تغییر است. این مولکول می‌تواند سلول‌های سرطانی کلیه را از بین ببرد. طبق گفته دانشمندان، داروی ساخته شده از این مولکول برای مبارزه با این بیماری مرگ‌آور موثر است. محققان معتقدند اکنون وسیله بالقوه‌ای برای مقابله با بیماری‌هایی که درمانشان سخت است در دست دارند. از آنجا که در سرطان کلیه غیر از برداشتن کلیه معیوب راهی نیست و شیمی درمانی برای بهبود سرطان کلیه کارایی لازم را ندارد، محققان روی این بیماری تمرکز کردند.
کد خبر: ۱۸۹۸۲۲

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، امسال حدود 54400 نفر مبتلا به سرطان کلیه شده‌اند که 13 هزار نفر از آنها بر اثر این بیماری خواهند مرد.ثابت شده پرتو درمانی که سلاحی قدرتمند علیه سرطان است،  در درمان سرطان کلیه بی‌اثر بوده و نتیجه لازم را ندارد. تحقیقات جدید به بیماران کمک می‌کند تاحد امکان کلیه خود را از دست ندهند.کلیه عضوی حیاتی است که از وظایف مهمش تصفیه خون، کنترل فشار خون و جلوگیری از کم خونی است.

در این تحقیق دانشمندان کار را روی ژنی موسوم به VHL آغاز کردند که اغلب رشد تومور در بدن انسان را کند می‌کند، اما در 75 درصد از سلول‌های تومور کلیه کار نمی‌کند.

محققان به دنبال مولکول کوچکی بودند که در صورت شکسته شدن ژن VHL  بتواند سلول‌های سرطانی کلیه را از بین ببرد. آنها این سلاح را در مولکولی به نام 62247- STF یافتند.

این مولکول برای سرطان کلیه سمی محسوب می‌شود و معمولا برای دیگر سلول‌های بدن انسان بی‌خطر است. علاوه بر مزایای فوق، بیمارانی که توسط این مولکول درمان می‌شوند، مجبور به تحمل عوارض جانبی ناخوشایند شیمی درمانی مثل تهوع و ریزش مو نیستند، چراکه این مولکول برای دیگر اجزای بدن سمی نیست.

آزمایش‌های بالینی این دارو از سال بعد آغاز خواهد شد و محققان بر این باورند که این روش جدید می‌تواند در درمان انواع سرطان تاثیر گذار باشد. این مطالعه یکی از اولین روش‌های تشخیص درمانی واحد برای یک نوع سرطان مشخص (در اینجا سرطان کلیه)و به‌کار بردن آن برای غلبه بر بیماری است.محققان این پروژه می‌گویند بزودی دانشمندان همین کار را انجام خواهند داد و در جستجوی ویژگی‌های این مولکول در برخورد با دیگر سرطان‌ها خواهند رفت.

دکتر پاتریک سااتفین یکی از محققان پروژه می‌گوید: در سال 1995 و زمانی که دانشجوی سال دوم پزشکی بودم، پدر بزرگم به سرطان کلیه مبتلا شد و 3 ماه بعد فوت کرد.این تجربه تلخ انگیزه‌ای برای مطالعه این بیماری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها