کد خبر: ۱۸۸۷۸۸

معمولا عرق بدن بوی بدی ندارد ولی اگر مدتی روی پوست باقی بماند باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی پوست وجود دارند در اثر فعل و انفعالات شیمیایی باعث ایجاد بوی بد و ناخوشایند می‌شوند.

البته عرق برخی از نواحی پوست مثل زیر بغل و اندام تناسلی بیشتر بوی بد می‌دهد. چون غدد عرق این نواحی عملکرد متفاوتی دارند.

این غدد مواد پروتئینی و چربی تولید کرده که باکتری‌های سطح پوست از این مواد تغذیه می‌کنند، اما عرق نقاط دیگر بدن بیشتر دارای نمک می‌باشد و باکتری‌ها براحتی نمی‌توانند از آن تغذیه کنند. بنابراین بوی مناطق دیگر بدن از زیربغل و اندام تناسلی کمتر است.

پاها هم ممکن است بوی بد ایجاد کنند البته رعایت بهداشت پاها، جوراب‌ها و کفش‌ها در بوی بد آن تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که پاها مدت زیادی داخل کفش و جوراب باشد عرق کرده و باعث می‌شود قارچ و باکتری در پاها رشد و نمو کند و این خود عامل بوی بد پاست.

بوی بد بدن ممکن است به دلیل رژیم غذایی هم باشد. فعل‌ و انفعالات شیمیایی که روی مواد غذایی انجام می‌شود با تعریق بدن از طریق سطح پوست دفع می‌‌شود، موادی مانند انواع ادویه‌جات که در غذاها از آن استفاده می‌شود. سیر و پیاز نیز در ایجاد بوی بد بدن بی‌تاثیر نیستند. عرق بدن در کودکان بندرت بوی بد می‌دهد چون غدد عرق ناحیه زیربغل تا قبل از سن بلوغ فعال نمی‌شود ولی اگر کودکان دیر به حمام بروند و یا بهداشت را رعایت نکنند ممکن است بدنشان بوی بد داده حتی این بو شدید‌تر هم بشود.

در سن بلوغ ترشح غدد عرق نواحی زیربغل و اندام تناسلی با فعالیت هورمون‌ها بیشتر شده و چربی نیز در سطح پوست و در این نواحی بیشتر تولید می‌شود. البته اگر بهداشت رعایت نشود بوی بد بدن به عنوان یک مشکل جدی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

بوی بد بدن در هوای گرم و مرطوب بیشتر است، این مساله در بین افراد متفاوت است. معمولا بوی بدن بعد از دوش گرفتن از بین می‌رود ولی اگر به نظافت لباس‌ها اهمیت نداده و آنها را زود به زود تعویض نکنید و نشویید عرق شما که روی لباس باقی مانده است در اثر باکتری‌ها  تبدیل به بوی بسیار بد ،ِ  زننده و ناخوشایند خواهد شد.
بیشتر مردم به راحتی بوی بد بدن را تشخیص می‌دهند، مگر افرادی که بدن خودشان بو می‌‌دهد. در واقع این نوع از افراد به بوی ناخوشایند بدنشان عادت کرده‌اند و در نتیجه به بوی آن توجه چندانی ندارند.|

درمان بوی بد بدن خیلی ساده است. بهتر است کسانی که بدنشان بو می‌‌دهد روزی یک‌بار به حمام رفته و دوش بگیرند. البته کسانی که به سن بلوغ رسیده‌اند می‌توانند با وجود دوش گرفتن از اسپری‌های بدن و خوشبوکننده‌ها استفاده کنند که عرق بدنشان را کاهش دهد.

البته بچه‌هایی که به سن بلوغ رسیده‌اند بندرت به این نوع خوشبوکننده‌ها نیاز دارند. لباس‌هایتان را نیز باید هر روز تعویض کنید و آنها را بشویید. بخصوص در هوای گرم و مرطوب. لباس‌هایتان باید خشک باشد، چون باکتری‌ها در محیط مرطوب رشد می‌کنند و باعث بوی بد بدن می‌شوند.

پاهایتان را مرتبا بشویید و کاملا خشک کنید. از پوشیدن کفش‌های بدون منفذ و روبسته بخصوص در فصل گرما خودداری کنید (مانند کفش‌های ورزشی)‌. بهتر است صندل بپوشید و از خوردن غذاهای پرادویه خودداری کنید.
درمان بوی بد بدن جز رعایت بهداشت فردی نیاز به تشخیص پزشکی ندارد ولی اگر این مشکل ادامه داشت بهتر است عقیده یک پزشک را نیز در این زمینه جویا شوید.

سیما سبزه‌خواه‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها