وزیر نفت:

امکان ورود نفت بیشتر وجود ندارد

غلامحسین نوذری وزیر نفت گفت: اوپک تمام توان تولید نفت خود را وارد بازار کرده و امکان ورود نفت بیشتر به بازار وجود ندارد. وی تاکید کرد: در صورتی که بازار به نفت بیشتری نیاز داشته باشد باید در کشورهایی که دارای پتانسیل تولید هستند سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
کد خبر: ۱۸۷۳۷۳

به گزارش فارس، غلامحسین نوذری در حاشیه مراسم آغاز ساخت پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی درعسلویه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر رابطه افزایش قیمت نفت و سطح تولید اوپک گفت: در حال حاضر امکان ورود نفت بیشتر به بازار وجود ندارد و اوپک تمام توان خود را وارد بازار ساخته و افزایش قیمت جهانی نفت ارتباطی به اوپک ندارد.

نوذری گفت: در سه ماه سوم سال میلادی هر چه نفت تولید شود ذخیره خواهد شد و هم‌اکنون طبق مطالعات دبیرخانه اوپک در سه ماهه سوم یک میلیون و 200 هزار بشکه و در سه ماهه چهارم یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت ذخیره خواهد شد.

نوذری در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات برای فروش LNG مایع‌سازی گاز طبیعی گفت: هرکس از ایران ال.ان.جی می‌خواهد باید دو برابر آن در بخش بالادستی سرمایه‌گذاری کند و هم‌اکنون شرکت OMV اتریش و EON آلمان، رپسول و دو شرکت هندی در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

وزیر نفت درباره پروژه‌های توسعه فازهای 19 تا 21 پارس جنوبی گفت: این فازها باید تا شهریورماه به پیمانکار واگذار شود. در حال حاضر فازهای 15 تا 17 پارس جنوبی اجرایی شده و فاز 12 نیز به عنوان یک پروژه‌ کاملا ایرانی در بخش بالادستی، میان دستی و پایین دستی در حال اجراست که شاخصی برای توانمندی‌های کشور محسوب می‌شود.

نوذری با اشاره به این‌که طرح‌های توسعه موجود از حاشیه اروند تا بندر جاسک محل تولد تمدن‌های جدید با به وجود آمدن صنایع نفت و گاز به شمار میِ‌رود، گفت: در آینده تولید یک میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های آزدگان، دارخوین، جفیر و یادآوران در غرب اروند و تولید گاز در پارس جنوبی، تولید ال‌.ان.‌جی از میادین گازی گلشن و فردوسی از جمله صنایع به وجود آورنده‌ تمدن‌های جدید در این مناطق است.

وی با اشاره به این‌که برای تولید سالانه 30 میلیون تن ال‌.ان.‌جی در میادین گازی گلشن و فردوسی بالای 30 میلیارد دلار هزینه طراحی شده است، تصریح کرد: امروز اولین پروژه سایت دو، یعنی فاز 12 پارس جنوبی آغاز به کار کرد. همچنین در بندرعباس علاوه بر پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای موجود، ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت فوق سنگین و ساخت پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت 360 هزار بشکه در حال انجام است که درمجموع ظرفیت پالایشی این طرح را به حدود یک میلیون بشکه افزایش می‌دهد.

وزیر نفت با رد یکسان شدن میزان مصرف و تولید نفت ایران در سال‌های آینده گفت: طبق برنامه در پایان برنامه چهارم توسعه تولید نفت از 4.2 به 5.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، برخی اظهارات مبنی بر تلاقی میزان مصرف و تولید نفت در سال‌های آینده را رد کرد.

نوذری تصریح کرد: در صورتی که تولید نفت خام ایران در این حد باقی بماند، موضوع یکی شدن میزان تولید و مصرف نفت و در نتیجه قطع صادرات صحت پیدا می‌کند، ولی این گونه نیست و برنامه تولید همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به حفاری آزمایشی سکوی ایران - البرز در عمق 100 متری انجام شده، تاکید کرد: سکوی حفاری نیمه شناور ایران - البرز آماده جابه‌جایی است و فقط موضوع شناورها وجود دارد که باید آماده شود.

وزیر نفت درباره برنامه تزریق گاز به مخازن نفتی در سال جاری روزانه 90میلیون متر مکعب اظهارداشت: برنامه تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی در سال 1387 را به طور متوسط 90 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

نوذری درباره مذاکرات ایران و ترکیه در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی گفت: مذاکره با طرف ترک در قالب یک بسته شامل خط لوله 1800 کلیومتری پارس جنوبی تا مرز ترکیه، خط لوله داخل ترکیه و خط لوله ترکمنستان - ترکیه که جهت تزانزیت گاز خواهد بود، در حال انجام و قرار است طرف ترک MDP (نقشه جامع توسعه میدان) را تهیه کند که به این منظور تمام اطلاعات لازم به آنها تحویل داده شده است.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که سیاست‌های وزارت نفت در رابطه با همه مسایلی که ممکن است به وجود آید پیشگیرانه است، درباره تامین بنزین گفت: در حال حاضر هیج مشکلی برای تامین بنزین وجود ندارد و شرایط بازار طوری است که فروشندگان دنبال مشتری می‌گردند، ولی اگر به هر دلیل محدودیت حاصل شود، یک کار مهندسی و نرم افزاری انجام شده است که با آن قادر به تولید بنزین با کیفیت بهتر از وضعیت موجود خواهیم بود.

نوذری درباره پیشنهادی مبنی بر فروش نفت خام در مقابل گرفتن تکنولوژی و کالاهای مورد نیاز پروژه‌ها تصریح کرد: هر کالا ارزش خود را دارد. ما به دنبال افزایش توانمندی داخلی هستیم و از سوی دیگر در خصوص کالا نگاه ما نگاهی به داخل است و برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی دانش و تکنولوژی در جریان است.

وی درخصوص تهیه طرح صندوق سرمایه‌گذاری پارس جنوبی تاکید کرد: به منظور استفاده از توان سرمایه‌گذاران ایرانی طرح صندوق سرمایه‌گذاری پارس جنوبی تهیه شده که البته من با تاسیس بانک صنعت نفت بیشتر موافق بودم، ولی این طرح می‌تواند سرمایه‌های کوچک داخلی را جمع‌آوری کند و تا کنون با بانک مرکزی در خصوص تاسیس صندوق توافق کرده‌ایم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها