نوری المالکی نخست وزیر عراق در نامه ای شدید اللحن به رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرده است عراق نمی تواند به گذرگاهی برای حمله به همسایگان خود از جمله ایران تبدیل شود.
کد خبر: ۱۸۶۹۷۲

به گزارش خبرگزاری مهر ، نوری المالکی و گروه های ملی عراق توانستند بندهای مربوط به توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن را کنترل کنند به گونه ای که شامل تعیین جدول زمان بندی برای خروج نیروهای آمریکایی و همچنین حضور موقت آنان در عراق می شود.

نخست وزیر عراق در نامه شدید اللحن خود به جورج بوش تاکید کرد: عراق آمادگی امضای توافقنامه ای را ندارد که مسبب حمله به ایران و ضربه زدن به حاکمیت این کشور شود.

دراین حال یک منبع بلند پایه به روزنامه «البینه الجدیده» گفت : این نامه شدید اللحن بود ، زیرا عراق و نیروهای عراقی قادر به مبارزه با القاعده و شورشیان هستند.

این درحالی است که نوری المالکی جمعه گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا درباره توافقنامه امنیتی و مذاکرات بغداد و واشنگتن مذاکراتی انجام داد.

دراین گفتگو، نخست وزیر عراق تاکید کرد : هرگز اجازه نمی دهد که از خاک و آب کشورش ، برای هرگونه حمله ای ضد ایران استفاده شود.

نوری المالکی و جرج بوش ماه نوامبر سال 2007 پایه و اساس توافقنامه همکاری و دوستی طولانی مدت بین دو کشور را که شامل سه محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی می شود، به امضا رساندند.

مراجع دینی، مردم و بیشتر گروههای سیاسی و نمایندگان ملت عراق با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا مخالف هستند. این توافقنامه  که هم اکنون گفتگوهای محرمانه درباره آن در جریان است به آمریکاییها حقوق کنسولی (معروف به کاپیتولاسیون) می دهد و زمینه احداث پایگاههای نظامی دائمی را برای آنها فراهم می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها