حساس بودن والدین به رفتارهای جنسی کودکان و نیز سوالاتی که در این زمینه برایشان مطرح است، همیشه دغدغه اصلی والدین محسوب می‌شود. این هفته در بخش دیگری از سلامت جنسی به نحوه برخورد والدین با سوالات جنسی کودکان می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۷۷۲۴۳

اولین برخورد؛ آغاز راه‌

همیشه اولین برخورد کودک با مسائل جنسی اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین علت والدین باید خود را برای این لحظه آماده کنند. برخورد مناسب این نیست که به کودک بگویید این سوال زشتی است و فراموشش کن، بلکه سعی کنید با یک برخورد منطقی و علمی پاسخ کودکتان را بدهید. حال فرض کنید که پدر و مادر جواب سوال جنسی کودکشان را نمی‌دانند و با مطرح شدن سوال جا می‌خورند.

در این لحظه می‌توانید به صراحت و سادگی ابراز کنید که نمی‌دانید و به کودکتان بگویید که بیا با هم به سراغ کتابی برویم و جواب سوالمان را بگیریم. سعی کنید به دنبال اطلاعات غلط و منابع نادرست نروید. هیچ‌گاه کودکتان را سرکوب یا سرزنش نکنید.

در بسیاری از موارد پدر و مادر به محض مطرح شدن این موضوعات از سوی کودک با وی برخوردی نامناسب و ناپسند می‌کنند که سبب سرکوب شدن سوال کودک می‌شود.

البته مساله نه‌تنها سبب آن نمی‌شود که فرزندتان سوالش را فراموش کند، بلکه باعث می‌شود کنجکاوتر شده و به دنبال راه‌های دیگری برای یافتن پاسخ خود باشد؛ از همسالان خود بپرسد یا در شبکه‌های اینترنتی و احیانا سایت‌های غیرمجاز به دنبال جواب سوالات خود باشد که ناگفته مشخص است چه عواقب سویی را می‌تواند در پی داشته باشد.

هر سوال جایی و هر نکته مکانی دارد

به کودکتان آموزش دهید که مسائل جنسی یک موضوع خصوصی است، بنابراین می‌بایست یاد بگیرد که سوالات خود را در موقعیت مناسب و فضایی کاملا خصوصی با یکی از والدین خود مطرح کند و از بی‌پروا مطرح کردن این موضوعات در جمع خودداری کند.

فراموش نکنید آموزش‌های جنسی برای کودک اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا می‌تواند سنگ بنای شخصیت فردی و اجتماعی وی در آینده باشد. به همین علت شما مادر و پدر عزیز با افزایش آگاهی‌های خود در این زمینه، بهتر می‌توانید نیاز طبیعی کودکتان را به طرز صحیح تامین کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها