تبریز ‌ - خبرنگار جام‌جم: براساس پهنه‌بندی موسسه تحقیقات دیم کشور، 8/96 درصد ایران جزو مناطق فراخشک، خشک و نیمه‌خشک به‌شمار می‌آید و مانند بسیاری دیگر از کشورهای این منطقه از جهان، در طول اعصار مختلف، دچار صدمات خشکسالی بوده است. به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر عبدالعلی غفاری، رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور با اعلام این مطلب افزود: تغییرات شدید میزان بارش، شدت و پراکنش زیاد بارندگی و نوسانات دما، از خصوصیات این مناطق بوده و خشکسالی به عنوان یک عارضه موقت هرچند سال یک بار به صورت ادواری در این مناطق حادث می‌شود.
کد خبر: ۱۷۱۷۴۴

بنابر این گزارش، بررسی‌های موسسه تحقیقات نشان می‌دهد که هر 5 سال یک بار خشکسالی شدید و گسترده در کشور حادث می‌شود. به گفته دکتر غفاری، برابر برآورد گروه اقتصاد دانشگاه تهران، کاهش هر‌یک‌میلی‌متر بارندگی، 150 تا 200 میلیارد ریال به بخش کشاورزی آسیب وارد کند.

براساس اعلام این موسسه شدت خشکسالی امسال در استان‌های قم و مازندران ضعیف، تهران، آذربایجان شرقی و اردبیل، قزوین، سمنان، مرکزی، خراسان شمالی، گلستان، زنجان، آذربایجان غربی، گیلان و همدان متوسط و در استان‌های لرستان، خوزستان، اصفهان، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، هرمزگان و یزد شدید و در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، ایلام، خراسان جنوبی و بوشهر شدت خشکسالی بسیار شدید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها