حسینی:

بسته ایران هنوز باز شدنی نیست

سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه مواضع جنگ طلبانه اخیر برخی مقامات آمریکایی علیه ایران را تکراری خواند و گفت: بعید می دانم مسائلی که در خصوص گزینه نظامی مطرح شده با توجه به مشکلات بی شمار آمریکا در عراق و وضعیت اسف بار این کشور عملی باشد.
کد خبر: ۱۷۱۰۰۷

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در بخش دیگری از نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی انتشار برخی اخبار مبنی بر برکناری مهدی صفری نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر را تلویحا تایید کرد و در عین حال اظهار داشت: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دریای خزر هیچگونه تغییری نکرده است.

وی با تاکید بر ثابت بودن رویکرد تهران به تحولات مربوط به دریای خزر و تعیین رژیم حقوقی این دریا یادآور شد: در حال حاضر با توجه به مسئولیتی که علیرضا شیخ عطار در حوزه کشورهای مشترک المنافع عهده دار شده تحولات مربوط به دریای خزر نیز از سوی وی دنبال می شود.

حسینی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره از تمام ظرفیت های خود برای تقویت مناسبات منطقه ای و حوزه کشورهای اسلامی استفاده کرده و این روند در حوزه خزر نیز ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ایران برای حل مشکلات بوجود آمده در روابط عربستان و سوریه آمادگی دارد؟ گفت: ایران آماده است تا در این زمینه گام هایی را نه به عنوان میانجی بلکه به عنوان کشوری که با هر دو طرف روابطی حسنه دارد بردارد.

وی در واکنش به اعلام آمادگی سوریه برای گفتگو با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: خود طرف سوری اعلام کرده بود که به طور غیر مستقیم گفتگوهایی را با این رژیم داشته اند؛ البته بلندی های جولان از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده و باید بدون هر گونه پیش شرطی به صاحب اصلی اش برگردانده شود.

حسینی افزود: بدون شک هر قدر که کشورهای اسلامی موفق به آزاد کردن سرزمین هایشان شوند مایه خرسندی ما نیز خواهد بود، ضمن آنکه معتقدیم چنانچه آزادی بلندی های جولان محقق شود این امر نتیجه مقاومت سوریه بوده و قطعا ملت های دیگر را نیز به تداوم مقاومت تا آزادی سرزمین هایشان تشویق خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اقدام مرزبانان آذربایجان در کشتن دو جوان ایرانی که به طور غیر قانونی قصد عبور از مرز این کشور داشته اند را تقبیح کرد و گفت: بدون شک تردد های غیر قانونی که در نقاط مرزی دو کشور وجود دارد، باید در چارچوب های قانونی پیگیری شود اما ما اقدامی که آذربایجان انجام داده را غیر قابل پذیرش می دانیم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت چارچوب های قانونی در خصوص تخلفات مرزی، اظهار داشت: نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را با حساسیت پیگیری می کنند.

 جمهوری اسلامی همواره از تمام ظرفیت های خود برای تقویت مناسبات منطقه ای و حوزه کشورهای اسلامی استفاده کرده و این روند در حوزه خزر نیز ادامه خواهد یافت.

حسینی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر اخراج نمایندگان ایرانی از نمایشگاهی در مالزی به واسطه آنچه که نمایش تجهیزات موشکی خوانده شده بود، افزود: البته سفارت ایران در کوالالامپور با صدور بیانیه ای این موضوع را پاسخ گفته است ، اما باید یادآور شد که حضور ایران در این نمایشگاه با موافقت و هماهنگی طرف مالزیایی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: نمایندگان ایران در مراسم افتتاحیه و روز اول این نمایشگاه نیز حضور داشتند اما در روز دوم بین طرف ایرانی و مالزیایی سوء تفاهمی کوچک بوجود آمد که سفارت ایران بلافاصله برای حل و فصل آن اقدام نمود اما متاسفانه با پافشاری مقامات مالزیایی مواجه شد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا استقبال رئیس جمهور از سران کشورهای خارجی در حاشیه سفرهای استانی مغایر با تشریفات دیپلماتیک نیست؟ گفت: انجام این قبیل دیدارها در کشورهای دیگر هم مرسوم است و هر گاه که حضور مقام خارجی با سفر استانی منطبق باشد، استقبال یا مذاکرات مذکور در مراکز استانها انجام می شود ، این موضوع به لحاظ تشریفاتی و عرف دیپلماتیک مشکل خاصی ندارد.

حسینی درباره اقدام آذربایجان در توقف محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، نیز اظهار داشت: طرف روسی بر اساس مسئولیتی که در خصوص تحویل این محموله به جمهوری اسلامی ایران داشته در تلاش است تا مشکلات ایجاد شده را رفع نماید و در حال پیگیری این موضوع است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در همین چارچوب از سفیر آذربایجان در تهران نیز خواسته ایم تلاش هایی را برای تسریع حل این مشکل و تحویل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به ایران انجام دهد.

وی تاکید کرد که انتقال سوخت به نیرگاه بوشهر اقدامی در چارچوب مقررات بین المللی وبر اساس قرارداد تهران - مسکو بوده و لذا نباید هیچگونه مانعی برای آن وجود داشته باشد.

حسینی در پاسخ به سئوالی درباره میزان اعتباراتی که ایران در جریان سفر احمدی نژاد به سریلانکا به این کشور اختصاص خواهد داد، افزود: در جریان این سفرمسائل مربوط به دو پروژه مهم توسعه پالایشگاه و یک نیروگاه پیگیری می شود اما میزان اعتبارات اختصاص داده شده در این خصوص موضوعی فنی است که مسئولان ذیربط در حال بررسی آن هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایران ناظرانی را برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات  در زیمبابوه به این کشور اعزام کرده است؟ گفت: بعضا کشورهای مختلف چنین درخواست هایی را از ایران مطرح می کنند ، چنانچه از جمهوری اسلامی ایران دعوت شود مانعی برای اعزام ناظران نمی بینیم.

وی درخصوص سرنوشت دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا درباره عراق گفت: زمان دور بعدی این گفتگوها هنوز مشخص نیست و موضع تهران در این باره تغییری نکرده است.

حسینی در واکنش به مواضع جنگ طلبانه وزیر دفاع آمریکا و برخی مقامات این کشور، اظهار داشت: آنچه از زبان وزیر دفاع آمریکا مطرح شد هیچ بعد تازه ای نداشت و بعید می دانم مسائلی که آقای گیتس و چنی در خصوص گزینه نظامی مطرح کرده اند با توجه به مشکلات بی شمار و وضعیت اسف بار آمریکا در عراق و  مسائل داخلی این کشور عملی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بر اساس آنچه ذکر شد بعید است که آمریکایی ها تصمیم داشته باشند خود را به معرکه پرمخاطره جدیدی که به اذعان خودشان نتایج ناگواری را نیز در پی خواهد داشت وارد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد کسانی که می توانند با رویکرد بهتر و صحیح تر در ایالات متحده تصمیم گیری نمایند با واقع بینی به اصلاح این قبیل مواضع بپردازند.

حسینی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر ترور حامد کرزای گفت: در این باره هنوز خبر موثقی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود و در واکنش به ادعای گروه المستقبل در لبنان مبنی بر اینکه در حال حاضر 5 هزار نفر از نیروهای سپاه پاسداران در قالب حزب الله لبنان در این کشور فعال هستند، اظهار داشت: هیچ نیروی سپاهی در آنجا وجود ندارد و آنها می توانند هر چه از این نیروها در آنجاست را بیرون کنند.

وی ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر کشف انبار سلاح های ایرانی در عراق را موضعی تکراری دانست و گفت: طرح این قبیل مسائل جدید نیست و در راستای اتهامات گذشته واشنگتن به ایران صورت می گیرد ضمن اینکه اگر کسی این ادعاها را جمع بزند حجم عظیم و باور نکردنی از ادعاهای کذب علیه ایران به دست خواهد آورد.

حسینی افزود: این قبیل مسائل هر هفته علیه ایران مطرح می شود و قابل پردازش نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اجلاسی که قرار است طی روزهای آتی در تهران درباره همکاری های گازی برگزار شود، گفت: در این اجلاس موضوع اوپک گازی مورد گفتگو و بحث قرار می گیرد ضمن اینکه ما در این باره با طرف روسی و سایر کشورهای ذیربط مذاکراتی را داریم.

وی در پایان درباره بسته پیشنهادی ایران جهت مدیریت مسائل و مشکلات جهانی گفت: هنوز نمی توان این بسته را باز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها