فاتح آکین برنده گرانترین جایزه سینمایی دنیا شد

فاتح آکین فیلم ساز ترک تبار آلمانی ، بزرگ ترین جایزه فیلم آلمان را از آن خود کرد. «مرز بهشت» به کارگردانی فاتح آکین در سه بخش برگزیده شد و گرانترین جایزه فیلم آلمان را از آن خود کرد.
کد خبر: ۱۷۰۷۴۳

به گزارش رویترز، فاتح آکین فیلم ساز ترک تبار آلمانی روز گذشته جایزه 5 میلیون دلاری فیلم آلمان را به خاطر فیلم «مرز بهشت» ازآن خود کرد.

«مرز بهشت» که در میان دیگر فیلم های فاتح آکین  به عنوان بهترین فیلم وی شناخته شده است فیلمی پخته تر ، روان تر و رادیکال تر از دیگر آثار وی محسوب می شود.

آکین در این فیلم با یک تغییر لحن شگفت انگیز هم در فرم و هم در محتوا، داستان حیرت انگیز چند آدم را به تصویر می کشد.

در «مرز بهشت» همه شخصیت ها هویت دارند ، هویت خود را خود انتخاب می کنند و آرا م آرام دست سرنوشت آن ها را در برابر تقدیرشان قرار می دهد.

داستان فیلم:

نجت استاد دانشگاه در آلمان است و با یک آلمانی کتاب فروش در استانبول ملاقات می کند. دختر ترک در آلمان به دنبال مادر گمشده اش می گردد ولی در فیلم، هاناشیگولا به شکلی جای مادر او را در استانبول می گیرد. شیگولا در رابطه با دخترش تقریبا به بن بست رسیده اما او تصویر دختر دلخواهش را در ایتان دختر ترک می یابد. نکته قابل تامل این فیلم پیش از هر چیز وجوه به ظاهر متناقض آن است که بیننده را به شدت درگیر میکند.

آکین برای نخستین بار به پدیده یی مثل مهاجرت غیرقانونی ، کمپ مهاجرین ، پلیس و... اشاره ای مستقیم می کند ، ایتان توسط پلیس مهاجرت دستگیر و در دادگاه محکوم به بازگشت به ترکیه می شود.

صحنه ای که پلیس در فرودگاه پاسپورت ایتان را بررسی می کند با طول و تفصیل به نمایش درمی آید ، صحنه های فرودگاه هم ، دیگر تنها نقطه عزیمت نیستند ، در فیلم با چند صحنه فرودگاه روبه رو هستیم اما از میان آن ها دو صحنه کاملا مشابه و با یک میزانسن موسیقی فیلمبرداری شده اند. این دو صحنه که صحنه های جابه جایی تابوت ها هستند .

«مرز بهشت» فیلمی به شدت پرده پوش و در عین حال باهوش است. در صحنه اول تابوت مادر ایتان از آلمان به ترکیه آورده می شود و در صحنه دوم تابوت شارلوت از ترکیه به آلمان می رود. دقیقا از همین لحظات تناسخ سرنوشت چهره می نماید ، آکین به طور ضمنی می گوید وطن جایی است که آدم ها در آن می میرند ، این تبادل تابوت ها در حقیقت تبادل سرنوشت ها ، تاخت زدن تقدیر مقدر و از پیش تعیین شده ، به هم گره زدن زندگی ها است.

نجت پس از مرگ یتر عکس های او را برای یافتن دخترش به دیوارهای شهر می چسباند ، یکی را هم به تابلوی اعلانات مغازه کتاب فروشی آلمانی می چسباند ، دختر هیچگاه عکس مادر را بر دیوار کتاب فروشی نمی بیند زیرا حالا هانا شیگولا مادر او است ، هنگامی که شیگولا اسمی ترکی را به اشتباه تلفظ می کند ایتان او را اصلاح می کند ، در حالی که چشم های هر دو از اشک تر است یکدیگر را در آغوش می گیرند و از مغازه کتاب فروشی خارج می شوند.

دوربین تابلوی اعلانات را برای لحظه ای ثبت می کند که جای عکس زردرنگ خالی است ، چون دیگر نیازی به پر بودن آنجا حس نمی شود ، چون جای خالی مادر حالا پر شده است.

یاد آور می شود فاتح آکین فرزند خانواده مهاجر ترکی است که به آلمان فدرال مهاجرت کرده و در هامبورگ اقامت گزیده است. آکین با نخستین فیلم خود به نام «رو به دیوار» به شهرت رسید و به عنوان فیلمسازی جسور و نوجو جای خود را باز کرد.

فیلم «رو به دیوار» به مشکلات حاد و زندگی تنش آلود مهاجران خارجی در آلمان به ویژه نسل دوم ترک های مقیم آلمان پرداخته است. این فیلم که به طور همزمان در آلمان و ترکیه به نمایش گذاشته شد، هم با استقبال گسترده سینمادوستان روبرو شد و هم جوایز زیادی دریافت کرد، از جمله جایزه اول سینمای اروپا و جایزه خرس طلایی جشنواره سینمایی برلین.

فیلم دیگر آکین ، «عبور از پل» نام دارد ، که می توان آن را سفری به ترکیه دانست بر بستر موسیقی. فیلم تماشاگر را با رگه های سنتی و مدرن موسیقی امروز ترک آشنا می کند. او در این فیلم به لایه های پنهان جامعه ترکیه و به ویژه گره های فرهنگی آن نقب زده است.

«در طرف دیگر» فیلمی دیگر از آکین است که به جشنواره کن راه یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها