بهار آمد و ذهن مرده باغ به باور اندیشه های سبز برگ جوانه خواهد زد. انگار خیال آمدن بهار نه تنها به ما انسان ها بلکه بیشتر از ما به گل ها و گیاهان حال و هوای دوباره ای می دهد. با آمدن بهار تعداد زیادی از افراد علاقه خاصی به نگهداری از گیاهان در خانه و یا آپارتمان خود نشان می دهند و تعداد زیادی نیز به فکر نگهداری از آنها در زمانی که به تعطیلات می روند، می افتند. کارشناسان می گویند باید برای گیاهان خانه خود همانند زندگی تان برنامه ریزی کنید و در ایام تعطیلات که در خانه نیستید، آنها را فراموش نکنید.
کد خبر: ۱۶۵۳۴۹

اگر شما از افرادی هستید که به گل و گیاه و نگهداری از گیاهان در آپارتمان علاقه زیادی نشان می دهند، باید بدانید که نگهداری از این گیاهان شاید کار چندان ساده ای نباشد؛ چون در صورت بی دقتی تنها مدت کوتاهی مهمان شما خواهند بود.

گیاهان گلدانی ، تزیین زنده و زیبای خانه هستند و هر کسی با دانستن نیازهای ابتدایی این گیاهان که شامل نور، آب و غذاست ، می تواند از آنها نگهداری کند و از این کار بسیار لذت ببرد.

حجت الله رمضانخانی ، کارشناس فضای سبز شهرداری منطقه 7در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر می گوید: بیشتر خانواده هایی که داخل منزلشان تعدادی گیاهان آپارتمانی پرورش می دهند، هنگام تعطیلات و مسافرت همواره نگران آبیاری آنها می شوند.

برخی مسوولیت آبیاری را به همسایه ها و یا دوستان و آشنایان می سپارند؛ ولی بعضی دیگر که چنین امکاناتی را ندارند یا دوست ندارند این کار را به دیگران بسپارند، هنگام برگشتن از سفر با گیاهانی پژمرده روبه رو می شوند.

وی با اشاره به دلیل در پیش بودن تعطیلات نوروزی ادامه می دهد: بهتر است خانواده ها چند روش ساده آبیاری گیاهان آپارتمانی را هنگام سفر بدانند.

استفاده از سطل پر از آب ، یکی از روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی است . سطل یا لگنی را پر از آب در آشپزخانه یا حمام روی شی ئ پایه دار با ارتفاع حدود 50سانتی متر قرار دهید. گلدان ها را دورتادور ظرف پر از آب بپیچید. پارچه ای نخی به عرض حدود 5سانتی متر یا فتیله های نخی را آماده کنید.

یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید و سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب پارچه فتیله نخی همواره آب را به خود جذب می کند و آب کم کم به داخل گلدان منتقل می شود.

گردآوردن گیاهان در حمام نیز در این زمینه می تواند مفید باشد. پنجره های حمام را ببندید، وان یا ظرف بزرگی را از آب پر کنید تا رطوبت به حداکثر برسد و بعد تمام گیاهان را آبیاری کنید؛ به طوری که سیراب شوند. سپس آنها را در حمام قرار دهید. در صورت امکان از لامپ آفتابی یا زرد استفاده نکنید و با نور کم در را ببندید.

رطوبت زیاد تعرق را کاهش می دهد و چراغ سبب می شود انجام فتوسنتز به صورت محدود صورت گیرد. بیشتر گیاهان را می توان تا 2هفته در این شرایط نگاه داشت . تنها عیب این روش ایجاد شاخه ضعیف روی گیاهان قوی به دلیل نور کم است که وقتی گیاهان را به محل اصلی بازمی گردانید، می توانید شاخه های نامطلوب را هرس کنید.

پیچیدن گیاهان در کیسه های پلاستیکی روش دیگری است که برای نگهداری گیاهان می توان استفاده کرد. کیسه های پلاستیکی برای این کار مناسب هستند؛ چون سیستم بسته ای ایجاد می کنند که هیچ آبی از دست نمی رود و می توان برای تعداد زیادی گیاه از پوشش پلاستیکی لباس استفاده کرد؛ البته در این مورد نکات احتیاطی بسیار ضروری است.

گیاهان زیر پوشش را نباید در معرض نور خورشید قرار داد؛ زیرا نور خورشید هوای درون پلاستیک را گرم می کند و سبب آسیب گرمایی می شود. در خصوص گیاهان بزرگ که نمی توان آنها را درون پوشش پلاستیکی قرار داد، فقط گلدان را بپوشانید.

به این صورت که پوشش پلاستیکی را در اطراف طوقه گیاه با نوار چسب یا سیم تلفن تا حد امکان سست ببندید تا پلاستیک از تبخیر آب از محیطزیست جلوگیری کند و بنابراین بخشی از رطوبت را حفظ کند. این روش یکی از مطمئن ترین روش های آبیاری گیاهان خانگی در هنگام سفر است . با این روش می توان یک ماه بیشتر گیاهان را نگهداری کرد.

پوشش دادن با استفاده از مالچ ، یکی دیگر از روش های نگهداری از گیاهان است . گلدان را به طور کامل آبیاری کنید، سپس به قطر 3تا 5سانتی متر مالچ خرد شده در گلدان گیاهان آپارتمانی بریزید. یک کیسه مالچ تکه تکه شده آفت وارد گلدان نمی کند و برای پوشش دادن تمام گیاهان یک خانه متوسط کافی است.

استفاده از ژل های نگهدارنده آب نیز می تواند برای نگهداری گیاهان استفاده شود. برای این کار مقداری ژل را داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود.

تا زمانی آب اضافه کنید که دیگر ژل آب را جذب نکند. مقداری خاک روی گلدان را بردارید و ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و مجددا خاک را به گلدان برگردانید.

غذا و تعویض گلدان

گیاهان نیازهای خاص غذایی دارند و در اینجا هم زیاده روی در تغذیه گیاه ، آن را از بین می برد. غذای گیاهان در 3شکل کلی عرضه می شود؛ شکل اول پودر یا مایعی حلال در آب است که با آب رقیق شده و روی گیاه یا خاک آن ریخته می شود.

شکل دوم غذای جامد میخی شکل است که این نوع کود به شکل میخ یا کپسول هایی فشرده در خاک فرو برده می شود و بتدریج مواد غذایی را آزاد می کند. شکل سوم ، کود دانه ای است که این کود به شکل دانه های ریز، روی خاک اطراف ساقه پاشیده می شود و کم کم همراه با آب به داخل خاک نفوذ پیدا می کند.

هنگامی که شاخ و برگ یک گیاه بیش از حد سنگین شود یا ریشه های آن از روزنه خروج آب بیرون بزند، زمان تعویض گلدان فرارسیده است . از این رو گیاه خود را به گلدانی که تنها کمی از گلدان قبلی بزرگ تر است منتقل کنید و هنگامی که گیاهی را از گلدان خارج می کنید، گلدان را با یک دست نگه دارید و با دست دیگر محکم ساقه ها را نگه دارید و گیاه را به آرامی بیرون بکشید.

باید دقت کرد گلدان یا ظرفی را انتخاب کنید که دارای روزنه خروج آب باشد. همچنین قرار دادن یک تکه توری روی روزنه خروج آب ، موجب می شود خاک هنگام آبیاری از ته گلدان خارج نشود.

از سوی دیگر برای گلدان های خود همیشه از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و آنها را با خاک باغچه پر نکنید.

در ابتدا مقداری خاک و ماسه ته گلدان بریزید و آن را خوب به پایین فشار دهید، گیاه را با احتیاط از گلدان قبلی خارج کنید، خاک اطراف ریشه های آن را بتکانید تا ریشه ها بتوانند بخوبی پخش شوند. گیاه را در گلدان جدید قرار داده و آن را کاملا از خاک پر کنید، اطراف آن را خوب فشار داده و محکم کنید و گیاه را کاملا آبیاری نمایید و اگر پس از تعویض گلدان ، برگ های پایینی گیاه قهوه ای رنگ شدند، نگران نشوید و آنها را پس از خشک شدن به آرامی جدا کنید.

اگر از گلدان کهنه قدیمی استفاده می کنید، قبل از جابه جایی گیاه ، رسوبات قبلی آن را پاک کنید و در صورت استفاده از گلدان نو، آن را برای مدتی غرق آب کرده تا بدنه آن سیراب شود.

برای جلوگیری از مسدود شدن سوراخ انتهایی گلدان بر اثر حرکت خاک به دلیل جریان آب ، سطح سنگریزه یا گلدان شکسته ها را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند. یک روز پیش از جابه جایی ، گلدان دارای گیاه را از آب اشباع کنید و هنگام تعویض ، دست چپ خود را در پایین گلدان قرار داده و با وارونه کردن و وارد کردن ضربه به گلدان ، گیاه را خارج کنید. خاک های کهنه را بدون آن که به ریشه ها صدمه ای وارد شود، با یک میله یا مداد حذف کنید و سپس آن را درون گلدان جدید آماده شده قرار دهید و به آن خاک غنی و مرطوب اضافه کنید. خاک گلدان را با چند لرزش و فشار دست متراکم نمایید.

نکاتی درباره برخی گیاهان

برای نگهداری گل رز در آب ، ابتدا باید گلبرگ های پلاسیده قسمت خارجی آن را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بکنید. سپس ساقه گل را شکاف دهید یا آن را له کنید.

برای گل سوسن و دیگر گل های پیازدار، انتهای ساقه را قطع کنید، ماده سفید و چسبناکی که از آن خارج می شود را آب بکشید و بشویید، سپس آن را درون ظرفی از آب بگذارید.

برای گل سوسن و زنبق ، انتهای ساقه را به شکل اریب قطع کنید، سپس آن را باز کرده داخل آب بگذارید. بساک و پرچم را که سنگینی گرده ها روی آن است می توانید با انگشت فشار داده و به هم بچسبانید؛ زیرا این گرده ها باعث لک شدن گلبرگ می شود و از زیبایی آن می کاهند.

اگر می خواهید گل های شما تا آمدن میهمان ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهای ساقه ها را با دستمال مرطوبی بسته درون یخچال بگذارید. مدت بیشتری تازه خواهند ماند. آبی که به گلدان ها می دهید بهتر است از نظر درجه حرارت با دمای اتاق تطبیق کند. برای این کار، آب را در ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت در اتاق بماند تا هم درجه حرارت آن متعادل شود و هم کلر موجود در آن ته نشین شود.

آب لوله کشی به علت آن که کلر دارد، برای گلدان ها چندان مناسب نیست ، بهتر است یک روز قبل آب را در ظرفی ریخته و سپس گلدان ها را آب بدهید. این کار از قهوه ای شدن نوک برگ ها جلوگیری می کند.

باید توجه کنید آبی که تخم مرغ ها را در آن پخته اید دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معدنی است و پس از سرد شدن برای گیاهان بسیار مناسب است . همچنین نوشیدنی های گازدار که گاز آن رفته است ، دور نریزید؛ زیرا دارای مواد شیمیایی خوبی است که به گل ها رنگ و شادابی خاص می بخشد.

گلدان گیاهان تازه خریداری را در صورتی تعویض کنید که ریشه پر باشد و این بدین معنی است که حداقل 6ماه از زمان تعویض قبلی گذشته باشد. سعی کنید تعویض گلدان در آغاز فصل بهار باشد تا به دلیل جریان شیره نباتی در پیکره گیاه ، ریشه بتواند صدمات وارد شده را در حین تعویض ، با ترمیم بافت های خود جبران کند.

کاکتوس ها

کاکتوس ها از جمله جذاب ترین و متنوع ترین گیاهان خانگی هستند. اکثر انواع کاکتوس حتی در دست یک تازه کار، براحتی رشد می کنند؛ هرچند کاکتوس ها در تمام مدت سال در گل فروشی ها، فروشگاه های لوازم خانگی و حتی سوپرمارکت ها به فروش می رسند؛ اما بهترین فصل تهیه آنها تابستان است .در ابتدا، گلدانی برای کاکتوس انتخاب کنید. معمولا زمانی که کاکتوسی می خرید، مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته است و به احتمال زیاد به یک تغییر گلدان نیاز دارد. گلدانی را انتخاب کنید که تنها اندکی از گلدان فعلی بزرگتر باشد؛ زیرا فضای بیش از حد به آبیاری بیش از اندازه منجر می شود. در ضمن توجه کنید ته گلدان سوراخ هایی برای خروج آب اضافه داشته باشد، زیرا بدون وجود آنها، کاکتوس پوسیده و خواهد مرد.

خاک کاکتوس ، کالای بعدی سبد شماست . بهترین نوع خاک کاکتوس ، اصلا برای این گیاه تهیه می شود و در اکثر فروشگاه های لوازم خانگی و باغبانی و گلفروشی موجود است . اگر موفق به تهیه این خاک نشدید، می توانید با مخلوط کردن یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب ، خاک مناسبی تهیه کنید.

اگر امکان دارد، هنگام تعویض گلدان بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج کنید؛ زیرا خارج کردن کاکتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه می شود. مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک بیشتر پر کنید.

معرفی تمام روش های گفته شده تنها برای این است که شما می توانید بسادگی مراقب گل ها و گیاهان آپارتمانی خود باشید تا این گیاهان با تازگی بیشتری رشد کنند و بادوام تر و پایدارتر به محیط زندگی شما طراوات ببخشند.

نور و خاک

نور نخستین نیاز یک گیاه است . گیاهان غذای خود را از طریق فتوسنتز و از طریق نور خورشید تهیه می کنند. البته گیاهان به میزان های مختلفی به نور احتیاج دارند. از این رو همواره باید هنگام تهیه یک گیاه ، درباره نوع نوری که به آن نیاز دارد، بپرسید. همچنین از آنجا که رطوبت خاک نیز اهمیت دارد، شما می توانید مدادی را در خاک گلدان فرو ببرید و با امتحان سر آن ، از نمناک بودنش مطمئن شوید.

گاهی یک باغبان می تواند با آبیاری بیش از حد و از روی محبت گیاهی را بکشد. این یکی از شایع ترین اشتباهات در زمینه نگهداری از گیاهان خانگی است . خاک هر گیاه در فاصله 2آبیاری به میزان خاصی رطوبت نیاز دارد. بعضی از آنها باید خاکی مرطوب داشته باشند و بعضی باید در این فاصله کاملا خشک شوند. این هم سوالی است که پاسخ آن را باید از فروشنده یا شخصی وارد به باغبانی بپرسید. به این ترتیب در فاصله 2آبیاری ، میزان رطوبت خاک را به کمک یک چوب ، مداد یا حتی انگشت خود اندازه بگیرید. چوب یا انگشت خود را زیر لایه رویی خاک فرو کنید تا از میزان نم آن مطلع شوید.

بررسی ها نشان داده است بهترین وسیله آبیاری ، آبپاش است و آبیاری باید در اطراف ساقه انجام شود. گیاه را طوری آبیاری کنید که اضافه آب از سوراخ زیر گلدان خارج شود. همچنین بهتر است از آب ولرم یا گرم استفاده کنید؛ زیرا آب سرد موجب وارد شدن شوک به ریشه ها شده و به آنها صدمه می زند. پس از آبیاری با اسپری کردن آب به شاخه ها و برگ ها برای گیاه محیطی مرطوب ایجاد کنید.

بعضی از انواع گلدان های تزیینی فاقد روزنه خروج آب هستند. شما می توانید گیاه خود را در ظرفی کوچک تر و دارای روزنه قرار داده و سپس آن را در گلدان مورد نظر خود قرار دهید؛ اما به یاد داشته باشید که گلدان کوچک تر را به کمک چند تکه سنگریزه یا پایه ، طوری قرار دهید که کف آن مماس با سطح زیرین ظرف تزیینی نباشد و راه برای خروج آب اضافه باز باشد.

حمیده سادات هاشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها