علی دارابی‌

درباره انتخابات هشتم‌

هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و بیست‌و نهمین انتخابات در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 24 اسفند 86 با حماسه‌آفرینی مردم برگزار شد. نصاب 60 درصد از مشارکت مردم در انتخابات بیانگر حضور مقتدرانه و باصلابت مردم در صحنه و اعلان وفاداری به آرمان‌های انقلاب، امام، شهیدان و تجدید میثاق چندباره با رهبر معظم انقلاب اسلامی است. واکاوی مهمترین مولفه‌های انتخابات هشتم درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد: 1- به رغم برگزاری انتخابات در جمعه آخر سال و پاره‌ای از دغدغه‌های مردم در استقبال از سال نو، افزایش قانونی سن رای‌دهندگان از 15 به 18 سال در انتخابات هشتم و کاهش قریب به 5 میلیون رای، اعمال محدودیت‌های تبلیغاتی در فعالیت کاندیداها برابر اصلاحیه قانون انتخابات و ... اما مردم عزیز حماسه آفریدند و در انتخابات هشتم با مشارکت 60 درصدی از واجدان شرایط رای، بالاترین نصاب مشارکت در انتخابات مجلس را پس از مجلس پنجم (71 درصد)‌ و ششم (67 درصد)‌ رقم زدند.
کد خبر: ۱۶۵۰۳۷

2- انتخابات هشتم، انتخاباتی رقابتی، آزاد و نفس‌گیر بود. اصولگرایان و دوم خردادی‌ها با لیست‌های متعدد و جریان موسوم به مستقل‌ها به طور جدی بازیگر صحنه انتخابات هشتم بودند. انتخابات هم در سطح جناح‌‌های عمده سیاسی و هم در درون جریان‌ها بسیار جدی و رقابتی بود. لذا با پایان یافتن دوران رقابت انتخاباتی تمکین و تسلیم رای مردم بزرگترین نشانه وفاداری به مردم‌سالاری دینی و میزان بودن رای مردم است. رفتار برخی بازندگان انتخاباتی، سایت‌ها و روزنامه‌های در اختیار که نوعی فریب افکار عمومی را به زعم خود دنبال می‌کنند و حتی تیتر یکی از مطبوعات صبح دیروز که به دروغ نشان از پیروزی جناح متعلق به آن روزنامه داشت متاسفانه نشانی از تداوم بداخلاقی‌هاست.

3- اصولگرایان چون مجلس هفتم پیروز قاطع انتخابات شدند. این اقبال عمومی بار مسوولیت و ایفای تکلیف دینی و قانونی را برای جریان اصولگرا که گفتمان خود را عدالت‌خواهی، دینداری، خدمت صادقانه به مردم، پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی و اولویت در برنامه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی را در سپهر برنامه تبلیغاتی خود قرار داده است، بسیار صعب و دشوارتر می‌کند. جریان اصولگرا باید تلاش خود را برای خدمت در خانه ملت دو چندان کند و دوستان دوم خردادی هم باید به واکاوی دلایل تداوم رویگردانی افکار عمومی به خود بپردازند و سازوکار آن را در آشتی با مردم و پایبندی به ارکان نظام عملا اثبات کنند. چرا که فراز و فرود قدرت و آمد و شد جریانات سیاسی گویای آن است که مردم پیمان اخوت دائمی با هیچ جریان سیاسی نبسته‌اند.

4- باید از نقش‌آفرینان اصلی در انتخابات هشتم تقدیر بایسته کرد؛ شورای محترم نگهبان و هیات‌های نظارت، وزارت کشور و هیات‌های اجرایی، نیروی انتظامی و به طور اخص دولت خدمتگزار که سلامت و صحت انتخابات را مدیریت و اداره کردند و نتایج آرا را اولین ساعات با سرعت و دقت اعلام نمودند صمیمانه تشکر کرد. در این میان باید از رسانه ملی که نقش اساسی در افشاگری تبلیغات رسانه‌های بیگانه، ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، تنویر افکار عمومی و اطلاع‌رسانی و حفظ بی‌طرفی در انتخابات را مد نظر قرار داد تجلیل و تقدیر نمود.

واقعیت آن است که مدیریت هنرمندانه رسانه ملی از جلوه‌های بی‌بدیل انتخابات محسوب می‌گردد.

5- در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه، انتخابات به دور دوم کشیده شده است. رعایت اخلاق انتخاباتی از کاندیداها و ستادهای آنها و اتخاذ سازوکار مناسب از سوی دستگاه‌های ناظر و مجری انتخابات مورد انتظار است.

6-  اصلاح قانون انتخابات و تصویب طرح جامع انتخابات که حداقل برای یک دهه از ثبات برخوردار باشد، طراحی سازوکاری قانونی برای نظارت بر عملکرد نمایندگان در طول دوره نمایندگی، تشکیل کارگروهی از منتخبان هشتم و بهره‌گیری از نمایندگان صاحبنظر و باتجربه برای چیدمان کمیسیون‌ها، شوراها و بالاخره تهیه چک‌لیست و اولویت‌های مجلس هشتم با تاکید بر حل مسائل اقتصادی از انتظارات اولویت‌دار منتخبان ملت است. نمایندگان ملت خود باید پیشگام در نهادینه‌کردن نظارت بر عملکرد خود باشند و امید است که مجلس هشتم این مهم را سامان دهد.

7- بار دیگر باید تاکید و تصریح کرد: ایام تبلیغات انتخابات به پایان رسید، ادب و اخلاق پیروزی حکم می‌کند، اصولگرایان که با رای مردم فاتح مجلس هشتم شده‌اند با همکاری و همدلی سایر نمایندگان، مجلس هشتم را خانه امید ملت، مجلسی کارآمدتر، مقتدرتر و پرسشگرتر شکل دهند و دولت خدمتگزار را یاری دهند. حماسه حضور هشتم نشان داد که بازندگان اصلی چون همیشه بیگانگان و جریاناتی که چشم به بیگانه دوخته‌اند هستند و فاتح و پیروز اصلی انتخاب هشتم چون همیشه <مردم و رهبری عظیم‌الشان> آن هستند.

قدر این نظام و انقلاب، آزادی و حق مشارکت را که به برکت خون شهیدان به دست آمده را پاس بداریم و خدای بزرگ را به‌واسطه نعمت بزرگ چنین «امام و امتی» شاکر باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها