در سال 2008 به صورت گسترده اتفاق می‌افتد

خداحافظی ‌تلویزیون‌ها با آنتن‌

گفته می‌شود فناوری‌های نوظهوری که قرار است در سال 2008 شکوفا شوند، عمدتا ایده‌های بنیادین دانشمندان در سال‌های اخیر باشند که تاکنون در قالب مدل‌های خام و نوپا ارائه شده است. جالب آن‌که رسانه‌های معتبر خبری دنیا، گسترش اینترنت را به عنوان یکی از زیربناهای اصولی توسعه فناوری‌های نوظهور در این سال عنوان کرده است.
کد خبر: ۱۶۴۶۸۰

سال 2008 و توسعه فناوری‌های اینترنتی‌

از میان این فناوری‌های نوین می‌توان به تکنیک‌ها و ابزار نوینی اشاره کرد که محققان در این سال برای محو کردن مساله آنلاین و آف‌لاین ارائه خواهند کرد. کما این‌که گفته می‌شود در12 ماه آینده، طیف وسیعی از فناوری‌هایی ظهور خواهند کرد که تاثیر قابل توجهی بر شیوه زندگی کاربران اینترنتی خواهند داشت.

به‌علاوه در سال 2008 می‌توان به ارائه فناوری رایانه‌های شخصی با قابلیت حمل فوق‌العاده آسان امیدوار بود. البته جرقه‌های تولید این تجهیزات فوق مدرن در سال 2006 زده شد، اما هیچ گاه به تولید انبوه نرسیدند که علت اصلی این موضوع قیمت بالای آنها و عمر بسیار کم باتری‌های مناسب آنها بوده است.

اما آنچه بیشتر در این نوشتار مورد توجه ماست، توسعه خدمات‌رسانی از طریق تلویزیون‌های اینترنتی است؛ چرا که تلویزیون اینترنتی در سال‌های اخیر به نوعی سرکوب شده‌اند زیرا سرعت پهنای باند آن چنان سریع نبوده است که خدمات قابل‌توجهی برای راه‌اندازی آن ارائه شود. البته این سرعت همچنان در حال افزایش است و در سال 2008 قرار است سرعت پهنای باند آن به 24 مگابیت بر ثانیه نیز برسد که در نتیجه تلویزیون پروتکول اینترنتی بیشتر و بیشتری راه‌اندازی خواهند شد.

تولد اولین تلویزیون اینترنتی‌

با افزایش استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای و تبادل اطلاعات، این شبکه‌ها رشد و گسترش خوبی یافتند و نظر تعداد زیادی از کاربران را به استفاده از خود جلب کردند.ارائه دهندگان خدمات شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنتی سعی کردند بسیاری از سرویس‌ها را روی این شبکه‌ها ارائه کنند، اما نتوانسته بودند تصاویر تلویزیونی با کیفیت مناسب و خوب را در اینترنت ارائه کنند، به‌گونه‌ای که بسیاری از ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات، هر دو شبکه کابلی برای دریافت تلویزیون و شبکه اینترنت برای دریافت اطلاعات را مورد استفاده قرار می‌دادند. در این زمان مایکروسافت، اقدام به حل این مشکل کرد و بیل گیتس از تولد نرم‌افزار جدیدی که امکان ارائه تصاویر تلویزیونی با کیفیت استاندارد را روی شبکه اینترنت فراهم می‌آورد، خبر داد. در واقع با کمک فناوری فشرده‌سازی، تصاویر تلویزیونی را روی خط با پهنای باند یک مگابایت بر ثانیه، با کیفیت استاندارد منتقل کرد.

تلویزیون اینترنتی مایکروسافت‌

در ادامه نیز مایکروسافت پلت‌فرم تلویزیون مبتنی بر اینترنت خود را با نام مدیاروم عرضه کرد.

مدیاروم مایکروسافت که پیش از این به نام تلویزیون پروتکل اینترنتی (IPTV) شناخته می‌شد، به رایانه‌های موجود در خانه متصل می‌شود و به افراد امکان می‌دهد برای گوش کردن موسیقی یا مشاهده عکس‌ها بر روی صفحه تلویزیون به ‌هارد رایانه دسترسی داشته باشند. این تلویزیون از سوی مایکروسافت با هدف حضور تلویزیون در شبکه اینترنت پرسرعت در کنار سرویس‌های دیگر موجود در وب عرضه شد.به‌علاوه مدیاروم به برخی برنامه‌ها اجازه می‌دهد بدون مرورگر وب به اینترنت دسترسی یابند و در نتیجه کاربران قادر خواهند بود ویدئوهای آنلاین را مشاهده کرده یا تصاویر ارسال شده در اینترنت را تماشا کنند.

ظهور اولین تلویزیون‌های اینترنتی 7 اینچی‌

آیا می‌دانید که اولین تلویزیون اینترنتی 7 اینچی با ال.سی.دی کاملا تاچ اسکرین ساخته شد؟

شرکت سونی سازنده این تلویزیون پلاسمای کوچک بود. سیستم آن به‌گونه‌ای بود که کاربر می‌توانست ضمن آن که به عنوان تلویزیون از آن بهره بگیرد وارد اینترنت نیز شود و به مرور صفحات اینترنتی بپردازد.سیستم مذکور موسوم به (PDP)، یک شبکه بی‌سیم داشت که می‌توانست به راحتی از طریق آن روی شبکه محلی آمده و به اینترنت وصل شود و هر زمان که خواست با کنترل از راه دور از اینترنت خارج شده و به تماشای فیلم‌های تلویزیون بنشیند و روی شبکه‌ها سوئیچ نماید. این محصول در واقع ریزترین تلویزیون پلاسمای سونی با خروجی اینترنت بود.جالب آن‌که این تلویزیون می‌توانست علاوه بر کانال‌های زمینی تلویزیون از طریق یک تنظیم‌کننده کانال‌های ماهواره‌ای را بگیرد.

تلویزیون اینترنتی مایکروسافت‌

در ادامه نیز مایکروسافت پلت‌فرم تلویزیون مبتنی بر اینترنت خود را با نام مدیاروم عرضه کرد.

مدیاروم مایکروسافت که پیش از این به نام تلویزیون پروتکل اینترنتی (IPTV) شناخته می‌شد به رایانه‌های موجود در خانه متصل می‌شود و به افراد امکان می‌دهد برای گوش کردن موسیقی یا مشاهده عکس‌ها بر روی صفحه تلویزیون به ‌هارد رایانه دسترسی داشته باشند. این تلویزیون توسط مایکروسافت با هدف حضور تلویزیون در شبکه اینترنت پرسرعت در کنار سرویس‌های دیگر موجود در وب عرضه شد.به‌علاوه مدیاروم به برخی برنامه‌ها اجازه می‌دهد بدون مرورگر وب به اینترنت دسترسی یابند و در نتیجه کاربران قادر خواهند بود ویدئوهای آنلاین را مشاهده کرده و یا تصاویر ارسال شده در اینترنت را تماشا کنند.

تحقق عینی ایده تلویزیون اینترنتی‌

محققان پیش‌‌بینی کرده‌‌اند در سال 2008 ایده تلویزیون اینترنتی تحقق عینی پیدا کند. کما این‌که‌ به نظر می‌رسد دریافت خدمات تلویزیونی از طریق اینترنت در اروپا ظرف 4 سال آینده به طور چشمگیری افزایش یافته  و شمار مشترکان تلویزیون اینترنتی از 658 هزار نفر کنونی به 7/8 میلیون نفر برسد.

در حال حاضر، در اروپا مردم کشورهای ایتالیا و فرانسه تمایل بیشتری به تلویزیون اینترنتی دارند؛ اما در کشورهایی نظیر انگلستان در میانه رقابت شبکه‌های ماهواره‌‌ای و کابلی رشد استفاده از تلویزیون اینترنتی از سایر کشورها کندتر بوده است. بر این اساس، شرکت‌‌های مخابراتی اروپا به تلویزیون اینترنتی IPTV و پهن باند چشم دوخته‌‌اند تا کاهش درآمدهای خود از سرویس‌های خطوط ثابت و کابلی قدیمی خود را از این طریق جبران کنند.

بدین ترتیب کارشناسان پیش‌‌بینی می‌کنند؛ در سال‌‌های آینده IPTV اپراتورهای تلویزیون ماهواره‌‌ای و کابلی را با چالش‌‌های چشمگیری روبه‌رو کند.

محمد ارشادی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها