نمک، ‌دشمن ‌تناسب ‌اندام‌

چاقی، معضل جامعه مدرن و بی‌تحرک امروزی است که بیشتر کودکان را نیز با آن درگیرند. یافتن راهی برای مبارزه با اضافه وزن کودکان، یکی از سرفصل‌های مهم علوم پزشکی محسوب می‌شود. این بار نیز دانشمندان با مطالعه روی 2000 کودک و نوجوان 4 تا 18 ساله در بریتانیا به نتایج جالبی دست یافتند.
کد خبر: ۱۶۴۶۶۱

کاهش میزان نمک موجود در رژیم غذایی کودکان، راهی میان‌بر برای کمک به تناسب اندام کودکان است. کودکانی که نمک کمتری مصرف می‌کنند، نوشابه‌های شیرین کمتری هم می‌نوشند و همین مساله موجب می‌شود خطر ابتلا به فشار خون و چاقی مفرط در آنها بسیار کاهش یابد.

این تناسب وزن، خود به خود بیماری‌ها، حملات قلبی و سکته قلبی را در سال‌های آینده عمر آنها کمتر می‌کند و دوران بزرگسالی و کهنسالی سالم‌تری را پیش رو خواهند داشت. دکتر فنک از دانشگاه لندن معتقد است اگر این کودکان، میزان نمک رژیم غذایی خود را به نصف کاهش دهند، کاهش قابل ملاحظه‌ای در مصرف هفتگی نوشیدنی‌های شیرین در آنها دیده می‌شود و به این ترتیب، میزان کالری دریافتی آنها تا 250 کیلوکالری در هفته کاهش می‌یابد. بخشی دیگر از این تحقیقات نشان می‌دهد با حذف هریک‌گرم نمک اضافی از رژیم غذایی، مصرف 100 گرم نوشابه مضر در روز کاهش پیدا می‌کند. بهتر است بدانید کاهش 10 تا 20 درصدی نمک در گیرنده‌های چشایی، تاثیر چندانی ندارد و در مزه غذا تغییر زیادی ایجاد نمی‌شود. پس بهتر است از غذاهای کم‌نمک استفاده کنید و از قرار دادن نمکدان در سر میز غذا پرهیز کنید. افراد بزرگسال و سالم نیز باید روزانه جذب سدیم را به کمتر از2300 میلی‌گرم یا 3/2 گرم تقلیل دهند که این میزان معادل یک قاشق چایخوری است. امریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها 75 درصد سدیم خود را از غذاهای آماده و فرآوری شده مانند سس گوجه، سوپ‌های آماده، غذاهای کنسرو شده و ... به دست می‌آورند و همین مساله مسوولان را بر آن داشته تا در تهیه غذاهای آماده کم‌نمک، عزمی جدی به کار گیرند.

منبع: رویترز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها