بهزاد کتیرایی، رئیس جدید فدراسیون کاراته از برنامه‌ها می‌گوید:

‌یک‌ میلیون ‌ و 200 ‌هزار ‌کاراته‌کا درایران‌

بهزاد کتیرایی نامی ‌‌آشنا در ورزش است. او بتازگی به ریاست فدراسیون کاراته ایران رسیده؛ فدراسیونی که جایگاه مناسب و تقریبا ممتازی در ورزش ایران دارد و مدال‌های رنگارنگ فراوانی را از عرصه‌‌های آسیایی و جهانی به ارمغان آورده است. برای آشنایی با برنامه‌های آتی رئیس جدید فدراسیون در آستانه سال جدید گفتگویی با کتیرایی انجام دادیم که می‌خوانید:
کد خبر: ۱۶۴۶۱۲

در فرصت کوتاهی که به ریاست فدراسیون کاراته برگزیده شده‌اید، ارزیابی دقیقی از عملکرد سابق آن به دست آورده‌اید؟

من قبلا هم با این ورزش و فدراسیون ناآشنا نبوده‌‌ام. کاراته یکی از قوی‌ترین‌‌ رشته‌های کشور بوده و بخصوص شناخت کاملی از رئیس، دبیر، اعضای فدراسیون و کادر تیم ملی داشتم. مشکلات و توانایی‌ها را می‌دانستم و بر مبنای همان نقاط ضعف و قدرت برنامه‌ریزی کردم.

با چنین شناختی، مهم‌ترین مشکل کاراته از دیدگاه رئیس جدید فدراسیون چیست و چه راهکاری برای آن اندیشیده شده است؟

کمبود اماکن ورزشی مهم‌ترین معضل فعلی کاراته است. به اعتقاد من در مسیر رفع چنین مشکلی، تشکیل آکادمی کاراته نیاز کاملا واجبی برای فدراسیون است. بتازگی در این زمینه جلساتی با مسوولان سازمان تربیت بدنی برگزار کردیم و آقای علی‌آبادی دستور دادند زمین مناسبی در مجموعه ورزشی آزادی به ما اختصاص داده شود تا پیش از پایان سال 86 یا حداکثر ابتدای سال 87، کلنگ ساخت آکادمی کاراته به زمین زده شود و تا یکی دو سال بعد به بهره‌برداری برسد.

چه فکری به حال کمبود اماکن ورزشی کاراته در نقاط دیگر کشور کرده‌‌‌‌اید؟

ساخت آکادمی در مراکز استان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

کاراته از مدال‌آورترین ورزش‌های ایران در عرصه‌های جهانی و آسیایی است. ارزیابی و برنامه‌هایتان در این زمینه چیست و چگونه موقعیت موجود را حفظ و استحکام می‌بخشید؟

کاراته از نظر قهرمانی موقعیت خوبی دارد. تمهید ما برای موفقیت در بازی‌های پیش‌رو از جمله رقابت‌های جهانی که آبان‌ماه سال آینده در ژاپن برگزار می‌شود، استفاده از تجربیات و توانایی‌های حبیب‌الله ناظریان، رئیس اسبق فدراسیون به عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی است. وی با برنامه‌ریزی‌های خوب خود می‌تواند اردوهای مفیدی برای تضمین موفقیت در رقابت‌های جهانی سال آینده برگزار کند.

در کوتاه‌‌مدت هدفگذاری مشخص فدراسیون چیست و به فرض در بخش قهرمانی چه هدفی را در بازی‌های قهرمانی آسیا و جهان در نظر گرفته‌اید؟

ما در آسیا مقام سومی را در دست داریم و هدفمان قهرمانی در بازی‌های شهریور آینده آسیاست که در مالزی برگزار می‌شود. در رقابت‌های جهانی فنلاند هم ما به نتیجه درخشان و بی‌سابقه کسب 2 مدال طلا از سوی جاسم ویشگاهی و حسین روحانی رسیده بودیم در حالی که پیش از آن کاراته ایران در تمام تاریخ خود فقط یک بار آن هم به وسیله عموزاده به طلای جهانی رسیده بود. حفظ این موفقیت‌‌ها، هدف ماست و برای مسابقات ژاپن مطمئنیم شرایط خیلی سخت‌تر شده و برای از دست نرفتن قهرمانی، برنامه‌ریزی خیلی بیشتری نیاز داریم. ناظریان در این زمینه برنامه خوبی دارد تا بتواند موقعیت عالی کسب شده را حفظ کند. با توجه به این که هیچ کشوری تاکنون نتوانسته چنین موفقیتی را در رقابت‌های جهانی تکرار کند، موفقیت احتمالی ما می‌تواند رکوردی از این حیث در دنیا تلقی شود.

و هدفگذاری بلندمدت کاراته؟

قهرمانی آسیا و حضور در میان 3 کشور برتر دنیا در این رقابت‌ها.

چگونه؟

خوشبختانه موفق شدیم مجوز حضور بانوان محجبه را از فدراسیون جهانی این رشته بگیریم. به طور مسلم، حضور بانوان دستاوردهای بسیار خوبی برای ما در پی خواهد داشت. چون سطح کیفی بانوان کاراته ایران بسیار بالا و تا حد زیادی نزدیک به سطح کیفی آقایان است. حتما حضور آنها در رقابت‌های جهانی کمک شایانی به ارتقای رنکینگ کاراته ایران در آسیا و جهان خواهد کرد. خواهران کاراته‌کا حتی از تکواندوکاران زن ایرانی نیز قوی‌ترند.

در رقابت‌‌های قهرمانی کشور، حدود 430 نفر شرکت کردند. در سبک‌‌های غیرکنترلی نیز 270 تا 280 نفر کاراته‌کا شرکت‌کننده زن حضور داشتند. فکر نمی‌کنم در هیچ رشته ورزشی، چنین آمار خوبی داشته باشیم.

ما 23 تا 28 اسفند در رقابت‌های کاراته جام پادشاهی مراکش با حضور 10 خانم کاراته‌‌کا در کومیته و 4 نفر از آنها در رشته کاتا شرکت می‌‌کنیم.

به آمار اشاره کردید. کلا کاراته آمار بالایی در تعداد ورزشکار دارد.

کاراته از لحاظ کمیت بیشترین ورزشکار را دارد. هر چند تاکنون آمار استانداردی در این زمینه تهیه نشده، اما برآورد احتمالی نشان‌دهنده حضور یک میلیون و 200 هزار کاراته‌کا به طور پراکنده در کشور است. به طوری که کار از مراحل استعدادیابی عبور کرده و در مرحله استعدادپروری قرار داریم. به همین دلیل درصددیم در مراکز استان‌‌ها، آکادمی‌هایی تشکیل دهیم.

سیاست رئیس جدید فدراسیون درباره سبک‌های مختلف این رشته چیست؟ اهالی سبک‌‌های متنوع کاراته همواره دغدغه‌های کمابیش زیادی درباره فعالیت‌های خود داشته‌اند.

پیش از آمدنم به فدراسیون، شایع شده بود سازمان موافق تعدد سبک نیست. در حالی که ما با تعدد سبک موافقیم، به شرطی که از سیاست‌ها تبعیت و تمکین شود. سبک‌‌ها باید از نظر فنی متفاوت باشند و نباید موازی یکدیگر قرار گیرند. در این صورت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

با توجه به این سیاست، نگرانی اهالی سبک‌های مختلف از میان رفته است.

4 سبک اصلی کاراته سبک‌های کنترلی هستند، سبک‌های آزاد و رینگی خود را جدا از فدراسیون می‌دیدند که ما اعلام کرده‌ایم در هر زمینه‌ای به آنها (سبک‌های غیرکنترلی) هم کمک خواهیم کرد.

تفاوت برای ما این نکته است که کنترلی‌ها در المپیک 2012 حاضر خواهند بود؛ اما غیرکنترلی‌ها در المپیک نیستند و برای خود مسابقه‌های آسیایی و جهانی دارند که می‌توانند برای کشور افتخار به ارمغان آورند.

هرچند کاراته ایران در عرصه‌های آسیایی و جهانی صاحب مدال‌های مرغوبی می‌شود، اما درآمد ورزشکاران شاخص آن خیلی کمتر از بسیاری از ورزش‌هایی است که افتخارات چندانی حتی در آسیا نمی‌توانند بیاورند. چرا؟

ورزش تابع اقتصاد است و قیمت‌ها را اقتصاد و عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. در کاراته متاسفانه تقاضای لازم وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها