ارکستر سمفونیک تهران ساماندهی می‌شود

تنظیم بودجه با سازهای جدید

گروه فرهنگ و هنر - مهدی یاورمنش: به رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت این ارکستر از نظر برنامه‌ریزی، مدیریت اجرایی و هنری دچار نابسامانی‌هایی است که با همکاری دفتر موسیقی قرار است ساماندهی شود. منوچهر صهبایی که چند ماهی است رهبری و مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده گرفته، در گفتگو با افزود: نامشخص بودن و کمبود بودجه اختصاص یافته به ارکستر سمفونیک تهران، مهمترین مشکلی است که در این مدت با آن روبه‌رو بوده‌ام. برای مثال حقوق اعضای ارکستر از سوی مراکز و نهادهای مختلف مثل وزارت ارشاد و بنیاد رودکی تامین و با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۶۴۳۷۵

این موسیقیدان برای ساماندهی بودجه و پرداخت حقوق اعضای ارکستر پیشنهاد کرد، ارکستر سمفونیک تهران باید یک بودجه مستقل و دولتی داشته باشد تا برای تامین هزینه‌های پایه‌ای و جاری خود دچار مشکل نشود. در واقع این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا از بزرگترین و مهمترین ارکستر موسیقی کشور به‌طور کامل پشتیبانی کند.

وی در ادامه افزود: این سیستم بی‌نظم اداری و مالی حاکم بر ارکستر سمفونیک تهران در حال حاضر خودش یک نظم و برنامه محسوب می‌شود که حتی دست دفتر موسیقی وزارت ارشاد را هم بسته است. نتیجه چنین وضعیتی این است که من به عنوان مدیر هنری مجبور می‌شوم 90 درصد توان خود را صرف مسائل اداری و مالی کنم و فرصت چندانی برای پیگیری امور هنری ارکستر پیدا نکنم.

صهبایی، بی‌نظمی‌های حاکم بر ارکستر سمفونیک تهران را دیگر معضل پیش‌روی خود دانست و در ارتباط با رفع آن توضیح داد: در هر گروه بزرگ هنری، اولین مساله‌ای که باید حل شود، نظم و ترتیب در کار است. در ابتدای شروع به کار من، بی‌نظمی‌های زیادی در ارتباط با حضور بموقع نوازندگان و برگزاری منظم جلسات تمرین وجود داشت که در چند ماه گذشته توانسته‌ایم تا حد زیادی آن را رفع کنیم و به وضعیتی مطلوب برسیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: البته این وجه ظاهری نظم است و ما به دنبال آن هستیم که از نظر حسی و درک هنری هم به یک نظم درونی برسیم که درآن همه اعضای ارکستر در یک جهت فکر و حرکت کنند.

این مدیر هنری با اشاره به قدیمی بودن بیشتر سازهای مورد استفاده در ارکستر سمفونیک تهران گفت: برای سازهایی که تهیه آنها برای ما اولویت دارد، فهرستی تنظیم کرده‌ام که دفتر موسیقی هم به دنبال تامین بودجه آن است.

وی در تشریح برنامه‌های خود برای ارتقای سطح هنری ارکستر سمفونیک، ضعف نوازندگی را مهم‌ترین مشکل پیش‌روی خود برشمرد و افزود: بخش عمده‌ای از این ضعف را می‌توان با تمرین زیاد حل کرد که تا امروز پیشرفت خوبی هم در این زمینه داشته‌ایم.

 البته با تصمیم شورای نظارت قرار بر این است تا پس از چندی از اعضای ارکستر آزمون نوازندگی بگیریم که فکر می‌کنم اگر پیشرفت نوازندگان به همین منوال ادامه پیدا کند، می‌توان از آن صرف‌نظر کرد.

منوچهر صهبایی در پایان با اشاره به این که اعضای ارکستر سمفونیک تهران را افرادی عاشق موسیقی و با پشتکار یافته است، تاکید کرد: من وقتی پا به ارکستر می‌گذارم، از چهره اعضا و نوازندگان انرژی می‌گیرم و به ادامه کار دلگرم می‌شوم؛ اما در این میان فکر می‌کنم که ارزش این نوازندگان و هنرمندان آن‌طور که باید و شاید شناخته نشده و پس از این باید به طور گسترده‌تر از آنها پشتیبانی و حمایت کرد.

خریدهای پیچیده‌


محمدحسین احمدی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تاکید بر این که دغدغه‌های رهبر ارکستر سمفونیک، مورد توجه مدیران هنری وزارت ارشاد قرار گرفته و آنها را پیگیری می‌کنند، گفت: فضای کار در ارکستر را سامان داده‌ایم و مشکلات معیشتی و حقوقی نوازندگان را نیز تا حد زیادی برطرف کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که در سفر سال گذشته ارکستر به آلمان قصد داشتیم سازهای مورد نیاز را خریداری کنیم که به دلایل مالی میسر نشد، افزود: از طرف معاونت هنری وزارت ارشاد قول داده‌اند از خرید سازهای جدید حمایت کنند و ما هم بر این اساس مقدمات کار را از هم اکنون آغاز کرده‌ایم، اما نباید فراموش کرد که این خرید یک روند دقیق و پیچیده دارد و وقت و زمان می‌برد.

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: بعد از دادن سفارش، قرار بر این است شرکت‌های طرف مذاکره، سازهای تولیدی خود را برای تست در اختیار نوازنده‌‌های ارکستر قرار دهند تا اگر مورد قبول واقع شد، برای خرید آنها اقدام کنیم.
محمدحسین احمدی در پایان گفت: دکتر صهبایی در طول سال آینده به دنبال رهبران گوناگون برای اجرا‌های متعدد ارکستر سمفونیک خواهد بود تا برنامه‌های موسیقایی رنگ‌های متنوعی به خود بگیرند. قطعا کار با رهبران متفاوت به اعضای ارکستر انگیزه‌ای مضاعف خواهد بخشید و سال 1387 را به سال شکوفایی دوباره ارکستر سمفونیک تهران تبدیل خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها