روز جهانی کلیه، آگاهی را افزایش می‌دهد

روز پنجشنبه 13 مارس برابر با 23 اسفند ماه به عنوان روز جهانی کلیه نامگذاری شده است ، تا سطح آگاهی مردم از بیماری‌های کلیوی که جان آنها را تهدید می‌کند ، بالا رود.
کد خبر: ۱۶۴۰۴۶

به گزارش ایرنا ، نامگذاری روزی به عنوان روز جهانی کلیه در سال 2006 و در اقدام ابتکاری مشترکی بین فدراسیون بین‌المللی بنیادهای کلیه و جامعه بین‌المللی کلیه شناسی صورت گرفت.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که حدود 500 میلیون نفر در سراسر جهان و یا یک نفر از هر 10 نفر به برخی از انواع بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند.

بیش از 1.5 میلیون نفر از بیماران کلیوی از طریق دیالیز و عمل پیوند کلیه زنده می‌مانند. هزینه درمان کلیه حدود یک میلیارد دلار در سال تخمین زده می شود.

امسال بیماری کلیوی : رایج، مضر، قابل درمان موضوع مراسم روز جهانی کلیه است. این موضوع، این پیام را که تشخیص زودهنگام و پیشگیری در کنترل بیماری کلیوی از اهمیت بسزایی برخوردار است برجسته می‌سازد.

علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد کلیه‌ها و میزان خطر ابتلا به بیماری کلیوی به وب سایت  www.kidney.org مراجعه کنند.

در این وب سایت یکی از آیتم‌های افزایش‌دهنده آگاهی افراد، آزمونی است که دانش فرد را از شیوع، دلایل و عوامل خطر بیماری کلیوی مزمن محک می‌زند.

این آزمون کوچک افرادی را که بیماری کلیوی ندارند، به نوشیدن بیشتر آب، بررسی فشار خون و داشتن رژیم غذایی مناسب ترغیب می‌کند.

دکتر جانی کین متخصص تغذیه از مرکز دیالیز داویتا در آمریکا می‌گوید : افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند.

از آنجا که در دیالیز پروتئین از بدن دفع می‌شود این بیماران باید غذاهای سرشار از پروتئین مصرف کنند.

وی همچنین بیماران کلیوی را از مصرف پتاسیم و فسفر که نظارت بر آنها دشوار است، برحذر می‌دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها