در آستانه انتخابات 24 اسفند

زنگ تبلیغات انتخاباتی به صدا درآمد

با پایان کار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها و اعلام اسامی داوطلبان تاییدصلاحیت شده از سوی فرمانداری های حوزه های انتخابیه ، تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از دقایق اولیه امروز آغاز شد. هر چند شکل و شمایل و نحوه تبلیغات داوطلبان در این دوره براساس اصلاحاتی که در قانون انتخابات انجام شده با دوره های پیشین کمی متفاوت است ؛ اما نقطه اشتراک و شاخصه تمامی دوره های تبلیغات انتخاباتی تغییر رنگ و بوی کوچه و خیابان ها در نقاط مختلف کشور و آغاز مرحله نقش آفرینی ملموس مردم و کاندیداها در انتخابات است. در این مرحله از انتخابات کاندیداهایی که صلاحیتشان از سوی هیات های اجرایی ، هیات های نظارت و شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته اند، توانمندی های خود را به مردم معرفی می کنند و این بار مردمند که با بررسی صلاحیت کاندیداها، نمایندگان منتخب خود را تایید کرده و نامشان را در 24اسفندماه به صندوق های رای می ریزند. ستاد انتخابات کشور که از آغاز کار خود برای انتخابات مجلس هشتم و گام به گام با مراحل مختلف 10 اطلاعیه صادر کرده بود روز گذشته در یازدهمین اطلاعیه خود زمان رسمی و قانونی تبلیغات این دوره را اعلام کرد. در اطلاعیه وزارت کشور اعلام شده که فعالیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از دقایق اولیه پنجشنبه 16/12/86 (امروز) آغاز و تا 8صبح پنجشنبه 23/12/86 یعنی 24ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه می یابد. اگرچه در انتخابات ، مردم ، کاندیداها و مسوولان اجرایی ، در کنار یکدیگر مثلثی را تشکیل می دهند که حضور کارآمد هر سه ضلع برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و باشکوه که به تشکیل مجلسی قدرتمند منجر شود لازم است اما در برخی مراحل نقش یکی از اضلاع نسبت به دو ضلع دیگر پررنگ تر است. بر همین اساس در مرحله تبلیغات انتخاباتی ، نقش و فعالیت کاندیداها به صورت پررنگی نمود دارد و بیشتر قوانین انتخاباتی این مرحله نیز در خصوص چگونگی فعالیت کاندیداها و نحوه تبلیغات آنهاست. تبلیغات انتخابات در دوره های گذشته براساس ماده 61اصلاحی قانون انتخابات بود که براساس آن الصاق و نصب هرگونه پوستر، بنر و پلاکارد در معابر ممنوع شده بود اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش طرحی را تصویب کردند که براساس آن چاپ پوستر و بنر هم ممنوع شد. براساس ماده یک طرح الحاق یک تبصره به ماده 57قانون انتخابات ، نصب و الصاق عکس و پوستر نامزدها ممنوع است و چاپ عکس محدود به زندگینامه ، جزوه ، بروشور و کارت حداکثر در قطع 10*15 سانتی متر مجاز است.
کد خبر: ۱۶۳۳۲۲

علیرضا افشار، رئیس ستاد انتخابات کشور چندی پیش در گفتگو با واحد مرکزی خبر با بیان این که برای هر نامزد انتخابات فقط یک ستاد اصلی ، مجاز اعلام شده است ، گفت : در مورد ستادهای انتخاباتی کاندیداها در هر یک از بخش ها و شهرها و در شهرهای بزرگ به ازای هر منطقه شهرداری ، یک ستاد فرعی پیش بینی شده است و این ستادها مجاز هستند یک تابلوی معرفی ستاد نصب کنند.

افشار با تبیین مصادیق مجاز و قانونی تبلیغات نامزدهای نمایندگی گفت : براساس قانون ، سخنرانی ، پرسش و پاسخ و مناظره نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها در اماکن عمومی از مصادیق تبلیغات مجاز و قانونی نامزدهاست . وی همچنین ارسال و توزیع آثار تبلیغی مجاز از طریق پست ، پایگاه های اینترنتی ، وبلاگ و یا پیامک را بلامانع و مجاز دانست.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص تخلفات تبلیغات انتخاباتی هم گفت : براساس قانون ، استفاده از پلاکارد، پوستر، دیوارنویسی ، به راه انداختن کاروان های تبلیغاتی و بلندگوهای سیار در اماکن عمومی و نیز چاپ و توزیع عکس در قطع بزرگ تر از 10*15 سانتی متر تخلف محسوب می شود.

وی در خصوص جریمه های در نظر گرفته شده برای تخلفات انتخاباتی هم گفت : برای تشکیل ستادهای تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسوولان به فرمانداری و بخشداری ها از 500هزار تا 2میلیون ریال جزای نقدی تعیین شده است و فعالیت تبلیغاتی کارمندان و کارکنان دولت در وقت اداری نیز مشمول حبس از 3تا 6ماه و جزای نقدی از 2تا 10میلیون ریال می شود.

وی استفاده از اموال دولتی برای تبلیغات انتخاباتی را ممنوع دانست و افزود: براساس قانون برای این تخلف ، حبس از 3تا 6ماه و جزای نقدی از 2تا 10میلیون ریال تعیین شده است.

افشار با بیان این که بابت تخلفات انتخاباتی نامزدها، حداکثر مجازات در نظر گرفته شده است ، گفت : اگر چه این مجازات ها هواداران نامزدها و تبلیغ کنندگان غیرمجاز را دربردارد، اما اگر نامزدها مرتکب تخلف تبلیغاتی شوند، براساس قانون به حداکثر مجازات محکوم می شوند.

به گفته افشار برای نصب و الصاق پوستر هم از یکصد هزار تا 2میلیون ریال جزای نقدی تعیین شده است.

علیرضا افشار، مسوول رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی نامزدها را واحدهای بازرسی انتخابات اعلام کرد و گفت : واحدهای بازرسی انتخابات در همه استان ها و شهرستان ها با دریافت شکایات ، مسوولیت بررسی و نظارت بر محیط انتخابات و برخورد با تخلفات را از طریق نیروی انتظامی و مسوولان قضایی بر عهده دارند.

تبلیغات غیررسمی از چندی پیش آغاز شد

اگر چه تبلیغات رسمی انتخابات از امروز به طور رسمی آغاز شد، اما برخی کاندیداها و طرفداران آنها به خصوص در شهرستان ها از چندی پیش به طور غیررسمی و شیوه های مختلف ، فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند. براساس اخباری که روزهای گذشته در برخی از سایت ها منتشر شد عده ای از کاندیداها در شهرهای مختلف با برگزاری جلسات مهمانی و پذیرایی و اعطای هدایایی از جمله سیمکارت به مهمانان خود به صورت غیررسمی برای خود تبلیغات کردند. البته این گونه شیوه های تبلیغاتی به همین چند روش خلاصه نمی شود و عده ای دیگر از کاندیداها با توزیع البسه ، دمپایی و برخی مایحتاج مردم در شهرها و روستاها به دنبال جمع آوری زودهنگام رای بوده اند. به جز این روش های تبلیغاتی که به شگردهای تبلیغاتی معروفند و همیشه در دوره های مختلف ، انتخاباتی شاهد آن هستیم ، مشکل دیگری که در زمان تبلیغات کاندیداها معمولا بروز می کند، وعده های غیرممکن و غیرعملی است که عده ای از نامزدها برای به دست آوردن رای به مردم می دهند. چنین وعده هایی دو پیامد واضح و روشن می تواند داشته باشد و آن این که یا چنین کاندیدایی پس از ورود به مجلس وعده های خود را فراموش می کند که این مساله باعث سلب اعتماد مردم از مسوولان می شود و یا این که نامزد مورد نظر وقت و همت خود را در مجلس معطوف دستیابی به وعده های ناممکنی می دهد که پیش از ورود به مجلس به مردم داده است که در این صورت هم وی نمی تواند به وظیفه نمایندگی خود عمل کند.

در این خصوص نیاز است تا مردم با هوشیاری به بررسی برنامه ها و طرح های نمایندگان بپردازند و نمایندگانی را به مجلس بفرستند که در پی خدمت و تحقق منافع ملی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها