اعلام آشکار موضع بانک مرکزی

کاهش نرخ سود، حیات بانک ها را به خطر می اندازد

بانک مرکزی با انتقاد صریح و بی پرده از کاهش دستوری نرخ سود تسهیلات بانکی ، رسما در جایگاه منتقد درونی سیاست های پولی دولت قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ما، هرچند مسوولان بانک مرکزی پیشتر نیز در اظهاراتی جسته گریخته و به صورت غیرمستقیم ، نسبت به پیامدهای کاهش نرخ سود بانکی در شرایط تورمی کشور اعلام خطر کرده بودند، در اطلاعیه ای که روز گذشته از سوی این بانک انتشار یافت ، موضع بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانک ها رسما اعلام شد؛ آن هم در شرایطی که تنها چند روز تا تعیین تکلیف وضعیت نرخ سود بانک ها در سال 87 باقی مانده است. براساس قانون برنامه چهارم توسعه ، نرخ سود تسهیلات مبادله ای بانک ها تا پایان این برنامه (سال 1388) باید تک رقمی شود و این مستلزم آن است که روند کاهش دستوری نرخ سود که امسال برای بانک های دولتی به 12درصد و برای بانک های خصوصی به 13درصد رسیده است ، در سال 87 نیز ادامه پیدا کند، ضمن آن که دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور نیز شدیدا مدافع کاهش دستوری نرخ سود تسهیلات بانکی است ؛ اما مخالفت آشکار بانک مرکزی با تداوم روند کاهش نرخ سود بانکی ، سرنوشت آینده این متغیر حیاتی را در هاله ای از ابهام فرو برده است. بانک مرکزی در حالی مخالفت خود را با کاهش نرخ سود اعلام می کند که هفته گذشته در جلسه مشترکی که با برخی اقتصاددانان برگزار کرده بود، اکثر اقتصاددانان رای به افزایش نرخ سود در سال 87دادند. سال گذشته نیز شورای سابق پول و اعتبار در نهایت حفظ نرخ سود و عدم کاهش آن را به تصویب رساند؛ اما نهایتا این رئیس جمهور بود که با وجود اعلام نظر مشورتی پول و اعتبار دستور کاهش نرخ سود تسهیلات مبادله ای را صادر کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود اعلام کرده است ، کاهش ارزش اسمی نرخ سود به صورت دستوری بدون توجه به رشد نقدینگی و نرخ تورم طی سال های اخیر، نرخ سود واقعی بانک ها را روز به روز کاهش داده و حیات و ادامه فعالیت این نهادهای مالی و رشد اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است : با وجود تمام پیشرفت هایی که در سال های اخیر بویژه در رابطه با حرکت به سمت اقتصاد بازار به دست آمده همچنان بخش مالی بخصوص سیستم بانکی کشور تحت فشار سرکوب مالی است. به عبارت دیگر نرخ واقعی سود بانکی (نرخ اسمی سود بانکی منهای نرخ تورم) به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای کلان اقتصادی ، نقش اساسی خود را در هدایت سیاست پولی کشور از دست داده است.
کد خبر: ۱۶۳۰۳۹

در این اطلاعیه که در آستانه تصمیم گیری مسوولان بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود بانک ها در سال 87 صادر شده ، آمده است : در اصل کاهش ارزش اسمی نرخ سود به صورت دستوری و در جهت حمایت از رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی و بدون توجه به رشد نقدینگی و نرخ تورم در کشور طی سال های اخیر به گونه ای بوده که در حال حاضر نرخ سود واقعی بانک ها بر اثر افزایش سطح نقدینگی در کشور و افزایش لجام گسیخته نرخ تورم روز به روز کاهش بیشتری یافته و حیات و ادامه فعالیت این نهادهای مالی ، رشد و توسعه اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ، همان گونه که می دانیم در سال 86 نرخ سود تسهیلات بانک های دولتی در عقود مبادله ای معادل 12درصد تعیین شده است ، بعلاوه حداقل نرخ سود احتمالی برای انتخاب طرح ها در عقود مشارکتی بانک ها معادل نرخ سود تسهیلات در عقود مبادله ای بانک ها تعیین شد. همچنین نرخ تورم در 12ماهه منتهی به دی ماه امسال معادل 5/17 درصد است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : همچنین بر اساس آمارهای پولی در 12ماه منتهی به دی ماه امسال رشد نقدینگی در سطح 5/31 درصد بوده است و بیشترین فشار انبساطی بر نقدینگی از ناحیه تسهیلات اعطایی بانک ها به بخش غیردولتی بوده است ، همچنین رشد بیشتر نقدینگی و از سوی دیگر نرخ تورم بالاتر و زیاندهی بانک ها به میزان بیشتر است . این زیان ها به عهده صاحبان سپرده های کوچک در این بانک هاست.

بانک مرکزی اضافه کرد: همان گونه که می دانیم بانک ها وظیفه خطیر تجهیز پس اندازهای اشخاص و بخش خصوصی و کانالیزه کردن آن را به سمت سرمایه گذاری ها دارند. این امر به دلیل پراکنده بودن این پس اندازها نیازمند ابزارهای قوی و مکانیسمی پیچیده است.

از مهم ترین این ابزارها همان طور که قبلا نیز اشاره شد، نرخ واقعی سود بانکی است. سلامت فعالیت بانک ها و توانایی آنها در ایفای نقش واسطه گری قوی و تجهیز منابع برای امر سرمایه گذاری بویژه در بخش صنایع کشور در شرایط کنونی امری گریزناپذیر است و همچنین این صنایع باید هرچه سریع تر در جهت بهبود بهره وری و فعالیت در یک فضای رقابتی داخل کشور و همچنین در صحنه بازارهای بین المللی ، خود را آماده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها