کلمبیا و ونزوئلا در آستانه رویارویی نظامی قرار گرفتند

شبح جنگ بر فراز امریکای لاتین

به دنبال عملیات برون مرزی نیروی هوایی ارتش کلمبیا که مرگ رائول ریس ، از فرماندهان ارشد شورشیان چپگرای کلمبیا موسوم به فارک را در پایگاهی جنگلی در اکوادور به دنبال داشت تنش بین کلمبیا و ونزوئلا به نقطه اوج خود رسید. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در پی فرمان هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا برای اعزام یگان های زمینی و زرهی ارتش به مناطق مرزی با کلمبیا روز گذشته آلوارو اوریبه ، همتای کلمبیایی چاوز نیز دستور مشابهی به ارتش کشورش داد تا با صف آرایی دو ارتش در برابر هم احتمال بروز جنگ در منطقه به نقطه اوج خود برسد.
کد خبر: ۱۶۳۰۰۰

کشتار 17عضو فارک در منطقه ای پوشیده از جنگل های بارانی در خاک اکوادور و در نقطه ای نزدیک به خط مرزی این کشور با کلمبیا واکنش تند ونزوئلا و اکوادور را به همراه داشت . اولین واکنش دولت های ونزوئلا و اکوادور به این عملیات که روز شنبه انجام شد فراخوان سفرای شان از بوگوتا، پایتخت کلمبیا بود.

رافائل کوره آ، رئیس جمهور اکوادور اقدام کلمبیا را نقض حاکمیت ارضی و استقلال کشورش دانست و سفیر کلمبیا را از کشورش اخراج کرد اما واکنش ونزوئلا به اقدام دولت کلمبیا به مراتب تندتر بود.

منازعه شخصی؟

چاوز بلافاصله پس از اقدام ارتش کلمبیا علیه شورشیان فارک در خاک اکوادور به دولت اوریبه هشدار داد چنانچه عملیات مشابهی در خاک ونزوئلا انجام شود بروز جنگ بین دو کشور قطعی است . او روز گذشته طی اظهاراتی تند اوریبه را رئیس مافیا، جنایتکار، دروغگو و نوکر امریکایی ها خواند.

این در حالی است که فرناندو اوراجو، وزیر امور خارجه کلمبیا صبح روز گذشته در واکنش به اعتراض اکوادور به نقض حریم این کشور از دولت و مردم این کشور عذرخواهی کرد.

جنگ بی جنگ

به اعتقاد کارشناسان ، اتکای ونزوئلا به واردات محصولات غذایی از کلمبیا و برتری نظامی و تسلیحاتی کلمبیا بر ونزوئلا احتمال بروز جنگ بین دو کشور را به حداقل کاهش داده است .دولت کلمبیا به سیاق ماه های گذشته به اظهارات چاوز واکنش نشان نداد. اوریبه که پس از مخالفت با ادامه میانجی گری چاوز بین بوگوتا و فارک همیشه هدف حملات انتقادی چاوز مواجه بوده نیز در برابر تهدیدهای کاراکاس سکوت کرده است.

کلمبیا، اسرائیل امریکای لاتین

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا روز گذشته در اظهاراتی بی سابقه از دولت کلمبیا به عنوان «اسرائیل امریکای لاتین» یاد کرد.

به گزارش آژانس بولیواری ونزوئلا، چاوز دولت آلوارو اوریبه ، رئیس جمهور کلمبیا را به ارتکاب تروریسم دولتی و تبدیل شدن کلمبیابه اسرائیل امریکای لاتین با در پیش گرفتن سیاست تهاجم و اشغال متهم کرد. رئیس جمهور ونزوئلا همچنین مدعی شد مزدوران اسرائیلی برای آموزش کشتار به شبه نظامیان کلمبیایی به این کشور آمده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها