سلطانیه:

اقدامات خارج از آژانس، تاثیری بر فعالیت ایران ندارد

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنان امروز عصر خود در شورای حکام با ذکر تاریخچه ای از همکاری های ایران با آژانس و موارد متعدد رسوایی ادعاهای غرب تاکید کرد: مبنای عملکرد غرب یک دستور کار سیاسی برای خدشه به حقوق ایران است.
کد خبر: ۱۶۲۸۸۴

به گزارش خبرگزاری مهر ، متن کامل اظهارات دکتر علی اصغر سلطانیه چنین است:

جناب آقای رئیس، حضار محترم

در آغاز مایلم مراتب قدردانی صمیمانه دولت متبوعم را به اعضای جنبش عدم تعهد بخاطر حمایت ارزشمند آنان ابراز داشته و همبستگی خود را بامواضع اعلام شده از سوی سفیر محترم کوبا بعنوان رئیس گروه جنبش عدم  تعهد اعلام دارم.

یکبار دیگر این نهاد محترم موضوع هسته ای صلح آمیز ایران را در این مقطع مورد ملاحظه قرار می دهد در زمانی که گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) رسما اعلام داشته است که مسائل باقیمانده مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مطابق با برنامه عمل مورد توافق، حل وفصل گشته است.  این گزارش مجددا برای یازدهمین بارتایید کرده است که هیچ انحرافی در فعالیتها و مواد هسته ای ایران به سمت مقاصد ممنوعه و نظامی وجود ندارد.

همانگونه که در گزارش مدیرکل درخصوص بازدید وی از ایران اشاره شده است « رهبری ایران اظهار داشته است که برنامه هسته ای کشور همواره و منحصرا در راستای اهداف صلح آمیز بوده است و هرگز یک برنامه توسعه سلاحهای هسته ای وجود نداشته است».ایران همواره سیاست هسته ای خود را بر همکاری با آژانس قرار داده است که ثابت شد تمامی اطلاعات غلط و تبلیغات منفی در باره برنامه و فعالیت هسته ای ایران چیزی جز کوته بینی و منافع تنگ نظرانه چند کشورنمی باشد.

اجازه دهید یک نگاه سریع به سابقه موضوع هسته ای صلح آمیز ایران از سال 2003 هنگامی که به دستور کار شورای حکام توسط چند کشور محدود تحمیل شد، داشته باشیم. این کشورها یک دستور کار سیاسی پنهانی برای محروم ساختن ملت ایران از دسترسی انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز داشته اند.

درآن زمان بهانه های متفاوتی تحت پوشش ابهامات برای نشان دادن برنامه هسته ای بعنوان یک موضوع نگرانی اشاعه وجود داشت. اعضای آژانس بخوبی بیاد می آورند زمانی که یک کشور خاص و شرکایش موضوع آلودگی ناشی از ذرات اورانیوم با غنای بالا را با اغراق بعنوان نشانه بارزی برای برنامه سلاح هسته ای در ایران جلوه می دادند. از طریق همکاری بیش فعالانه ایران با آژانس تایید شد که منشاء آلودگی اورانیوم باغنای بالا خارج از ایران بوده و نتیجه فعالیتهای غنی سازی در ایران نمی باشد.

بعد از بستن موضوع آلودگی اورانیوم با غنای بالا تصور می شد که موضوع هسته ای ایران از دستورکار شورای حکام خارج شود اما آن کشورها با تحریکات سیاسی تمرکز خود  را به ادعای دیگری در خصوص آزمایشهای پلوتونیوم در گذشته سوق دادند و سفیر آمریکا در نوامبر 2004 در این نهاد بین المللی این موضوع را بعنوان یک نشانه قوی در خصوص برنامه پلوتونیومی سلاح هسته ای ایران خواند.

بعد از آن در آستانه هر اجلاس شورای حکام وقتی که مدیرکل در حال گزارش پیشرفتها بود موضوعات و اتهامات بی اساس دیگر یکی پس از دیگری در شورای حکام مطرح می شدند تا جایی که آنها تقاضای بازدید از سایتهای نظامی بسیار حساس و نمونه برداری می کردند. در تمامی این موقعیتها ایران نهایت همکاری خود را با آژانس بمنظور رفع بهانه ها و پاسخ به سوالات بعمل می آورد اگرچه بسیاری ازاین همکاریهای و پاسخها فراتر از تعهدات ایران بودند. نتیجه چه بود؟. در تمامی موارداظهارات ایران با یافته های آژانس سازگار بودند و از این رو ثابت شد که تمامی ادعاها غلط بودند.

مدالیتی حل وفصل موضوعات باقیمانده

دراوت 2007 جمهوری اسلامی ایران ابتکاری را برای حل و فصل موضوعات باقیمانده بمنظور رفع هرگونه ابهام در خصوص فعالیتهای هسته ای صلح آمیز خود در گذشته و حال، یکبار و برای همیشه، اتخاذ نمود. دراین خصوص یک برنامه کاری بین آژانس و ایران مورد توافق قرار گرفت.

براساس برنامه کاری یک فهرست نهایی از 6 موضوع توسط آژانس به ایران ارائه گردید.این فهرست شامل : تحقیق در مورد پلوتونیوم، سانتریفیوژهای P1/P2، منشاء آلودگی، سند اورانیوم فلزی، پلونیوم 210، و معدن گچین می باشد.

جمهوری اسلامی ایران نهایت شفافیت خود را دراجرای برنامه کاری انجام داده و کاملا با آژانس همکاری کرده است و حتی برغنامه کاری را بسیار زودتر از برنامه زمان بندی شده به پایان رسانده است. قابل ذکر است که اجرای برنامه کاری به 18 ماه زمان نیاز داشت اما جمهوری اسلامی ایران در عرض شش ماه آنرا به سرانجام رساند.

متعاقبا آژانس در گزارشهای نوامبر 2007 و فوریه 2008 خود بروشنی و آشکارا اعلام کرده است که تمامی شش موضوع باقیمانده حل فصل شده است و جمهوری اسلامی ایران به تمامی سوالات آژانس در خصوص موضوعات باقیمانده طبق برنامه کاری پاسخ داده است واین پاسخها با یافته های آژانس سازگار می باشند و آژانس آن سوالات را دیگر بعنوان موضوعات باقیمانده محسوب نمی کند. این مساله ثابت نمود که اظهاریه های ایران دراکتبر 2003 در خصوص ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای خود صحیح بوده و ادعاها و اتهامات کاملا بی اساس و بی محتوا بوده است.

علیرغم توافق اولیه که براساس آن ایران قرار بود به مسائل باقیمانده گذشته بپردازد جمهوری اسلامی ایران بر پایه حسن نیت و در راستای همکاری بیشتر با آژانس مسائل کنونی را نیز مورد توجه قرار داد. دو سند مهم حقوقی شامل سند رویکرد پادمانی و ضمیمه تاسیسات برای کارخانه غنی سازی سوخت در نظنز مذاکره شد و سرانجام در 30 سپتامبر 2007 اجرایی شد. بر این اساس همانگونه مدیرکل در نوامبر 2007 گزارش داد اجرای این اسناد تضمین های لازم را برای راستی آزمایی فعالیتهای غنی سازی برای زمان حال وآینده فراهم نمود. ازاین رو تمامی باصطلاح توجیهات وپایه های مخدوش که از سوی معدودی از کشورها در شورای امنیت بمنظور درگیر ساختن شورای امنیت درمساله برنامه هسته ای ایران مطرح شده بودند، اکنون از بین رفته اند.

بنابر این قطعنامه های مصوبه از سوی شورای امنیت فاقد هرگونه توجیه حقوقی و فنی هستند و صرفا برآمده از اهداف سیاسی و بدخواهانه کشورهای خاصی می باشند. این کشورها شامل ایالات متحده، فرانسه، انگلستان در شورای امنیت ادعا می کنند که درمورد اشاعه نگرانی دارند اما قطعا یا خود درحال نوسازی زرادخانه های هسته ای خود هستند، مانند پروژه ترایندنت انگلستان یا سلاحهای هسته ای کوچک آمریکا که به منزله اشاعه عمودی میباشد، یا در حال حمایت آشکار از برنامه های تسلیحات هسته ای دیگران هستند مانند حمایت نامرئی فرانسه از زرادخانه های هسته ای اسرائیل.

اقدامات داوطلبانه بیشتر

سلطانیه افزود: بعلاوه، همانگونه که مدیرکل بتازگی گزارش داد «ایران اطلاعات بیشتری را مشابه آنچه که قبلا ایران براساس پروتکل الحاقی ارائه می داد و نیز اطلاعات روزآمد طراحی را به آژانس داده است ودرنتیجه آگاهی آژانس در باره برنامه اظهارشده کنونی ایران روشن تر شده است». اگرچه تا زمانی که مداخله شورای امنیت تداوم دارد این اطلاعات تنها بصورت موردی، و نه به شیوه مستمر و کامل ارائه خواهد شد.

درجریان دیدار مدیرکل از کشور متبوعم، ما همچنین اطلاعات خاصی را بویژه پیرامون کار تحقیق وتوسعه در مورد فعالیتهای غنی سازی و لیزر ارائه دادیم.

باصطلاح مطالعات ادعایی

اکنون مایلم نکاتی را درباره  باصطلاح مطالعات ادعایی روشن سازم:

1. مطابق برنامه عمل « مطالعات ادعایی » بدلیل ماهیت آن که کاملا متفاوت بود، بعنوان مساله باقیمانده دسته بندی نشد. در برنامه عمل توافق شد که « ایران بعنوان نشانه حسن نیت و همکاری با آژانس، با دریافت تمامی اسناد مربوطه آنها را مورد بررسی قرار داده و آژانس از ارزیابی خود مطلع می سازد» و این چیز بیشتری وجود ندارد.

2. ما نمی بایستی این واقعیت را نادیده بگیریم که آژانس قادرنشد اسناد را تحویل دهد زیرا کشور صاحب آن اسناد به آژانس اجازه این کار را نداده بود. علت آن روشن است، کشور مزبور می خواهد کنترل این گونه اسناد ساختگی را بدست داشته، فرآیند را اداره نموده و به درازا بکشاند.

3. ایران متعاقب درخواست دبیرخانه حداکثر انعطاف پذیری نشان داد و مطالب را که صرفا نشان داده شده بودند بررسی کرده و ارزیابی نهایی خود را ارائه داد. ایران این اقدام را با ارائه توضیحات و پاسخهای کتبی همراه با اسناد مثبته محرمانه و ارزیابی نهایی به انجام رساند، در حالیکه در برنامه عمل این امر برای اجرای مذاکرات در نظر گرفته نشده بود. متاسفانه پس از ارائه ارزیابی نهایی توسط ایران و بازگشت تیم آژانس به وین، ایران مطلع شد که آژانس بتازگی مطالب اضافی جدید را دریافت داشته و اجازه یافته است که آنها را به ایران نشان دهد ولی تحویل ندهد. این درخواست نمی توانست به اجرا درآید زیرا مباحث درخصوص «مطالعات ادعایی» قبلا خاتمه یافته بود.

4. «مطالعات ادعایی» صرفا مشتی ادعاهای بی ارزش و چاپ شده از یک لپ تاپ ناشناخته هستند که فاقد اصالت بوده و مالک آنها نیز ناشناس بوده و گفته می شود که فوت کرده است.

5. همانگونه که مدیرکل گزارش داده و در سخنرانی افتتاحیه وی نیز تکرار شده است «بایستی توجه داشت که آژانس کاربرد مواد هسته ای را در ارتباط با مطالعات ادعایی تشخیص نداده و همچنین اطلاعات معتبری در این خصوص در اختیار ندارد». مدیرکل با توجه به تجارب گذشته بدینوسیله هشیارانه آژانس را ز این گونه ادعاها مبرا ساخته است.

متاسفانه اتفاقات جلسه توجیهی فنی غیررسمی و تبلیغات مبتنی بر انگیزه های سیاسی که ظاهرا پیشاپیش آن جلسه مهیا شده بود، با توجه به انتشار سریع اخبار مربوط به آن در رسانه های گروهی از سوی سفرای برخی کشورهای خاص، در جهت ویران سازی فضای مثبتی بود که در نتیجه همکاری بین ایران و آژانس و حل وفصل شش مساله باقیمانده ایجاد شده بود.

ادعاهای بی اساس، یک فرآیند بی پایان

 طرح ادعاهای بی اساس از سوی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران امر بی سابقه ای نیست. من برخی آنها را شمرده و اعضای محترم شورای حکام موارد دیگر از قبیل سایت نظامی پارچین را که مدیرکل بعدا گزارش داد بی پایه بوده بخاطر می آورند.

 یک مورد ثبت نشده که امروز بایستی آنرا در گزارش جلسه شورای حکام ثبت نمایم ادعاهایی درمورد اکتشافات اظهار نشده معدن اورانیوم بعد از معدن گچین و ساخت تاسیسات تبدیل اورانیوم بود که ظاهرا بر دو تصویر ماهواره ای سالهای 2002 و 2004 از منطقه و کار پیچیده اطلاعاتی توسط جاسوسان اتکا داشت. متاسفانه بعد از اتلاف وقت و منابع آژانس و ایران در یک جستجوی چند روزه توسط بازرسان و گروه میزبان با استفاده از تصاویر ماهواره ای وتجهیزات GPS به محل دقیق رسیدند. آنها چیزی غیر از کارگاه سنگ شکن یک شرکت خصوصی که از سال 2002 تعداد بیشتری توالت (تاسیسات ادعایی) برای کارگران تازه استخدام شده ساخته بود، نیافتند. این موضوع مایه شرمساری بسیار برای بازرسان آژانس بود.

حال سوال این است که چه کسی مسئول اتلاف پول و منابع کشور میزبان و آژانس است که بخاطر چنین ادعای بی پایه ای به هدر رفته  و همچنین صدمه ی است که به اعتبار آژانس وارد شده است؟. مطمئن باشید روزی خواهد رسید که ما در مقابل تمامی این خسارات وارده به ایران و به مردم آن بواسطه این ادعاهای بی اساس و اقدامات غیرقانونی دردیگر نقاط، ادعای غرامت خواهیم کرد. ثابت شده است که تمامی آن ادعاها علیه ایران غلط و بی پایه بوده و ادعای جدید نیز مشابه قبلی ها است  که سرنوشتی مشابه خواهند داشت.

دراین چارچوب اعضای محترم آژانس مورد معروف « اسناد نایجر» را بعنوان یک از مبانی جنگ افروزی علیه کشور همسایه ما به بهانه باصطلاح نگرانی اشاعه تسلیحات کشتار جمعی بخاطر دارند. شما حتی بخاطر دارید که مقامات آمریکا در بالاتری سطح و در سخنرانی های رسمی  خود به منظور گمراه ساختن و فریب افکار عمومی در توجیه حمله به عراق به اسناد نایجر اشاره داشتند در حالیکه می دانستند که آن اسناد ساختگی است. بنابراین جای تعجب نیست چنانچه ثابت شود اسناد در خصوص مطالعات ادعایی نیز دروغین و ساختگی است.

نتیجه گیری

نماینده ایران در آژانس افزود: در خاتمه مایلم موارد ذیل را بیان نمایم:

• ایران برنامه کاری مورد توافق را بطور کامل و از طریق همکاری بیش فعالانه حتی فراتر از وظایف قانونی خود اجرا نموده است.

• حل و فصل تمامی مسائل باقیمانده که مدیرکل آنرا « بوضوح دلگرم کننده » توصیف کرده است نقطه عطفی در روابط ما با آژانس است که از هم اکنون اجرای پادمان باید به روال معمول درآید. در این چارچوب تلاشهای صادقانه مدیرکل قابل تقدیر است.

• اقدامات غیر ضروری نظیر آنچه خارج از آژانس انجام شده هیچ تاثیری بر عزم ایران در ادامه فعالیتهای هسته ای منحصرا صلح آمیز از جمله غنی سازی نخواهد داشت و در عین حال به همکاری خود با آژانس ادامه خواهد داد.

• این اقدامات غیرقانونی تنها صلاحیت، اعتبار و یکپارچگی آژانس را تضعیف خواهد ساخت.

• هراقدام مبتنی بر انگیزه های سیاسی با هدف خدشه دار ساختن  فضای مثبت جاری در وین با  مخالفت قوی تقریبا تمامی کشورهای عضو مواجه خواهد شد، همانگونه که طی هفته جاری شاهد آن بوده ایم. لازم می دانم مراتب تقدیر صمیمانه خود را به آنانی که برای حفظ این شتاب و فضای سازنده ناشی از همکاری ایران با آژانس تلاش زیادی نموده اند، بویژه جنبش عدم تعهد و رئیس آن، ابراز نمایم.

آقای رئیس، متشکرم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها