بار مالی سنگینی که بوش روی دست مالیات دهندگان امریکایی گذاشت

5 تریلیون دلار، هزینه جنگ عراق

ژوزف استیگلیتز، اقتصاددان ارشد پیشین بانک جهانی و از برندگان جایزه نوبل اقتصاد مجموع هزینه های جنگ عراق تا این مقطع را با نزدیک شدن پنجمین سالگرد اشغال این کشور بین 3تا 5هزار میلیارد دلار برآورد کرد. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ، استیگلیتز روز جمعه با حضور در کمیته مشترک اقتصادی کنگره ایالات متحده حداقل هزینه ای را که تاکنون صرف جنگ عراق شده است 3هزار میلیارد دلار تخمین زد.
کد خبر: ۱۶۲۸۲۲

 او تاکید کرد با مدنظر قرار دادن هزینه های جانبی جنگ چون هزینه درمان مجروحان جنگی ، بهره وام های اخذ شده برای تامین هزینه های جنگ و مهمات جنگی استفاده شده در دو جنگ عراق و افغانستان مجموع بودجه ای که صرف لشکرکشی های جورج بوش ، رئیس جمهور امریکا شده به 5تا 7هزار میلیارد دلار می رسد.

براساس برآوردهای استیگلیتز این اعداد و ارقام صرفا هزینه های صورت گرفته توسط واشنگتن برای ادامه جنگ در عراق و افغانستان را در برمی گیرد در حالی که سایر کشورهای حاضر در ائتلاف تحت رهبری امریکا نیز بار مالی 6میلیارد دلاری این دو جنگ را بر دوش کشیده اند.

کتاب جنجالی

استیگلیتز به همراه لیندا بلایم ، از اساتید اقتصاد دانشگاه هاروارد به طور مشترک کتابی را با عنوان «جنگ سه هزار میلیارد دلاری ، هزینه های منازعه عراق » به رشته تحریر درآورده اند که از روز گذشته عرضه آن آغاز شد. این کتاب بر مبنای تحقیقاتی که در سال 2006پیرامون هزینه های جنگ با به اصطلاح ترور انجام شد و بودجه صرف شده در این چارچوب را نزدیک به هزار میلیارد دلار برآورد می کند، نگاشته شده است.

اگرچه آمارهای رسمی از هزینه ماهانه 16میلیارد دلاری جنگ در عراق و افغانستان حکایت دارد لیکن این عدد صرفا هزینه های مستقیم جنگ را شامل می شود.

هزینه های پنهان

به اعتقاد استیگلیتز جدی ترین چالشی که از بابت جنگ عراق متوجه امریکا و متحدانش است نه هزینه های سرسام آور جنگ که مشکلاتی است که از بابت سربازان آسیب دیده برای این کشورها به وجود می آید.

استگلیتز و بلایم هزینه های ناشی از رسیدگی به مجروحان و معلولان جنگی ارتش امریکا طی سالها و دهه های آتی را صدها میلیارد دلار برآورد کرده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها