گام‌های آرام وای‌مکس در فناوری ایران

با توسعه فناوری‌ها و افزایش نیاز مشترکان تجاری و مسکونی برای اتصال بی سیم باند وسیع، فناوری وای‌مکس با تدوین استانداردهایی مدون و قابلیت‌های ارزش افزوده ای پا به‌‌‌میدان گذاشت.
کد خبر: ۱۶۲۷۵۸

در واقع  با گسترش شبکه‌های کامپیوتری و فرصت‌هایی جدید برای به‌‌‌اشتراک‌گذاری داده‌ها و برقراری ارتباطات فراقاره ای، شبکه‌های بی سیم نیز راهی برای دستیابی به‌‌‌نقاطی که بسترهای مناسبی برای اتصالات کابلی نداشتند، باز کردند.

اما فناوری‌ وای‌مکس گام‌های نخستین خود را برای ورود در عرصه فناوری‌های نوین در ایران، آرام و بی‌صدا برمی‌دارد. براساس آن چه که در خبرها آمده است کلیات قانون جامع وای‌مکس  توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه شده و به‌‌‌زودی فراخوان آن اعلام می‌شود.

لطف‌الله سبوحی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  با اعلام این خبر گفته است: فعالان و علاقه‌مندان برای ارایه‌ سرویس‌های خود می‌توانند به‌‌‌سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست ارایه دهند.

وی می‌افزاید: ایجاد رقابت برای ارایه‌ سرویس‌ها در کشور از مواردی است که باید در این زمینه به‌‌‌آن توجه شود و سازمان در این زمینه درخواست‌ها را ساماندهی کرد و پروانه فعالیت آن‌ها را صادر می‌کند.

 وی با بیان اینکه نحوه واگذاری آن از طریق مزایده و احراز شرایط فنی و مالی اعلام می‌شود،  ابراز می‌دارد: بعد از انجام مزایده و مشخص‌شدن شرکت‌ها آن تعرفه‌های پیشنهادی خود را به‌‌‌سازمان ارسال می‌کنند و سازمان روی این تعرفه‌ها نظارت می‌کند.

سبوحی  با تاکید براین که  شرکت‌های دولتی نمی‌توانند در این مزایده شرکت کنند، اظهار کرد: پروانه‌ وای‌مکس به‌‌‌صورت استانی است و پیش‌بینی می‌شود در هر استان سه پروانه صادر شود که اعتبار ‌آن‌ها پنج ساله خواهد بود.

معاون تنظیم مقررات و صدور مجوز رگولاتوری با بیان این که این سرویس فعلا برای انتقال دیتا است که در بحث تلفن ثابت و انتقال اینترنت برای شرکت‌های مربوطه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح می‌کند:  وای‌مکس تکنولوژی جدیدی برای استفاده از باند پهن است که در آن، مولتی مدیا قابل انتقال است و بیش‌تر برای تلفن‌های ثابت استفاده می‌شود؛ البته امکان موبیلیتی هم در آن وجود دارد، ولی فعلا ما مجوز موبیلیتی را نخواهیم داد؛ ممکن است بعدها اپراتورهای تلفن همراه نیز بخواهند مجوز برای استفاده از وای‌مکس را بگیرند. وی با تاکید براین که برای حفاظت از اپراتور سوم تلفن همراه اجازه استفاده از موبایل وای‌مکس را نخواهیم داد، گفت: اپراتور سوم تلفن همراه، خدمات نسل سوم را ارایه خواهد داد؛ بنابراین اگر مجوز استفاده از وای‌مکس را به‌‌‌اپراتور‌ها بدهیم، قاعدتا با ورود اپراتور سوم مشکلاتی برای این اپراتور به‌‌‌وجود خواهد آمد.

وی همچنین از ارسال بحث مرتبط با تعیین حق‌الامتیاز وای‌مکس به‌‌‌هیات دولت خبر داده که این موضوع در حال حاضر در دستور کار هیات دولت قرار دارد و پس از تصویب هیات دولت باید مراحل قانونی خود را طی کند. اما آنچه که باید به‌‌‌آن بیشتر پرداخته شود، چگونگی ورود وای‌مکس در عرصه فناوری‌های ایران و جایگاه آن در کشور است.

مهندس نیما پورنجاتیان، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار کلیک در همین ارتباط  اظهارمی‌دارد: سرویس وای‌مکس  پیش از  ورود،  نیاز به‌‌‌مقدماتی دارد که باید قبل از برگزاری مناقصه،  شرایط ورود آن را مهیا کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر تجهیزات  این سرویس در دست دو  کشور امریکا و اسراییل است و از آن جایی  که با این کشور‌ها مبادله تجاری نداریم،  باید  از شرکت‌های دسته دوم، تجهیزات مورد نیاز را   تامین  کنیم که این امر هم معایب خود را دارد.

وی  با بیان این مطلب که چینی‌ها  هنوز وارد این فناوری نشده‌اند، تصریح می‌کند:  به‌‌‌نظر می‌رسد چند ماهی طول بکشد تا بتوان تجهیزات مناسبی برای حضور وای‌مکس در کشور تهیه کرد. وی یادآور می‌شود: بعید به‌‌‌نظر می‌آید که وای‌مکس در شهرهایی غیر از اصفهان و تهران بتواند با استقبال مواجه شود؛ این امر را به‌‌‌سهولت می‌توان با ارزیابی آمارهای اینترنت پرسرعت در سایر استان‌های کشور مشاهده کرد.

پور نجاتیان ادامه داد: وای‌مکس برای مصرف‌کننده داخلی از نظر هزینه به‌‌‌هیچ عنوان با صرفه نیست، اما در شرکت‌های بزرگ، بهره بردن از این سرویس بسیار مناسب‌تر از سایر سرویس‌های اینترنتی است.

 وی در ادامه برضرورت حضور شرکت‌های خصوصی در ارایه سرویس وای‌مکس تاکید می‌کند و می‌گوید: درصورتی‌که محدودیت‌هایی همچون سرعت پایین اینترنت برداشته شود، شرکت‌های خصوصی می‌توانند وارد این عرصه شوند.

 وی می‌گوید: غول‌های مخابراتی عظیمی در سراسر جهان پشت سرویس وای‌مکس قرار دارند که این امر نشان می‌دهد نمی‌توان به‌‌‌سادگی از کنار این فناوری گذشت. وی درباره محدودیت‌های ارائه این سرویس در ایران می‌افزاید: با وجود برخی محدودیت‌ها از نظر پهنای باند در کشور، سرمایه‌گذاری و سرویس‌دهی این فناوری با موانعی مواجه است.

وی، با تاکید براین نکته که شرکت‌های دولتی باید در فرهنگ‌سازی ارائه فناوری وای‌مکس فعال باشند، اظهار داشت: کمک‌های مالی بخش دولتی به‌‌‌شرکت‌های خصوصی خواهان فعالیت دراین حوزه، می‌تواند در کاهش هزینه‌های این فناوری مفید باشد و باعث افزایش کاربران شود.
 مدیر پروژه مشاوران طیف شریف می‌افزاید : به‌‌‌طور کلی با وجود فرصت‌هایی که وای‌مکس قرار می‌دهد، در کنار نسل سوم شبکه می‌تواند جایگاه خود را داشته باشد.

 وی  تصریح  می‌ کند:  در صورتی که دولت در عرصه تبلیغات و فرهنگ سازی وارد شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که سرویس وای‌مکس بتواند جای خود را در میان مردم باز کند.
و اما سخن آخر این که شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، باید از تجربیات کشورهای موفق دنیا در ارائه این سرویس استفاده کنند و رفتارهای آنان را زیر نظر بگیرند تا آزمون‌های اولیه را با موفقیت طی کنند.

     سارا کروبی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها