بد نیست خود را چک کنید

یک‌هفتم ‌ایرانیها، ‌بیماری‌ کلیه دارند

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران ، از انجام آزمایش و معاینه رایگان مراجعان به مراکز درمانی این انجمن در روز جهانی کلیه (23 اسفند) خبر داد.
کد خبر: ۱۶۲۵۸۹

به گزارش مهر ، مصطفی قاسمی در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی کلیه در محل این انجمن برگزار شد ، گفت: بیش از 10 مرکز درمانی انجمن در سراسر کشور در روز 23 اسفند ، آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی و معاینه مراجعان هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 10 درصد مردم دنیا دچار نارسایی کلیه هستند ، افزود: ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر بیشتر از این میزان نباشد، کمتر هم نیست.

قاسمی، برگزاری سخنرانی با موضوع آشنایی با بیماری کلیه در بیش از 300 مرکز آموزشی را، یکی از برنامه های انجمن در روز جهانی کلیه عنوان کرد و گفت: بیماری کلیه اگر پیشگیری نشود، بسیار پرهزینه خواهد بود.

در ادامه دکتر عزت الله عبدی، رئیس انجمن نفرولوژی ایران، هدف از برگزاری روز جهانی کلیه را، گوشزد به افرادی دانست که فکر می کنند سالم هستند.

وی افزود: ما می خواهیم افرادی که در دهه های چهارم، پنجم و ششم زندگی قرار دارند، به خود بیایند و نسبت به بیماری که دارند، حساس شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به وجود 250 میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت در دنیا، افزود: نارسایی کلیه از عوارض دیابت است بنابراین می بایست امر پیشگیری از ابتلا به این بیماری را جدی گرفت.

عبدی گفت: در روز جهانی کلیه به لورولوژیست های کشور که حدود 230 نفر هستند، توصیه شده افرادی که به آنان مراجعه می کنند و جزء بیماران ثابت نیستند، حتما مورد معاینه و آزمایش های اولیه قرار بگیرند.

همچنین، دکتر ایرج نجفی عضو هیات رئیسه انجمن نفرولوژی ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به بیماری کلیه به عنوان یک بیماری شایع، خطرناک و صدمه زننده که قابل درمان و پیشگیری است، تصریح کرد: در حال حاضر در آستانه یک تهدید بهداشت جهانی هستیم.

وی، بروز بیماری کلیه را عمدتا ناشی از شیوع بیماریهای دیابت و فشارخون دانست و گفت: این بیماری قبل از اینکه تبدیل به نارسایی کلیه بشود، 10 تا 100 برابر بیشتر باعث نارسایی قلب و عروق می شود.

رئیس مرکز تحقیقات دیالیز صفاقی شفا، از دیابت، فشارخون، بیماری مزمن کلیوی و بیماری مزمن قلبی، به عنوان چهار بیماری مزمن غیرواگیر نام برد که بیشترین هزینه های درمانی را دارند.

نجفی تصریح کرد: 72 درصد افراد بالای 30 سال یک جامعه به یکی از این بیماریها مبتلا هستند و اگر قرار است طی دو سال آینده، 3 درصد از میزان مرگ و میر بر اثر بیماریهای عفونی کم شود اما 17 درصد بر مرگ و میر ناشی از این چهار بیماری افزوده خواهد شد.

وی افزود: 80 درصد بودجه های بهداشتی و درمانی در تمام دنیا صرف این چهار بیماری می شود، به طوری که 110 میلیارد دلار در یک دهه اخیر صرف درمان بیماری نارسایی مزمن کلیوی شده است.

نجفی تاکید کرد: بیماری نارسایی کلیوی تنها یک دهم درصد بیماریهای کلیوی را شامل می شود.

وی، تعداد بیماران کلیوی در دنیا را حدود 500 میلیون نفر ذکر کرد و گفت: یک نفر از هر 10 نفر در هر کشوری مبتلا به بیماری کلیوی است که این آمار در ایران به یک نفر از هر 7 نفرمی رسد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، بحرانی خواندن این بیماری ناشی از عدم اطلاع 90 درصد بیماران کلیوی از بیماری خود دانست و افزود: این بیماری در ابتدا علامتی ندارد و فرد زمانی متوجه می شود که باید دیالیز و پیوند بشود.

وی در عین حال، انجام یک آزمایش ادرار را، به عنوان ساه ترین و کم هزینه ترین راه شناخت بیماری عنوان کرد و گفت: از وزارت بهداشت خواسته ایم در روز جهانی کلیه نسبت به انجام این آزمایش که هزینه آن فقط 39 ریال است، با انجمن های علمی و پزشکی همکاری کند که تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها