در آستانه به رای گذاشتن قطعنامه سوم علیه ایران صورت گرفت

افزایش مخالفت ها با پیش نویس قطعنامه ضدایرانی

پیش نویس قطعنامه سوم شورای امنیت در شرایطی امروز به رای گذاشته می شود که اختلافات بین اعضای دائم و غیردائم این شورا بر سر مفاد این قطعنامه ابعاد تازه ای به خود گرفته است . منشاء افزایش این اختلافات ، گزارش البرادعی است که در آن ضمن تاکید بر عدم انحراف ایران از مقررات پادمان آژانس ، از همکاری کامل ایران در چارچوب مدالیته و چشم انداز مثبت ادامه همکاری ها حکایت می کند. اندونزی ، لیبی ، آفریقای جنوبی و ویتنام ، کشورهای غیرمتعهد و اعضای غیردائم شورای امنیت ، از زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که پاسخ های ایران با یافته های آژانس انطباق داشته است ، به اتخاذ تصمیمات معقولانه در صدور قطعنامه اعتقاد دارند. این در حالی است که پس از مخالفت لیبی با صدور هرگونه قطعنامه جدید علیه ایران ، اندونزی دیگر عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با تشدید مجازات ها علیه تهران مخالفت کرد. مارتی ناتالگاوا، نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها سازمان مسوول در امور هسته ای و عامل کنترل کننده فعالیت های هسته ای کشورهاست . وی افزود: ما برای آژانس بین المللی انرژی اتمی اهمیت و اعتبار خاصی قائل هستیم و به آن اعتماد می کنیم تا فعالیت های هسته ای کشورها را زیر نظر داشته باشد. در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: یک دیپلمات غربی با تاکید بر شرایط خصمانه ای که علیه ایران وجود دارد، گفته است : ویتنام پیشنهاد داد اصلاحاتی در پیش نویس قطعنامه ضدایرانی صورت گیرد. این اصلاحات می تواند نقش آژانس انرژی اتمی را در برنامه های هسته ای ایران تقویت کند و می تواند روشن کند که تحریم ایران بر روابط اقتصادی و سیاسی دوجانبه با تهران تاثیری نخواهد گذاشت.
کد خبر: ۱۶۲۴۲۶

همزمان عبدالمینتی ، نماینده آفریقای جنوبی در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره هرگونه تحریم علیه ایران هشدار داد و گفت : صدور قطعنامه می تواند خطر کاهش یا پایان همکاری ایران با آژانس را در پی داشته باشد.

وی به خبرنگاران گفت : در آخرین گزارش محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس نشان داده شد که ایران به طور قطع ، قصد استفاده از برنامه های هسته ای اش را برای مقاصد نظامی نداشته است.

بعضی دیپلمات ها در این زمینه گفتند مارتی ناتالگاوا نماینده اندونزی در سازمان انرژی اتمی گفته که شاید کشورش در رای گیری برای صدور قطعنامه شرکت نکند.

لیبی نیز ممکن است در این رای گیری شرکت نکند.

ناتالگاوا به خبرنگاران گفت : ما هنوز متقاعد نشده ایم که تحریم های بیشتر در این زمان بهترین شیوه معقول است یا خیر.

چین نیز اعلام کرد تحریم ایران نباید بر روابط تجاری دو کشور تاثیری بگذارد.

بی .بی .سی گزارش کرد: در شرایطی که این قطعنامه برای تصویب به موافقت هر 5عضو دائم شورای امنیت و رای موافق حداقل 4عضو غیردائم این شورا نیاز دارد. لیبی ، اندونزی ، ویتنام و آفریقای جنوبی خواهان تغییراتی در پیش نویس قطعنامه تازه ای هستند که در شورای امنیت به بحث گذاشته شده است.

کشورهای امریکا، فرانسه و انگلیس رایزنی هایی با این 4کشور به منظور جلب رضایت آنان با پیش نویس آغاز کرده اند و بالاترین سطح این رایزنی ها، گفتگوی نیکلا سارکوزی ، رئیس جمهور فرانسه با تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی است .روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت با اعمال نفوذ خود باعث شده اند که متن قطعنامه تازه کمتر از قطعنامه های پیشین سختگیرانه باشد و برخلاف قطعنامه های پیشین ، افزایش همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را مدنظر قرار دهد.

این 2کشور که همکاری گسترده تجاری با ایران دارند، خواهان آنند که تحریم این کشور تنها آن بخش از فعالیت های جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد که مستقیما به برنامه های مناقشه برانگیز اتمی ارتباط داشته باشد.

روسیه اخیرا معامله ای 20میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز با ایران کرده و چین نیز در حال مذاکره برای معامله ای 16میلیارد دلاری در همین زمینه با ایران است.

نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرده که به قطعنامه ای که اکنون علیه ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته نباید به عنوان اقدامی تنبیهی نگاه کرد، بلکه باید به آن به عنوان اقدامی راهبردی نگریست که جامعه جهانی می خواهد از طریق آن ناخرسندی خود را نشان دهد، ناخرسندی از این که ایران به گام هایی که برای حل مناقشه اتمی از راههای دیپلماتیک برداشته می شود، واکنشی نشان نداده است. پیش نویس قطعنامه سوم از دولت های جهان می خواهد از صدور روادید برای ورود دست اندرکاران برنامه اتمی ایران به خاک خود جلوگیری کنند و در دادوستد با ایران و همکاری با بانک های ایرانی ، بخصوص بانک های ملی و صادرات ، هوشیاری به خرج دهند تا این دادوستدها و همکاری ها به نفع فعالیت اتمی ایران نباشد.

منوچهر متکی:
مبانی اقدام علیه ایران از بین رفته است

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل نوشت : تایید عدم انحراف فعالیت های هسته ای ایران برای یازدهمین بار، توجیهات و مبانی اقدامات شورای امنیت را از بین برده است.

به گزارش دفتر امور رسانه های وزارت خارجه ، منوچهر متکی با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیرکل ، ریکاردو آبرتو آرپاس رئیس شورای امنیت و سرجان کریم رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت (به استثنای امریکا) با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعلام عدم انحراف در فعالیت های هسته ای کشورمان برای یازدهمین بار، اظهار کرد: آنچه تاکنون سبب شد تا موضوع هسته ای ایران در دستور کار آژانس و سپس به عنوان مبنای اقدامات ناعادلانه و غیرحقوقی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. طرح ابهامات و ادعاهایی از سوی چند کشور خاص در خصوص فعالیت های هسته ای ایران بود که با بزرگنمایی ، آنها سعی کردند ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران را زیر سوال ببرند و آن را پنهانکاری ، رفتار غیرشفاف و غیرقانونمند معرفی کنند.

تصویب بیانیه عدم تعهد در حمایت از ایران

سفرای جنبش عدم تعهد (نم ) در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، روز جمعه به اتفاق آرا بیانیه ای را در حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تصویب کردند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که در نشست هفته جاری شورای حکام قرائت خواهد شد، از گزارش اخیر مدیرکل آژانس مبنی بر رسیدگی به تمامی مسائل باقیمانده در برنامه های هسته ای ایران استقبال شده است.

علی اصغر سلطانیه ، سفیر ایران در آژانس ، در حاشیه این نشست گفت : این بیانیه حل مسائل باقیمانده را گامی بسیار اساسی در روند پرونده هسته ای ایران دانسته و اعلام کرده است که انتظار می رود از این پس بازرسی ها به صورت عادی انجام شود.

رئیس جمهور:
دنیا فهمیده که موضوع هسته ای فقط بهانه دشمنان است

رئیس جمهور با بیان این که ملت ایران ابرقدرت ها را پشت سر گذاشته و بر سکوی افتخار ایستاده است ، تصریح کرد: ملت ایران در عرصه هسته ای پیروز نهایی است و هیچ قدرتی نمی تواند مانع این ملت شود.به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد در مراسم پایانی هشتمین کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه 17تهران افزود: ملت ایران هر قدرتی را با مشت محکم سر جایش خواهد نشاند و این قدرت حاصل ایستادگی ، ایمان ، تبعیت از رهبری الهی و شکل گیری یک قدرت صالح خداپرست و عدالت پرور در جهان است. رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت های ایران اسلامی در عرصه هسته ای به رغم تحریم ها، تهدیدها و انواع فشارها گفت : دشمنان این ملت و قدرت های زورگو جرات ندارند اعتراف کنند که این ملت در عرصه هسته ای پیروز شده است.

احمدی نژاد افزود: امروز پیام انقلاب اسلامی در سراسر جهان ، از امریکای لاتین تا شرق آسیا و قلب اروپا و حتی در خود امریکا شنیده می شود و آنها خیال می کنند با این بازی های سیاسی ، از جمله بهانه هسته ای ، می توانند جلوی این ملت را بگیرند. وی اضافه کرد: آنها مخالف پیام و راه عزت و عظمت ملت ایران هستند و دنیا این را فهمیده که موضوع هسته ای یک بهانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها