اشتیاق خارجی ها برای سرمایه گذاری و قوانین دست وپاگیر ایران

صنعت پتروشیمی کشور از جمله صنایعی است که بخش زیادی از سرمایه گذاری های آن از طریق فاینانس انجام می شود با این حال ظاهرا برخی موانع قانونی و مقرراتی
کد خبر: ۱۵۵۶۸۶
، روند سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داده است. سید عماد حسینی مخبر کمیسیون انر ژی در این خصوص به «جام جم» توضیح می دهد:

گفته می شود، انجام طرح مجتمع های پتروشیمی غرب کشور که قرار بود تا پایان سال 87 راه اندازی شود، با کندی و مانع روبه رو است. آیا این موضوع را تایید می کنید؛
بله قرار بود 13 مجتمع پتروشیمی از مسیر عسلویه تا غرب کشور تا پایان سال 87 راه اندازی شود که ایجاد این طرح ها از سال 84 آغاز شده است ؛ اما به دلیل مشکلات مختلف ، راه اندازی این مجتمع ها تا پایان سال آینده ، بعید به نظر می رسد.

آیا مسائل مدیریتی مطرح است یا مشکلات دیگری وجود دارد؛
در بحث پتروشیمی ، موضوعات مختلفی مطرح است و برای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری ، باید زمینه های لازم فراهم شود تا از نظر سرمایه گذار، طرح اقتصادی شود، همان طور که می دانید محصولات پتروشیمی قیمت گذاری می شود که با توجه به هزینه ها، محصول تولیدی را غیراقتصادی می کند. همچنین برخی مقررات حاکم و بحث های مدیریتی باعث شده تا سرمایه گذاری در این بخش ، با مشکلاتی روبه رو شود.

با توجه به این که زنجیره مجتمع های پتروشیمی غرب کشور از عسلویه آغاز می شود، آیا تولید گاز در فازهای عسلویه برای تامین خوراک این مجتمع ها خوب پیش می رود؛
در حال حاضر، صنایع ما با مشکل کمبود گاز برای تامین انرژی مواجهند. فازهای 7 - 8 - 9 و 10 پارس جنوبی قرار بود تا سال آینده راه اندازی شود تا علاوه بر تامین مصارف خانگی ، به تامین انرژی صنایع کشور کمک کند و بخشی نیز صادر شود که این فازها نیز با تاخیر مواجه است.

دلیل عمده این تاخیرها چیست؛
انجام بموقع این طرح ها نیازمند سرمایه است.

یعنی نحوه تامین سرمایه آنها از قبل تعیین نشده است؛
براساس قانون برنامه چهارم و قانون بودجه ، قرار بود بخشی از تامین اعتبارات طرح های پتروشیمی از طریق فاینانس صورت بگیرد؛ اما مسوولان مربوط در تامین اعتبارات فاینانس و همچنین در زمینه بیع متقابل موفق نبوده اند و دلیل این موضوع نیز این است که یا توان کار را نداشتند یا به دیگران اعتماد نداشتند.

یعنی امکان تامین فاینانس وجود داشته ؛ اما به دلیل ضعف مدیریت ، این کار صورت نگرفته است؛
بله. حتی شرکت های خارجی معتبری حاضر بودند در این طرح ها همکاری کنند؛ اما براساس قوانین و شرایط داخلی حاکم در پتروشیمی نمی توانستند این کار را انجام دهند و در حال حاضر، کمبود نقدینگی در این بخش ، آینده صنایع پتروشیمی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

برای 13 مجتمع پتروشیمی غرب کشور چقدر اعتبارات فاینانس مورد نیاز است؛
هر مجتمع حداقل 34 میلیون دلار اعتبار از طریق فاینانس نیاز دارد، در واقع تامین فاینانس یکی از شرایط ایجاد این مجتمع ها بوده است . در حال حاضر، شرکت صنایع پتروشیمی برای فاینانس برخی سازوکارهای خاص از قبیل ارزیابی سرمایه های ارزی شرکت های خارجی و غیره را مطرح می کند.
علاوه بر این باید رزومه کاری شرکت ها مشخص باشد، این در حالی است که همین شرکت های معتبر خارجی براحتی با کشورهای دیگر به دلیل نبود قوانین دست و پاگیر در همه بخش ها همکاری می کنند.

آیا کمیسیون انرژی برای پیگیری و حل این مشکلات اقدامی کرده است؛
کمیسیون انرژی مجلس در بخش انرژی درخصوص بحث تامین اعتبارات فاینانس چه در بخش پتروشیمی و چه در بخش پالایشگاه و گاز، راهکارهایی در دست بررسی دارد تا مشکلات آن ، اعم از قوانین دست و پاگیر یا ضعف مدیریتی ، برطرف شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها