شفافیت؛ کلید مقابله با تخلفات

سازمان نظام پزشکی به‌صورت مستمر در‌خصوص تخلفات درمانی گزارش‌هایی را دریافت می‌کند و ‌آنها ‌به سازمان تعزیرات و معاونت‌های درمانی ارجاع می‌شود تا برخوردهای لازم صورت گیرد. بخش اعظم بیمارستان‌های ما واقعا در این زمینه از قانون تبعیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۳۶۱۳۳
نویسنده دکتر بابک شکارچی | معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی
 
بیمارستان‌های دولتی بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند و ۹۰درصد پزشکان نیز کاملا پیرو قوانین هستند. در بخش خصوصی نیز بخش عمده‌ای از مراکز ‌ پایبند به قوانین هستند. البته از هیچ تخلفی حمایت نمی‌کنیم اما واقعیت این است که تعرفه‌های فعلی با واقعیت اقتصادی حوزه درمان همخوانی ندارد. وقتی قیمت‌ها غیرواقعی تعیین‌شده وهزینه‌های واقعی درنظر گرفته نمی‌شود، طبیعی است برخی مراکز درمانی ناچار به دریافت‌های غیررسمی شوند. بیمارستان‌های ما، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، دارای تعرفه‌های ابلاغی مشخصی هستند که هر سال براساس کتاب تعرفه به آنها اعلام می‌شود. این مراکز موظف هستند از این تعرفه‌ها تبعیت کنند. هر فرد یا مرکزی که از این تعرفه‌ها پیروی نکند و مردم تخلف آن را به ما گزارش دهند، بدون استثنا با آنها برخورد خواهد شد. البته برخوردها براساس سطح‌‌بندی مشخصی انجام می‌شود. یعنی ممکن است فرد یا مرکز متخلف برای نخستین بار مرتکب تخلف شده باشد که در این صورت، طبق شرایط مربوطه در آیین‌نامه تخلفات اقدام لازم صورت می‌گیرد. بنابراین این‌طور نیست که موضوع رها شده باشد. مردم نیز می‌توانند تخلفات را از طریق سامانه ۱۹۰ ثبت و پیگیری کنند اما راهکار چنین مسائلی، ایجاد سازوکاری برای تعیین تعرفه واقعی است.ما معتقدیم به‌جای این‌که قیمت‌های غیرواقعی به‌عنوان مثال برای یک عمل جراحی اعلام که منجر به تبعات دیگر شود، باید قیمت واقعی آن مشخص شود. همچنین باید سازمان‌های بیمه‌گر را موظف کرد که در این زمینه به ما کمک کنند، نه این‌که هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها