تیم ملی وزنه برداری ایران در چهاردهمین دوره بازیهای آسیایی موفق به کسب یک مدال طلا، 3مدال نقره و 3مدال برنز شد و به بهترین موفقیت خود در این بازیها
کد خبر: ۱۵۳۱۷
طی 20سال اخیر رسید. این تیم هر چند از نظر مرغوبیت مدال پشت سر چین قرار گرفت ؛ اما از حیث تعداد مدال اول شد و از 8نفر اعضای آن 7نفر مدال گرفتند.
پانزوان ؛ اولین مدال آور
اولین وزنه برداری که از کشورمان در بازیهای آسیایی به رقابت با دیگر وزنه برداران آسیایی پرداخت ، سیدمهدی پانزوان در دسته 69کیلوگرم بود. او پس از وزنه برداران چینی و اندونزیایی با مجموع 325کیلوگرم سوم شد. وزنه بردار چینی به مجموع 345کیلوگرم رسید و مدال طلا را به گردن آویخت . پانزوان با تمرینات بیشتر می تواند در سطح جهان هم موفقیت های خوبی کسب کند.
برخواه رکورد شکست
در وزن 77کیلوگرم ، 2شرکت کننده به نامهای محمدحسین برخواه و محمدعلی فلاحتی نژاد، با حریفان به رقابت پرداختند. برخواه ، رقابتی سنگین با سرگئی فیلونوف از قزاقستان را پشت سر گذاشت و هر دوی آنها توانستند رکورد بازیهای آسیایی را بشکنند؛ اما وزنه بردار قزاق آماده تر و قویتر بود و توانست با مجموع 375کیلوگرم به مدال طلا برسد. برخواه با 5/362کیلو دوم شد و فلاحتی نژاد با مجموع 350کیلو به مقام سوم رسید. جالب این که برخواه در بازیهای آسیایی بانکوک هم مدال نقره را برگردن آویخته بود.
پانزوان ،ناکامی نصیری نیا را جبران کرد
در وزن 77کیلوگرم ، مسوولان وزنه برداری و علاقه مندان این رشته به شاهین نصیری نیا، قهرمان سابق جهان و مدافع عنوان قهرمانی ، امید بسته بودند. او با یک برنامه سنجیده می توانست براحتی مدال طلا را به دست آورد؛ اما در همان حرکت یکضرب نشان داد که از نظر ذهنی و روحی آماده نیست . او وزنه 170کیلویی را در حرکت اول درخواست کرد که با تعجب همه کارشناسان روبه رو شد؛ در حالی که مربیان و همراهان وزنه برداری اصرار داشتند با وزنه ای کمتر شروع کند. 3بار خطا در حرکت یکضرب باعث حذف غم انگیز مدعی شماره یک دسته 77کیلوگرم شد. حالا فدراسیون وزنه برداری و اسلاو مربی بلغاری تیم ملی ، کار دشواری در تقویت روحیه نصیری نیا برای مسابقه های جهانی ورشو پیش رو دارند؛ چون او علاوه بر مشکل روحی ، هنوز از آسیب دیدگی دست خود که در المپیک سیدنی دچار آن شد در رنج است . اما شاهین همچنان یکی از وزنه برداران بزرگ ایران است که باز هم می تواند در سطح جهان بدرخشد. در دسته 85کیلوگرم ، ایران این اقبال را داشت که وزنه برداری با انگیزه و کم ادعا به نام سیدهادی پانزوان را در رقابت ها شرکت دهد. او توانست بیش از انتظار ظاهر شود و با مجموع 367کیلو به مدال نقره دست یابد؛ در حالی که در حرکت یکضرب با حدنصاب 5/167کیلوگرم به مقام اول رسیده بود. در این دسته سونگ جون از کره جنوبی با مجموع 5/372کیلوگرم طلا گرفت . درخشش پانزوان در دسته 77کیلوگرم ، امیدواری مربیان به او و این دسته را بیشتر کرد و حالا باید برای افزایش قدرت او و بالا بردن تکنیکش ، برنامه های مشخصی را در نظر بگیرند. در غیاب احتمالی نصیری نیا، وظیفه پانزوان سنگین خواهد بود.
باقری : وزنه بردار قزاق بهتر از من کار کرد
در دسته 94کیلو کورش باقری ، قهرمان جهان با امیدواری زیاد روی صحنه رفت تا در آسیا هم طلا بگیرد. او که 4سال پیش برنده مدال نقره بازیهای آسیایی شده بود، این بار هم نتوانست به خواسته اش برسد. او با مجموع 385کیلوگرم به کار خود پایان داد؛ در حالی که آخمیتوف قزاق ، به مجموع باارزش 400کیلوگرم رسید. باقری درباره عملکردش گفت : حریف قزاقستانی خیلی خوب کار کرد و توانست قهرمان شود. من در حرکت یکضرب عملکرد خوبی نداشتم و خیلی عقب افتادم ؛ در حالی که توانایی بالا بردن وزنه های سنگین تر را در خود احساس می کردم . به هر حال ، وزنه بردار قزاق بهتر از من کار کرد و توانست به مدال طلا برسد. باقری که با ایسنا گفتگو می کرد، افزود: علت اصلی دست نیافتن من به عنوان قهرمانی ، آسیب دیدگی از ناحیه زانویم بود. 2ماه پیش آسیب دیدم و از آن زمان تاکنون نتوانسته ام تمرینات منظم و خوبی داشته باشم . البته وزن کم کردن های متوالی طی چند ماه گذشته نیز در کارم تاثیر گذاشت و نتوانستم در بوسان خوب ظاهر شوم . باقری با اشاره به فاصله حدود یک ماه تا شروع رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان در لهستان گفت : فرصت کمی تا مسابقه های جهانی باقی است و برای وزنه برداری چون من که مصدوم است ، کار بسیار دشوار به نظر می رسد. اگر مصدومیت ، در مدت باقیمانده به من اجازه تمرین بدهد، سعی خواهم کرد با آمادگی کامل در مسابقه های جهانی شرکت کنم و از عنوان قهرمانی جهان خود دفاع کنم.
توکلی از آمادگی دور است
در وزن 105کیلوگرم بازیهای آسیایی بوسان ، حسین توکلی ، قهرمان المپیک سیدنی شاخص ترین چهره بود. همه به او می نگریستند که چگونه وزنه می زند. توکلی که پس از المپیک سیدنی نتوانست درخشش تازه ای از خود نشان دهد، در بوسان نیز نمایش دور از انتظاری داشت و نتوانست با وزنه بردار قطری بلغاری الاصل رقابت کند. در این وزن سعید اسد از قطر با مجموع 5/417کیلوگرم اول شد و توکلی با مجموع 400کیلوگرم به مدال برنز قناعت کرد. در این وزن ، وزنه برداری از چین با مجموع 415کیلوگرم به مدال نقره رسید. رقابت های بوسان هرچند برای توکلی مثل مسابقه های جهانی سال پیش نومیدکننده بود؛ اما این حسن را داشت که ضعفهایش را نشان داد. حالا او می داند برای تکرار موفقیت المپیک سیدنی ، راهی دشوار پیش رو دارد و مربیان باید مثل ایوانف برای بازگشت او به اوج ، تدبیرهای خاصی بیندیشند. توکلی هنوز جوان است و جای پیشرفت دارد؛ به شرطی که زیرنظر مربیان آگاه و مجهز به دانش روز تمرین کند.
رضازاده ؛ فراتر از آسیا
وقتی 7وزنه بردار کشورمان در حسرت مدال طلا ماندند، همه چشمها به رضازاده دوخته شد تا یک بار دیگر افتخارآفرینی کند. او در حرکت یکضرب براحتی در همان بار اول 200کیلو را بالای سر برد تا خیال خودش و رقیبان را راحت کند. در این حرکت ، هالیلوف ازبک فقط 185کیلو وزنه زد و در دوضرب ، 220کیلو را بالای سر برد؛ اما رضازاده در مرتبه اول ، 240کیلو را زد تا نشان دهد یک سر و گردن از همه آسیایی ها بالاتر است ؛ سپس به وزنه 263کیلویی یورش برد تا رکورد جهان را بشکند؛ اما نتوانست وزنه را کنترل کند و از دستش لیز خورد. او نشان داد که با افزایش آمادگی خود و بهبود آسیب دیدگی دست ، در آینده نزدیک خواهد توانست رکورددار حرکت دوضرب جهان نیز بشود. رضازاده اگر با برنامه به تمرینات خود ادامه دهد، در المپیک آتن ، بخت اول قهرمانی خواهد بود. او 23سال دارد و خواهد توانست در چند المپیک شرکت کند و افتخار بیافریند.
رده بندی تیمها از حیث مرغوبیت مدالها
1-چین : 3مدال طلا، یک مدال نقره
2-قزاقستان : 2مدال طلا
3-ایران : یک مدال طلا، 3مدال نقره ، 3مدال برنز
4-کره جنوبی : یک مدال طلا، یک مدال برنز
5-قطر: یک مدال طلا
6-ازبکستان : یک مدال نقره ، یک مدال برنز
7-چین تایپه : یک مدال نقره ، یک مدال برنز
8-مغولستان و هند: هر یک با یک مدال نقره
9-ژاپن : 2مدال برنز
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها