اما تاثیر این رویکرد بر عملکرد داوطلبان به شرایط روحی و روانی آنان بستگی دارد. در این میان برخی داوطلبان برای رشتههای پرمتقاضی خود را آماده میکنند. آنها مدتها تلاش کردهاند و منتظرند هرچه زودتر در آزمون شرکت کنند، به همین دلیل احتمالا این تاخیر برایشان دشوار باشد. چه بسا آنها تمایل دارند هرچه زودتر این دوران را پشتسر بگذارند. اما گروه دیگری از داوطلبان نیز هستند که شرایط روحی و روانی بهتری دارند و این تعویق به آنان کمک میکند تا در این مدت خود را بیشتر آماده کنند. بنابراین این مسأله امری نسبی است؛ در برخی داوطلبان میتواند تاثیر مثبت و دربرخی دیگر با اثرات منفی همراه باشد. نمیتوان تاثیر آن را بهصورت مطلق برای همه یکسان دانست. بااینحال، درمجموع این تعویق تصمیمی مسئولانه بود؛ هرچند برای سازمان سنجش بهدلیل مسائل امنیتی، قرنطینه بودن و تامین امنیت سؤالات کنکور، هزینهبر است.بااینحال، بهترین اقدام برای داوطلبان تا اعلام زمان برگزاری کنکور این است که شرایط را بپذیرند. پذیرش شرایط به آنان کمک میکنددچار افت،ناامیدی واسترس نشوند. آنها اگر ازلحاظ روانی این مسأله رابپذیرند، میتوانند در روزهای باقیمانده به مروردروس بپردازند. ازطرفی، مدیریت استرس داوطلبان هم برعهده خانوادهها و هم رسانهملی و مسئولان است. مسئولان آموزشوپرورش، سازمان سنجش و وزارت علوم باید از طریق رسانهها با داوطلبان ارتباط برقرار کرده و برایشان توضیح دهند که شرایط کنونی بهدلیل حفظ سلامت خودشان بوده است. چهبسا برخی داوطلبان نسبت به این تصمیم ناراحت وحتی معترض هستند. بنابراین رسانه نیز وظیفه دارد این شرایط را برای مردم و داوطلبان تبیین کرده و زمینه پذیرش آن را فراهم کند تا آنها بتوانند بر استرس خود غلبه کرده، آن را مدیریت کنند و در عملکردشان خللی ایجاد نشود.از سوی دیگر، خانوادهها باید کمتر از اخبار ناگوار و شرایط موجود سخن بگویند؛ چراکه هر اظهارنظری ممکن است آرامش ذهنی داوطلبان را برهمبزند.