وقتی ما به واقعه غدیرخم ' در تاریخ جهان ' بر می خوریم ' عظمت آن از نظرگاه هستی شناسی و نمایش برساخته ی عبودیت و ولایت الهی در عرصه ی خدا شناسی و نسبت غدیر و نبوت و ظهور امامت همچون نفس خاتمیت در عصر آخرین دین توحیدی نظیر ندارد و تاًثیر تاریخی آن از منظر پدیده شناسی ' و پیام آن از زاویه انسان شناسی و معنای هدایتگرش از نظر جامعه شناسی قدرت و حکمرانی و سرمشق نظم سیاسی و پارادایم نظام مجرب عدالت الهی تا ظهور عدل موعود جهانی (عج) ' جملگی بزرگترین رویداد تاریخ اسلام پس از ظهور دین اسلام تا کنون است .
رهبر معظم امام خامنه ای ' عید قربان را از قربان ابراهیمی تا غدیر ' ' عید آزمون امامت با ژرف ترین معنای ِ آن در هستی شناسی انسان دانسته اند که با آزمون ابراهیمی و پذیرش قربان کردن اسمعیل آغاز می شود و کمال آن که کامل شدن دین خاتم رب العالمین است در غدیر اتفاق می افتد . معنای سیر باطنی این آزمون امامت که رسول خدا در اعلام آن تعجیل نداشت و فرمان بلادرنگ پروردگار را همراه داشت بر کسی عیان نیست و عظمت آن بر غیر معصوم پوشیده است . ما ظاهر ماجراهای قربان کردن رسول الله را مشاهده می کنیم که پذیرش چه امتحان عشق باورنکردنی ان بزرگوار به معبودش را سر نهاد و بهای امامت و اعلام امامت خاندانش در غدیر را با عید قربان خود و فاطمه و علی و حسن و حسین و ۱۳ معصوم و رنج عظیم ممتد تمام دوران غیبت و بلایای امت دار که بر دل شهیدش تا امروز و رنجهای و مصائب فرزند منتظرش ادامه یافته است .
ابلاغ پیام خدا در غدیر خم و ابعاد عظیم نهفته در این خبر همه هستی بشر را تا قیامت تحت تاثیر خواهد داشت و در خلقت انسان همچنان عالیترین نشان عمق ارتباط انسان و پروردگارش در مدار عشق و بندگی و یگانگی باقی خواهد ماند . این نمایش تجلی همه صفات و اسماء الهی است در کالبد بشری و جز ذات حق همه ' برون افتادگی "زیبا "و تجسم جمال و جلال" هو "است . این هزار اسماء الحسنی متجلی در مولا علی علیه السلام و اوصیای او (ع) با هزار عمل در سیر امامان معصوم علیهم السلام امتحان شده که به فول امام راحل ما هیچ از آن نمی دانیم . و راُس این عامل کامل مولا علی است . او نماد ابدی عشق و عمل عاشقانه بی مانند است که نمایش اوج آن بویژه در کربلا رخ نمود و صحنه نمایش عدالت آن در ظهور امام عدل جهانی مهدی موعود رخ خواهد نمود و عصاره این سعی مولا علی علیه السلام در همه تلاش باور نکردنی و صبر عظیم و ق بان شدن فرزندان معصوم امامش ' صلوات الله علیهم منتشر شده است تا جهاد موعود مهدی عج
☆☆☆☆
اما چه کسانی این سیمای پر عظمت غدیر ' را تبیین کردند؟
☆☆☆☆☆
بعد از تلاش ائمه هدایت علبهم السلام در معرفی عظمت غدیر و مولا علی امیراامومنین علیه السلام ' تلاش بزرگی از سوی عالمان معظم اسلام صورت بست ' شبخ مفید ' سید مرتضی ' شیخ طوسی ' خواجه طوسی ' ' علامه حلی ' قاضی نورالله شوشتری ' صاحب عبقات الانوار ' سید حامد حسبن هندی ' بحرانی ' شیخ مظفر سید شرف الدین و....با حمیت در دفاع از مولای شان به جان زدند .اما شاید عاقلانه و عاشقانه ترین تلاش غیورانه را برای جهل زدایی از پیام غدیرخم ازسوی علمای و دانشمندان بزرگ اسلام 'بوسیله علامه امینی رقم زده شد .
جهالت دردناک تقلیل رویداد عظیم همه هستی انسان ' به امری احساسی و دلبخواه و سفارشی عاطفی ' از سوی فردی در باره فرد مورد علاقه او ' از خاندانش در اصل یک توطئه شیطانی بود علیه کل بشریت تا قیامت . تمام کردن حجت با براهین و جدل احسن و زدودن آن تفسیر اغواگر از اذهان مسلمانان ' کاری با تمسک به همه مدارک مستند و اسناد صحیح و اثبات آن بود تا نشان دهد در گفتار پیامبر معنای مولی چیست ( فمن کنت مولاه فعلی مولاه) ' و اثبات کند ' اساسا سرپرستی کل هستی و جانشینی خدا در زمین مطرح است که الله مولای رسول خداست و در کل هستی مولای اوست چنانکه رسول خدا در کل هستی سرور اهل اسلام است و پس علی این نفس خاتمیت ' هم چنین است و خلیفه الله فی ارضه و فراتر ' مولای هرکس است که در همه هستی خدا را به سروری رسول خدا شناخته است .
اثبات این معنای بلند سرپرستی و خلیفه اللهی و نه صرفا امارت و حکومت که حز کوچکی از خلافت الهی است ' گوهر الغدیر است .
☆☆☆☆☆
در اینجا باید بگویم الغدیر علامه دارای چنان ابعاد سترگی و گوناگون است که عالمان بنا به منظرهای مختلف می توانند از آن سخن گویند . در اینجا این قلم ناتوان می کوشد صرفا از منظر عشق بزرگی که در زایش این اثر نورانی در وجود مرحوم علامه امینی شعله کشیده و
به جهاد و تلاش عظیم و تصور نکردنی بدل شده و ثمره ای گرانبار ببار آورده بدان بنگرم .
این عشق و کشش و آن تلاش و کوشش هردو برای همه شیعیان بویژه عالمان ربانی زنده و مجتهدان جوان و طلبه های مذهب تشیع علوی باید سرمشق تابناکی باشد در جهان و ایران کنونی ' تکالیفی گران بر دوش عالمان افتاده و عدم پاسخ
به ان روز حساب ' پرسش های پاسخ ناپذیر دارد . و پاسخ به ان مستلزم عشق و سعی شهیدانه و جانبازانه است .
کار علامه ' حجت را تمام می کند و نشان می دهد ولو با بیماری صعب '
عالم عاشق تلاش باور ناپذیر تواند کردتا به ابلاغ مبین موفق شود .
☆☆☆☆
جوا از عشقی که با مطالعه رندگی نامه و آثار و تلاش هایش ' فاش می شود ' خاطرات بزرگان الم همه گویای سوز درون علامه و عشقی بود که سبب و قوه محرکه کار بزرگش شد . من اولین چهره این عشق و قلب شعله ور را در خاطرات آیت الله نجومی در گفتگو با رسالت که در الغدیر نقل شده دیدار کردم :
" اغلب بزرگانی را که در سر راه خود از نجف می آمدند یا به نجف می رفتند ' به واسطه مرحوم والدم زیارت می کردم. یک روز به من گفتند : آقایی از نجف به کرمانشاه آمده است و در مسجد معتمد به متبر می رود و چنین و چنان است . به زبادتش رفتم و با اونماز ظهر و عصر خواندم و در مقابل منبرش به ایتماع نشستم . چه جمالی ' چه کمالی! چه حالی وچه شوری ! چه چشمان اشکریزی که گویی چشمه فیض خداست . برای اولین بار می دیدم که کسی یر تا پا در التهاب و عشق ائمه طاهرین و امیر المومنین علیهم السلام می سوزد وچشمها چون دو کاسه خون اشک خونین می بارد . برای اولین بار می دیدم عاامی در محضر عالم و عامی از مظلومیت امیر المومنین بی هبچ پروایی ناله سرمی دهد . و با صدای غرای خود گریه می کند.
☆☆☆☆
چنین نقلی از عشق و غیرت و شور و سوز علامه امینی در جاهای دیگر هم نقل شده از چمله منبرهای او در اصفهان و مسجد سید و جامع و نو که در برابر ده هزار نفر عاشقانه و پرشور از امیرالمومنین مولایش دفاع می کرد و می گریست .
☆☆☆☆☆
پس همه باید بدانند اگر عالم و عامی فاقد عشق باشند ' با دل مرده ره به جایی نمی برند و باوری بر نمی انگیزند . مواد و مصالح غدیر در کتاب و سنت و ادب ' عشق است و علم است و عمل ایثارگرانه جهادی
گه ویژگی برآمده از نیروی عشق وعلم ' تلاش باورنکردنی و یک تنه علامه بود . او هزاران جلد کتاب (ده هزار جلد ذکر شده ) را در دهها کتابخانه و شهر و کشور های جستجو کرد تا با کلام بزرگان اهل سنت جهالت بار بودن نفی ولایت و معنای سرپرستی و تنزل پیام بزرگ عدیر به یک هواخوهی و دوست داشتن ساده اثبات کند .مواد ومصالح الغدیر از عشق و علم و جهادممزوج شده است .و از ظهور عشق و عقل الهی در وجود علامه عبدااحسن امینی نجفی خبر می دهد .
☆☆☆☆
در این بخش سند های خلوص جهاد علمی و بهره آن یعنی عمل صالح جهادی و خستگی ناپذیر و تلاش بی وقفه اش در دفاع از اهل البیت علیهم السلام بیان می شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
داود فتحعلیبیگی معتقد است اقتباس از یک متن باید بهگونهای باشد که با فرهنگ بومی ما سازگاری پیدا کند
گفتوگو با افسانه حسامیفرد، اولین کوهنورد زن تاریخساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت هزاریها
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم