نمره ای که روی پرونده درور میزراچی درج شده 97 است. براساس معیارهای ارتش اسرائیل این نمره بدان معنا است که او بسان همه جوانان اسرائیلی وقتی سال آینده به سن 18سالگی می رسد
کد خبر: ۱۴۹۷۴۷
از لحاظ جسمی و روحی در وضعیت مناسبی برای اعزام به خدمت قرار دارد.
با این حال میزراچی خواستار برخورداری از معافیت از رزم و انجام خدمات عمومی به جای خدمت نظامی شده است. می گوید: به پزشکان ارتش گفتم من آمادگی بدست گرفتن سلاح را ندارم. می افزاید: اصلا بگذارید راستش را بگویم که مخالف خشونت هستم. در گذشته ای نه چندان دور طرح چنین درخواستی به منزله طرد از اجتماع بود چرا که ارتش به مثابه حافظ جامعه اسرائیل عمل می کرد و خدمت در ارتش نه تنها نقطه ای درخشان درکارنامه هر فرد بود که به لحاظ اجتماعی هم برای جوانان ارزش و افتخار به همراه می آورد.با این حال با افزایش تعداد کسانی که درخواست معافیت از خدمت نظام می دهند و تداوم انتقادها از عملکرد ضعیف ارتش در جنگ سال گذشته لبنان به نظر می رسد ارتش اعتبار خود را نزد افکار عمومی ساکنان سرزمین های اشغالی از دست داده است .یوسی کلین هالوی ، از محققان مرکز شالم در بیت المقدس می گوید: ارتش تحت فشارهای شدید قرار دارد. علاوه بر مشکلات متعارف ارتش درحوزه های آموزش و فرماندهی ، نظامی ها اکنون با فشار رسانه ها و افکار عمومی هم روبه رو هستند. می افزاید: به نظر می رسد بخشی از جامعه اسرائیل تاب تحمل خود را از دست داده است .در حالی که اساسنامه ارتش ، همه شهروندان اسرائیل را ملزم به مشارکت در صیانت از این رژیم در برابر مخاطرات خارجی می داند براساس آماری که ماه گذشته از سوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی منتشر شد از هر چهار جوانی که به سن 18سالگی می رسد یکی به بهانه های مختلف از رفتن به خدمت وظیفه عمومی اجباری که دوره ای 3ساله است ، سرباز می زند.برای دختران که دوره خدمت اجباری 2ساله است میزان معافیت ها به 43درصد رسیده است . علاوه بر آن نزدیک به 20درصد سربازان قبل از به پایان رساندن دوره نظام وظیفه به بهانه های مختلف ارتش را ترک می گویند.

پایان اهمیت نمادین ارتش؛

به گفته ران کوهن ، از اعضای کمیته سیاست خارجی و دفاع پارلمان اسرائیل (کنست) یک دهه پیش تنها 10درصد از جوانانی که به سن مشمولیت می رسیدند برای اخذ معافیت از خدمت نظام و انجام خدمات عمومی به جای آن اقدام می کردند.کوهن که قانونگذاری از حزب چپگرای مرتص است ، می گوید: این روند نگران کننده است . می افزاید: خدمت در ارتش از نمادهای اتحاد و انسجام جامعه اسرائیل بود و این که مردم دیگر توجهی به این مساله نشان نمی دهند را باید نشانی از ضعف جامعه دانست .در نقطه مقابل کم نیستند کسانی که می گویند ارتش هیچ گاه نماینده واقعی جامعه نبوده چراکه خدمت نظام برای عرب - اسرائیلی ها که 20درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند، اجباری نیست . علاوه بر آن تقریبا نیمی از معافیت ها برای داوطلبان تحصیل در مدارس مذهبی صادر می شود که تعدادشان طی سالهای اخیر رشدی رو به تزاید داشته است .ایهود باراک ، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی که اخیرا به اسرائیلی ها توصیه کرده بود فراری ها از خدمت نظام را طرد کنند، می گوید: ارتش اسرائیل می رود تا به نماینده تنها نیمی از مردم اسرائیل تبدیل شود. یکی از مسائلی که مردم عادی کوچه و بازار را آزار می دهد این که جوانان طبقه ثروتمند با هر ترفندی و بویژه از طریق معافیت های پزشکی از خدمت نظام طفره می روند.در حالی که دهها وب سایت مملو از توصیه هایی است که به جوانان راه و چاه فرار از خدمت سربازی را به بهانه هایی چون عدم سلامت جسمانی و ناراحتی های روحی یاد می دهند کم نیستند موسساتی که امکان انجام خدمت اجتماعی به جای خدمت نظامی را با اخذ وجه فراهم می آورند.

ضعف پس از جنگ

با گذشت یک سال پس از جنگ 33روزه در برابر حزب الله ، ارتش کماکان با انتقادهایی بی سابقه مواجه است که در آن فرماندهان نظامی به سوق دادن ارتش به سوی جنگی متهم می شوند که هیچ کس آماده رویارویی با آن نبود.ترسیم چنین تصویری از ارتش به اشتیاق جوانان اسرائیلی به انجام خدمات اجتماعی به جای خدمت نظام وظیفه دامن زده است . مایان نیز، مدیر یک مرکز مشاوره جوانان با اشاره به این که پس از جنگ سال گذشته لبنان دیدگاه عمومی نسبت به خدمت نظام وظیفه عمومی دچار تحولی عمیق شده است ، تایید می کند با ادامه روند جاری دیری نخواهد پایید که ارتش برای تامین نیرو با مشکل مواجه می شود.میزراچی که از خانواده ای متوسط از حومه تل آویو است و از فعالان حزب مرتص تلقی می شود ، می گوید دولت باید قانونی برای نهادینه شدن انجام خدمات اجتماعی به جای رفتن به سربازی تصویب کند. در عین حال اذعان دارد والدین اش از شنیدن این که او قصد دارد به خدمت سربازی نرود شگفت زده شده بودند. باراک تاکید دارد حتی زمانی که ریاست ستاد مشترک ارتش را بر عهده داشته نیز ارتش با کمبود نیرو مواجه بوده است . با وجود آن جامعه اسرائیل هنوز با مساله بی رغبتی به انجام خدمت نظام وظیفه عمومی کنار نیامده ، کم نیستند کسانی که می گویند ارتش به جای اتکا به نیروی انسانی با تمرکز بر فناوری های نو باید قدرت آتش خود را افزایش داده و به دنبال تبدیل کردن سربازی به شغلی تمام وقت باشد.

مترجم : منیر آقاجانی
منبع : واشنگتن پست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها