البته رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه تعطیلات متعدد ممکن است کل جریان یادگیری را با چالش جدی مواجه کند میگوید: «برنامههای متنوعی برای کمک به ارتقای یادگیری طراحی شده که میتواند شامل موارد مختلفی باشد و یکی از آنها، برگزاری کلاسهای جبرانی است. البته طرح حامی با هدف تقویت مهارت سواد پایه نیز طراحی شده است.» این موضوع درحالیاست که نتایج دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز هم خیلی چنگی به دل نمیزند و گویا آنها دیگر حوصلهای برای درگیری ذهنی ندارند! حالا این تعطیلیهای پشت سر هم، اوضاع یادگیری را از این هم که هست وخیمتر میکند و ۴۰درصد فقر یادگیری دانشآموزان را به عدد بالاتری میرساند.درست است که تعطیلی مدارس در روزهای آلوده بهنوعی با سلامتی دانشآموزان ارتباط مستقیمی دارد، اما همه دلنگرانیها از این است که آموزشها در این روزهای تعطیل با چه کیفیتی پیش میرود. با وجود اینکه کلاسها بهصورت مجازی برگزار میشود ولی باید بپذیریم که این روش نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود. بههرحال مدرسه قلب تپنده جامعه است و نباید با دلایل و بهانههای متعدد آن را از حرکت بازداشت. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که مسئولان آموزشوپرورش، چه تصمیمی را برای جبران این تعطیلیها در نظر میگیرند.
یک تعطیلی پرآسیب
هر بار که جلسات کمیته اضطرار برگزارمیشود، همه منتظر هستند تا ببینند که کدامیک از مقاطع تعطیل میشود. دانشآموزان خوشحال و خانوادهها نگران آموزش فرزندانشان میشوند.البته عادل برکم، معلم و کارشناس آموزشوپرورش هم درگفتوگو با جامجم معتقداست که تعطیلی مدارس تاثیر مستقیمیبرکیفیتومیزان یادگیری دانشآموزان داردومیگوید:«تعطیلی و غیرحضوریشدن مدارس یک مسأله است و آسیبهای جدیای رابه همراه دارد. ازطرفی یکی ازکارکردهای مدرسه اجتماعیشدن بچهها و قرارگرفتن آنها در محیطهای اجتماعی و در کنار همسالان و یادگیری تعاملات است.غیرحضوریشدن مدارس این موضوع را تحتالشعاع قرار میدهد.» خانهنشینی دانشآموزان در خانه، ضمن تاثیر بر سطح اجتماعیشدن آنها، نتیجهای جز ضعف تحصیلی، افت راندمان آموزشی و کمسوادی را در بر نخواهد داشت.
جبران مافات
اوایل امسال بود که طرح اصلاح تقویم آموزشی مدارس در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس قرار گرفت. همان موقع محمود امانیطهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش گفت: «این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و دردست بررسیوتصویب است.»موضوع تغییرتقویم آموزشی کشوریاهمان تعطیلات زمستانی،چندسالی است که با رفتوبرگشتهای زیادی همراه بوده و یکی از راهکارهای نظام آموزشی کشور برای جبران تعطیلیهای اجباری مدارس و دانشآموزان است. ولی همین چند هفته پیش بودکه دوباره رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از عدم موافقت دولت با این تعطیلیها خبر داد و گفت: «تا وقتی که زمان آغازسال تحصیلی که مصوبه مجلس و شورای عالی آموزشوپرورش است، بهصورت قطعی تغییر نکند، تغییری در تقویم آموزشی ایجاد نخواهد شد.» بااینحال عادل برکم هم با این نوع از تعطیلات حتی به گونه دیگر موافق است و به ما توضیح میدهد: «یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه سیاستگذاران قرار بگیرد، مسأله برنامهریزی برای سال تحصیلی است. لزومی ندارد همه مدارس کشور در یک زمان، سال را آغاز کرده و به پایان برسانند. بهتر است در بحث زمانی انعطاف انجام شود و ما به جای اینکه آموزش غیرحضوری داشته باشیم، تعطیلات زمستانی را جایگزین تعطیلات تابستانی کنیم.» مسألهای که هنوز هم تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است اما شاید یکی از روشهای جبران این تعطیلیها با توجه به آلودگیهای مداوم هوا باشد.
نتیجه بیتدبیریها
افت کیفیت یادگیری دانشآموزان بهعنوان یکی از مشکلات جدی در سیستمهای آموزشی کشور مطرح است. تعطیلیهای پیدرپی هم بیشتر به این بیکیفیتی در آموزش و یادگیری دامن میزند ومیتوان مصداق بارز آن رادرعملکردضعیف دانشآموزان در آزمونهای تیمز و پرلز دید. البته مسعود کبیری، مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران در گفتوگویش با خبرگزاری تسنیم با اشاره به افزایش پاسخهای سفید دانشآموزان در مطالعات تیمز و پرلز گفت: «بهتازگی در نتایج مطالعات تیمز وپرلز مشاهده میکنیم که پاسخ سفید دانشآموزان خیلی زیاد شده است و بسیاری از آنان به سؤالات جواب ندادهاند. در برخی دروس مانند ریاضی به ۲۲ درصد پاسخ سفید رسیدهایم که در گذشته ۱۴درصد بود.»باهمه این تفاسیر وبا توجه به این تعطیلیهای مستمربهتر است متولیان امر، نفع و ضرر چنین تصمیمهایی را روی کفه ترازو قرار دهند و ببینند که انجام چه کاری در راستای منفعت آیندهسازان کشور است.