مدیر عامل آب منطقه‎ای یزد:

تضمین آینده یزد در گروی تامین آب است

یزد- مدیر عامل آب منطقه‎ای یزد گفت: یزد در افق سال ۱۴۳۰ نیازمند ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تنها برای شرب خود است و لازمه تحقق آن اجرای خطوط انتقال آب خارج از حوزه از محل دریا است.
کد خبر: ۱۴۶۹۱۹۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، جواد محجوبی ضمن تشریح وضعیت آبی استان، اظهار داشت: یزد با مساحت ۷۴ هزار مترمربع به ۱۹ پهنه و دشت مجزا تقسیم شده که ۱۶ دشت از این تعداد جزو دشت‎های ممنوعه محسوب می‌شوند و سه دشت دیگر نیز در مناطق کویری و به شدت ضعیف به لحاظ منابع آب زیرزمینی واقع شده‌اند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با بیان این که برای کلیه مصارف مورد نیاز استان از محل سفره‌های زیرزمینی یزد جمعاً ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود، گفت: این در حالیست که با توجه به بارش‌های استان، سالانه با ۲۴۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی آب در این ذخائر ناشناخته آبی استان که براساس شواهد فقیر هستند، برداشت می‌کنیم.

محجوبی ۷۸ درصد مصرف آب استان را مربوط به بخش کشاورزی، ۱۵ درصد در بخش شرب و ۷ درصد مربوط به بخش صنعت برشمرد و با اشاره به این که ۳۰  درصد چاه‌های آب استان که با مجوز برداشت کشاورزی حفر می‌شوند،‌ هرگز به آب نمی‌رسند، تنها راهکار زندگی در این اقلیم آب و هوایی را بهره برداری خواند.

وی یزد را چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور خواند و گفت: با این حال بخش صنعت استان سالانه ۶۰ تا ۶۵ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند و این در حالیست که لازمه توسعه کشور و استان آب است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با بیان این که قانون راهکار بازتخصیص آب را برای بخش صنعت منظور کرده است، گفت: ۳۰ میلیون مترمکعب آب بخش صنعت یعنی نیمی از آب مصرفی در این بخش قابلیت بازچرخش دارد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه هم اکنون تمام پساب یزد تعیین تکلیف شده و امیدواریم با اجرای زیرساخت‌های لازم در این بخش شاهد بهره وری در این بخش باشیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد اظهار داشت: در بخش شرب نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت استان ۱۴۰ میلیون مترمکعب مصرف آب دارند و با این حال ۶۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی در این بخش از خط انتقال و مابقی از ظرفیت آب محلی تامین می شود که این بخش با توجه به کیفیت ضعیف انها هیچگاه به کیفی سازی مناسب نمی‌‎رسد.

وی افزود: یزد در افق سال ۱۴۳۰ نیازمند ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تنها برای شرب خود است، لازمه تحقق آن را اجرای خطوط انتقال آب خارج از حوزه از محل دریا دانست و گفت: هرچند اقداماتی در این حوزه صورت گرفته ولی نیازمند عزم مضاعف دولت چهاردهم در این بخش هستیم.

محجوبی توضیحاتی نیز در مورد آخرین وضعیت طرح‌های مذکور ارائه و تصریح کرد: امیدواریم با اتصال خط اول خلیج فارس به مخازن شهری در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از ظرفیت این خط برای انتقال آب شرب از دریا به استان باشیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد  گفت: حدود ۷۳۰ کیلومتر خط دوم انتقال آب از دریا در حال اجراست و تحقق آن نیازمند ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که قسمتی از آن توسط بخش خصوصی و بخشی نیز از طریق مشوق‌های سرمایه‌گذاری تامین خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها