نگاهی به سریال «کتاب بوبا ‌فت» در شبکه تماشا

شکار انسان در کهکشان

زنی در جست‌وجوی قاتلان انگلیسی

درام‌های دوره‌ای تاریخی محبوبیت بسیار زیادی در میان  تماشاگران تلویزیونی دارند. فضاسازی‌های کلاسیک با خیابان‌های سنگی و اسب و درشکه‌های چوبی در کنار لباس‌های خاص قرون گذشته، جلوه خاص و ویژه‌ای به این درام‌ها می‌دهد و داستان‌هایی که در دل این صحنه‌آرایی‌های باشکوه تعریف می‌شود، از جمله قصه‌هایی هستند که به احتمال زیاد امکان وقوع آنها در دوران معاصر نیست و همین نکته، باعث جذب بیشتر آدم‌ها به این ژانر قدیمی و محبوب می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۷۷۵۷
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
به نظر می‌رسد برنامه‌سازان قاب کوچک در انگلستان بیشتر از هر‌جای دیگری در دنیا، به‌دنبال تولید مجموعه‌هایی معمایی-پلیسی بر بستر تاریخی هستند. یکی ازدلایل اصلی گرایش هنرمندان بریتانیای کبیربه این‌گونه جذاب وپرطرفدار، آثار پلیسی است که نویسندگان این کشور تعداد زیادی از نوول‌های بلند و داستان‌های کوتاه‌شان را در دل یک رویداد تاریخی در گذشته‌هایی نه‌چندان نزدیک به رشته تحریر درآورده‌اند.
   
رعایت شاخص‌های ژانر
«دوشیزه اسکارلت و دوک» یکی از همین سریال‌های دوره‌ای تاریخی با رعایت تمام مشخصه‌های این ژانر است که در سال ۲۰۲۲ تولید و در زمان پخش با استقبال بسیار بالای تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد. این درام دوره‌ای تاریخی در عین حال حال‌وهوایی جنایتکارانه هم دارد و به‌ خاطر همین، از جذابیت بالاتری برخوردار است و به‌صورت طبیعی، خیل جماعت دوستدار سریال‌های تلویزیونی را به سمت خود جلب کرده است. موفقیت دوشیزه اسکارلت و دوک از مرزهای انگلستان هم فراتر رفت و خیلی سریع، به‌صورت یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های انگلیسی در سراسر جهان درآمد. ریچل نیو، خالق این مجموعه است و حضور او در این پروژه کمک زیادی به انتقال یک حس‌و‌حال جانبدارانه نسبت به کاراکتر اصلی آن کرد.
   
زندگی در جامعه مردسالار
 کیت فیلیپس که تماشاگران سراسر دنیا او را بیشتربه خاطر حضورش درسریال تاریخی، پرسروصداوجنجالی «ملکه» می‌شناسند، در دوشیزه اسکارلت و دوک نقش الیزا اسکارلت را ایفا می‌کند.در کنار او،استوارت مارتین(در نقش ویلیام دوک) بازی کرده است. الیزا بعد از فوت پدرش آهی در بساط ندارد و باید گلیم خود را در جامعه پرهرج‌ومرج و سنتی مردسالارانه بیرون بکشد. او که علاقه زیادی به ماجراهای جنایی دارد، وارد یک آژانس مسائل جنایی می‌شود تا با حل برخی جرم و جنایت‌ها، روزگارش را نیز بگذراند. اسکارلت خیلی زود متوجه می‌شود نمی‌تواند این کاررابه‌تنهایی انجام دهد وازاینجاست که یک همکار مرد به نام ویلیام دوک را انتخاب می‌کند. با این انتخاب، حالا او بهتر می‌تواند به شغل مورد علاقه‌اش بپردازد.این دو درمجموعه در قالب دو کارآگاه عصر ویکتوریایی ظاهر می‌شوند که با ماجراجویی‌های جنایتکارانه زیادی در هر اپیزود روبه‌رو شده و باید با هوش و ذکاوت ذاتی خود، به حل درست این معماها و جنایت‌ها بپردازند.
   
استقبال پیش‌بینی‌نشده
زمانی که اولین اپیزود سریال در اواخر مارس ۲۰۲۰ پخش شد، شاید خود سازندگانش هم فکر نمی‌کردند که استقبال عمومی بینندگان آن‌قدر زیاد باشد که آنها مجبور شوند بلافاصله تولید فصل دوم مجموعه را آغاز کنند. در کل تاکنون چهار فصل از این سریال تولید شده که شامل ۲۴ اپیزود می‌شود. البته سه فصل سریال روی آنتن رفته و قرار است فصل چهارم آن از ژانویه ۲۰۲۴ پخش‌شود.این در‌حالی است که تهیه‌کنندگان دوشیزه اسکارلت اعلام کرده‌اند فصل پنجمی هم در راه خواهد بود و به‌زودی کلید فیلمبرداری آن زده خواهد شد. این در شرایطی است که دو بازیگر اصلی سریال هنوز قراردادی برای ادامه کار امضا نکرده‌اند و خانم ریچل نیو خالق سریال می‌گوید مشکلی در این رابطه وجود ندارد و فیلیپس و مارتین حتما در فصل پنجم هم دوباره در قالب کاراکترهای محبوب و دوست‌داشتنی خود ظاهر خواهند شد.
   
یک فصل جدید
شنیده‌ها حکایت از آن می‌کند که فصل پنجم با تغییراتی همراه خواهد بود و سازندگانش به نوعی قصد احیای داستان آن را دارند تا با طراوت و تازگی خاصی که به داستان، ماجراها و شخصیت‌ها می‌دهند آن‌را به‌روز و البته متفاوت از فصل‌های قبلی کنند. دلیل این کار، ایجاد تنوع و دگرگونی در سریال به‌منظور حفظ تماشاگرانی است که طی چند سال اخیر حامیان اصلی آن بوده‌اند.این تغییرات قراراست کمک کندتا تماشاگران مجموعه همچنان در کنار آن بمانند و با دیدن آن، استقبال عظیم مورد نظر تهیه‌کنندگان را به واقعیت تبدیل کنند. دراولین قدم، فصل پنجم با نام مختصر «دوشیزه اسکارلت» جلوی دوربین می‌رود. حذف نام دوک از نام سریال برخی تحلیلگران رابه این نتیجه رسانده‌که کاراکتردوک وبازیگرآن استوارت مارتین درماجراجویی‌های فصل پنجم حضورنخواهد داشت. این در‌حالی است که هم تهیه‌کنندگان و هم مارتین دراین رابطه اظهارنظری نکرده‌اند و همین نکته باعث ادامه شایعات و گمانه‌زنی‌ها شده است. برخی شایعات حکایت از آن می‌کند که خود مارتین تصمیم به کناره‌گیری از همکاری با سریال گرفته و ظاهرا فکر می‌کند کاراکتر او تحت تاثیر و نفوذ کاراکتر اسکارلت است و بهای لازم به او در فصل‌های قبلی داده نشده است.
   
غرور و تعصب بربادرفته
یکی از نکات بسیار مهم سریال، انجام کار فیلمبرداری تمام صحنه‌های آن در اروپا (ایرلند، صربستان و چک) بوده است. در حالی‌که سریال‌های تاریخی انگلیسی معمولا در لوکیشن‌های استودیویی در داخل شهر لندن (‌و به‌ویژه در استودیوی قدیمی و معروف پاین‌وود که امکانات وسیعی در ارتباط با درام‌های دوره‌ای تاریخی دارد و حتی فیلمسازان غیرانگلیسی هم برای تولیدات خود در این ژانر، به این مکان مراجعه می‌کنند)فیلمبرداری می‌شوند، دوشیزه اسکارلت و دوک در این زمینه دست به یک سنت‌شکنی آشکار زده است.کیت فیلیپس استقبال تماشاگران از سریال را در فیلمنامه دقیق و پرتنش آن می‌داندو می‌گوید انتخاب نام الیزا اسکارلت برای شخصیت اصلی عامدانه و ادبی بوده است. به گفته او: «این نام از دو شخصیت ادبی معروف می‌آید و تلفیقی از آنهاست. الیزا نام الیزابت بنت از داستان «غرور و تعصب» و اسکارلت برگرفته از نام کاراکتر معروف داستان «برباد رفته» است.

صداپیشگان قصه
سریال دوشیزه اسکارلت و دوک با گویندگی ۳۴ گوینده گفتار‌فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. این سریال در گونه جنایی، درام و هیجانی محصول آمریکا و انگلیس هر شب ساعت ۲۴ از شبکه چهار پخش می‌شود.  مدیر دوبلاژ اثر ناهید امیریان و صدابردار فرشید فرجی است.رضا آفتابی،معصومه آقاجانی،مهرخ افضلی،رضا الماسی، دانیال الیاسی، محمد بهاریان، کریم بیانی، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، ارسلان جولایی، امیر حکیمی، مریم رادپور، سیما رستگاران، منوچهر زنده‌دل، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، زهرا سوهانی، ابوالفضل شاه‌بهرامی، داوود شعبانی‌نصر، پریا شفیعیان، محمد صادقیان، سحر صحامیان، بهروز علی‌محمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، کوروش فهیمی، امیربهرام کاویانپور، نسرین کوچک‌خانی، کسری کیانی، امیر منوچهری، علی‌همت مومیوند، علیرضا ناصحی، صنم نکواقبال و ناهید امیریان صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها