اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در عملیات تروریستی رژیم اشغالگر قدس در تهران به شهادت رسید

انتقام به وقت مقاومت

اسماعیل هنیه، رئیس دفترسیاسی حماس که برای شرکت درمراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان به ایران سفرکرده بود،بامداد دیروز چهارشنبه ۱۰مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و ‌همراه یکی از محافظانش به شهادت رسید.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۹۳
نویسنده ​​​​​​​محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
شهادت مظلومانه رئیس دفتر سیاسی حماس، مولد تحلیل‌ها، بیانیه‌ها، هشدارها و مواضع گوناگونی در جهان اسلام بوده و جبهه مقاومت به‌صورت یکپارچه از قطعیت انتقام خون این شهید بزرگوار سخن می‌گوید. در تحلیل چرایی اقدام وقیحانه اخیررژیم اشغالگر صهیونیستی، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

نخست این‌که این اقدام همزمان با جنایت اخیر صهیونیست‌ها در جنوب لبنان صورت‌گرفت. حمایت جبهه مقاومت از ساکنان غزه در جریان حمله و نسل‌کشی صهیونیست‌ها، نقش بسزایی در تحقق شکست میدانی و فرامتنی اسرائیل داشته است. در چنین شرایطی تل‌آویو درصدد افزایش هزینه حمایت از مقاومت فلسطین است، حال آن‌که چنین هدف شومی هرگز محقق نخواهد شد.

نکته دوم این‌که اقدام اخیر رژیم اشغالگر قدس نه از موضع قدرت وابتکارعمل،بلکه ازموضع ضعف مطلق صورت گرفته است.رژیم اشغالگر صهیونیستی از یک‌سو قدرت مدیریت میدان جنگ را از دست داده و از سوی دیگر، در مواجهه با این وضعیت دست به اقدامات پرهزینه می‌زند. بدیهی است که این موضوع نشان ریسک‌پذیری رژیم اشغالگر نبوده و بالعکس، انعکاسی از استیصال مطلق تل‌آویو به‌شمار می‌آید.

سوم این‌که جبهه مقاومت در گرفتن انتقام خون شهید هنیه مصمم خواهد بود و همین مسأله، معادلات بازدارندگی و اقدام را علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به سود جبهه مقاومت پیچیده‌تر می‌سازد. بدون‌شک روزهای سیاه و سختی در انتظار صهیونیست‌هاست... .
 
خیزش برای انتقام 
درپی ترور رئیس‌دفترسیاسی جنبش‌حماس وشهادت وی،فراخوان‌هایی سراسری برای اعتصاب وتشدید فعالیت‌هاعلیه رژیم‌صهیونیستی منتشر شده است. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش اقدامی بزدلانه است و قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند.جنبش حماس در بیانیه خود به مناسبات شهادت رئیس دفتر سیاسی این جنبش آورده است:«بسم‌ا...الرحمن‌الرحیم. ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل ا... امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون. جنبش مقاومت اسلامی حماس شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش در حمله جنایتکارانه دشمن صهیونیستی به محل اقامتش درتهران بعدازمشارکت درمراسم تحلیف رئیس‌جمهورجدید ایران را به ملت بزرگ فلسطین، امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تسلیت می‌گوید.»
جهاد اسلامی نیز گرفتن انتقام خون شهید اسماعیل هنیه را اجتناب‌ناپذیر دانسته و بر قاطعیت خود و دیگر گروه‌های فلسطینی حامی مقاومت در این راستا تاکید کرده است.

شهید هنیه در یک نگاه 
اسماعیل هنیه، با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه (ابوالعبد) در سال۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی نوار غزه (تحت حاکمیت مصر) به دنیا آمد. دوران نوجوانی و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در همین اردوگاه و در مدرسه‌ای متعلق به آنروا (UNRWA) و تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر گذراند و در سال ۱۹۸۱ برای تحصیل در رشته ادبیات عرب وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.وی که با ورود به دانشگاه، به عضویت انجمن اسلامی درآمده بود، از سال ۱۹۸۳ به مدت یک‌سال عضو شورای دانشجویی شد و تا سال ۱۹۸۶ نیز ریاست آن را بر عهده گرفت و نهایتا یک‌سال بعد همزمان با انتفاضه اول در فلسطین، با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد.شرکت در انتفاضه اول موجب دستگیری‌اش توسط صهیونیست‌ها شد و مدت کوتاهی را در زندان‌های این رژیم گذراند. اسماعیل هنیه بار دیگر در سال ۱۹۸۸ به‌مدت شش ماه و در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال به زندان اسرائیل افتاد. پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۲، هنیه همراه برخی دیگر از سران مبارز فلسطینی نظیر شهید عبدالعزیز الرنتیسی (رهبر اسبق حماس)، محمود زهار (از رهبران فعلی حماس)، شهید یحیی عیاش (فرمانده اسبق شاخه نظامی حماس) و حدود ۴۰۰ نفر دیگر به جنوب لبنان (منطقه مرج‌الزهور) تبعید شد و این تبعید آغازی بر پیوند این مبارزین با گروه‌های دیگر نظیر حزب‌ا... لبنان شد.هنیه، متأهل بودو۱۳ فرزند داشت که سه نفر از آنها در۱۰آوریل۲۰۲۴ ودرجریان نبرد طوفان الاقصی ودربمباران سنگین نوارغزه توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند. در اکتبر ۲۰۲۳ نیز جنگنده‌های ارتش اسرائیل خانه هنیه در شهره غزه را بمباران کردند که طی این حادثه ۱۴ نفر از اعضای خانواده‌اش ازجمله یک برادر و برادرزاده‌ او شهید شدند. اندکی بعد، در نوامبر ۲۰۲۳، نوه کوچکش و در چند روز بعد نوه دیگری از وی در حمله هوایی اسرائیل به غزه به شهادت رسیدند. اسماعیل هنیه در سال ۲۰۰۳ نیز همراه شیخ احمد یاسین (رهبر اول حماس که در سال ۲۰۰۵ به شهادت رسید) مورد هدف حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفت که زنده ماند.در پی خروج اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ و سپس پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمان فلسطین در سال ۲۰۰۶، هنیه از تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ به‌عنوان نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطینی برگزیده شد. هنیه در تاریخ ۶ می ‌۲۰۱۷ به‌جای خالد مشعل به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس جایگزین وی شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها