در چهارمین نشست جشنواره بین‌المللی صبح با عنوان نقش «هویت‌های بومی و مقاومت مردمی در ایجاد نظم نوین جهانی» مطرح شد

هژمونی آمریکا به چالش کشیده‌ شده است

نشست «نقش هویت‌های بومی و مقاومت مردمی در ایجاد نظم نوین جهانی» با حضور اندیشمندان ایرانی و بین‌المللی صبح در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
نشست «نقش هویت‌های بومی و مقاومت مردمی در ایجاد نظم نوین جهانی» با حضور اندیشمندان ایرانی و بین‌المللی صبح در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۲۵۹۳
نویسنده گروه رسانه

در این همایش که توسط مرکز مطالعات صبح وابسته به معاونت برون‌مرزی صداوسیما برگزار شد، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی رئیس رسانه‌ملی، علی حیدر وزیر سابق آشتی ملی سوریه، عدنان منصور عضو سابق پارلمان لبنان و فعال رسانه‌ای، جولیو چاوز عضو پارلمان ونزوئلا، خاویز کوزو عضو سابق پارلمان اروپا و فعال رسانه‌ای از اسپانیا، بادرا کومار دیپلمات ارشد و سفیر هند در کشورهای مختلف و علاالدین بروجردی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از ایران حضور داشتند.

اراده ملت از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها قوی‌تر است
در ابتدای این نشست احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما با اشاره به مفهوم «نظم نوین جهانی» تصریح کرد: هشت ماه نسل‌کشی در غزه در جریان بوده و نظامات سیاسی و حقوقی جهانی از کنترل آن عاجز شده‌اند و رژیم صهیونیستی به پشتوانه و حمایت‌های آمریکا به جنایات خود ادامه می‌دهد. نسل‌کشی در غزه «نظم نوین» را تحت‌تاثیر قرار داده، محور مقاومت مرزها را درنوردیده و فلسطین اکنون نقطه مرکزی در دایره نظم نوین جهانی است.

در آمریکای جنوبی همه به وحشی‌گری رژیم صهیونیستی معترضند
جولیو چاوز، عضو پارلمان ونزوئلا گفت: آمریکا تقریبا به تمام کشورهای آمریکای جنوبی و لاتین حمله کرده و در تمامی این کشورها نقض حقوق بشر توسط آمریکا صورت گرفته است. آمریکا اجازه نداده این کشورها به انرژی هسته‌ای دست پیدا کنند.

چاوز با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در کودتا علیه رئیس‌جمهور بولیوی گفت: همین چند وقت پیش آمریکا سعی کرد رئیس‌جمهور بولیوی را برکنار کند. واشنگتن سعی دارد تمامی منابع قاره آمریکا را تحت سلطه خودشان در بیاورد. ولی این مردم و دولت‌ها خواهان این نیستند و مقاومت می‌کنند. ما معتقد هستیم‌که نظم‌ نوین‌ جهانی در حال تهدید است. سیاستمداران راست افراطی در آمریکای جنوبی ظهور کردند و قدرت را به دست گرفتند.

وی ادامه داد: در ونزوئلا دولت مخالف آمریکاست، ما داریم با امپریالیسم آمریکایی می‌جنگیم. ما یک‌ گروه تروریستی به نام ‌گروه 20 داریم‌ که با نتانیاهو در اسرائیل در ارتباط هستند. برای همین‌ است که من می‌گویم‌ نظم‌ نوین جهانی در حال تهدید است. اما مردم آمریکای جنوبی امیدوارند بتوانند صهیونیسم را شکست دهند. در آمریکای جنوبی تقریبا همه به وحشی‌گری رژیم‌ صهیونیستی اعتراض کردند.

چاوز در پایان اعلام کرد: برادران و خواهران من در ایران، مردم آمریکای لاتین و مرکزی با هم علیه رژیم صهیونیستی به‌پا‌خاسته‌ایم. ما از مردم‌ فلسطین حمایت جانانه می‌کنیم.
 
هدف گروه بریکس ایجاد یک‌ نظم‌ نوین‌ جهانی از طریق دیپلماسی است
بادرا کومار، دیپلمات ارشد هندی دیگر سخنران این نشست بود. کومار با اشاره به منابع انرژی در ایران و تلاش غربی‌ها برای دستیابی به این منابع گفت: میشل فوکو یک فیلسوف فرانسوی که هنگام انقلاب به ایران سفر کرد بعد از دیدن اعتراضات و انقلاب مردم ایران گفت که چون ایران منابع نفت و گاز دارد کشور مهمی برای غربی‌هاست.
این دیپلمات هندی تاکید کرد: من بیشتر می‌خواهم تاکید را بر مسائل اقتصادی همچون نفت و گاز بگذارم. در آفریقا ما امپریالیسم را از جنگ جهانی دوم تا به امروز واضح می‌بینیم. رهبر این غارتگران آمریکا و انگلیس هستند که ثروت و منابع آفریقا را به شهرهای خودشان بردند، هندوستان کشور من هم‌ مورد غارت قرار گرفته است. مردم‌ هند علیه انگلستان بلند شدند.

وی تصریح کرد: کشورهایی مثل روسیه و چین و هند، گروه بریکس را تشکیل دادند. در این گروه بحث در مورد به‌وجودآمدن یک نظم نوین جهانی بود که این نظم به دموکراسی وصل می‌شود. کشورهای غربی می‌خواهند هژمونی خود را بر کشورهای جهان سوم حفظ کنند.

کومار گفت: ما می‌خواهیم در گروه بریکس یک‌ نظم‌ نوین‌ جهانی از طریق دیپلماسی به‌وجودبیاوریم. آفریقا منابع بسیار سرشاری دارد. متاسفانه مردم‌ آفریقا از این ثروت بهره‌ای نمی‌برند و بیشتر این ثروت به کشورهای دیگر منتقل می‌شود. روسیه و چین‌ می‌خواهند این وضعیت را تغییر بدهند.

این دیپلمات هندی ادامه داد: کشورهای غربی باید قبول کنند که در نظم‌ نوین جهانی قدرت را با کشورهای دیگر سهیم شوند و در قدرت کشورهای دیگر مشارکت داشته باشند. بریتانیا یک‌نقش کلیدی در به‌وجود‌آمدن رژیم‌صهیونیستی داشت. در سال‌های 1947 و 1948 میلادی بریتانیا این منطقه را ترک‌ کرد و این‌ مشکل توسط بریتانیا به‌وجودآمد. برتری نسبی ارتش اسرائیل بر اعراب امروز اهمیت چندانی ندارد، به خاطر این‌که اسرائیل خود را مقابل نیروهایی می‌بیند که مقابلش ایستاده‌اند.

کومار در پایان گفت: آمریکا متوجه شده که امروز مقاومت نیروی بزرگی است. ما می‌دانیم ‌که لابی‌های صهیونیستی در آمریکا فعال و بسیار تاثیرگذارند، اما این محورهای مقاومت هستند که دست برتر را دارند. هیچ سازشی با رژیم‌صهیونیستی در کار نخواهد بود. ایران به‌خوبی توانست پاسخ تهاجم رژیم‌صهیونیستی را به کنسولگری خود بدهد. این پاسخ ایران دندان‌شکن و قاطع بود.
 
روند دلارزدایی در ادامه روند کاهش وابستگی به آمریکاست
عدنان منصور، وزیر سابق امور خارجه لبنان هم در این نشست با اشاره به تغییر نگاه اقتصاد جهان نسبت به دلار و تلاش‌های مختلف کشورها برای دلارزدایی از اقتصاد خود گفت: امروز اقتصاد جهانی تغییر کرده و بسیاری از کشورها دوست ندارند به دلار آمریکا وابسته باشند و نمی‌خواهند خریدهای خود را به دلار پرداخت کنند. برای مثال عربستان‌سعودی از 50 سال پیش نفت خود را به دلار آمریکا می‌فروخت اما حالا این سیاست تغییر کرده و ارزهای دیگر را هم برای فروش نفت قبول می‌کند.

وزیر سابق امور خارجه لبنان تصریح کرد: وقتی که نفت به ارزهای دیگری غیر از دلار آمریکا فروخته می‌شود این کار نفوذ آمریکا در بازار نفت و در ادامه سیاست‌های کشورهای دیگر را در پی دارد.

هژمونی آمریکا به چالش کشیده‌ شده است

منصور در پایان گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس نفت خود را سابقا به دلار می‌فروختند اما حالا در حال تجدیدنظر در این رویه هستند. کشورهای عضو بریکس که اقتصادهای نوظهوری دارند به‌دلیل روند دلارزدایی در حال کنترل بیشتری بر بازارهای جهانی هستند.
 
شاهد فضای مثبت در ایران بودم
علی حیدر، وزیر سابق آشتی ملی سوریه در صحبت‌های دیگری در این نشست گفت: با گذشت بیش از 45 سال از پیروز انقلاب اسلامی چیزی که می‌بینیم این است که تجربه ایرانی تا به امروز از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشخصه‌هایی با یک هویت آشکار دارد و این تجربه‌ای نوین است.

وزیر سابق آشتی ملی سوریه با اشاره به انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران گفت: چیزی که در چند روز اخیر شاهد آن بودم فضای مثبتی بود که در ایران و پیش از انتخابات وجود دارد.

حیدر تصریح کرد: چیزی که در این انتخابات وجود دارد، آزادی نامزدهای ریاست‌جمهوری در بیان نظرات و افکار خود است که تلاش دارند منافع کشور را بهتر شکل بدهند. انتخاباتی که همه از میزان اهمیت آن باخبر هستند.

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما ادامه داد: رژیمی که تصور می‌کرد مسأله فلسطین را برای همیشه از حافظه بشری پاک خواهد کرد؛ از 7 اکتبر تا الان و پس از هشت ماه درگیری با مقاومت مردمی فلسطین، شکستی تاریخی را متحمل شده است.

وی افزود: مقاومت مردمی در فلسطین با وجود آمار بالای شهدا نشان داد که اراده ملت‌ها از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها قوی‌تر است. نسل‌کشی در غزه، نظم نوین را کاملا تحت‌تاثیر قرار داد تا مومنین به مقاومت پیروزتر از همیشه ظاهر شوند و ماهیت سازشکاران و شرکای استعمارگران عیان‌تر از هر زمان دیگری در منظر جهانیان و در پیشگاه داوری وجدان بشریت قرار بگیرد.

نوروزی در پایان تاکید کرد: اکنون که این نشست پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان برگزار می‌شود، نمی‌توان نقش این دو شهید خدمت را در شکل‌گیری نظم نوین جهان نادیده گرفت و امیدواریم مسیری که این دو آغاز کردند، ادامه یافته و به نتیجه برسد.
 
روسیه، چین و ایران، آمریکا و هژمونی آن را به چالش کشیده‌اند
در ادامه این نشست، علی حیدر، وزیر سابق آشتی ملی سوریه در پاسخ به سوالی درخصوص گسترش شعارهای حمایت از فلسطین در غرب و آمریکا و جلوه‌های مهم نظم نوین جهانی با اشاره به تجاوزات نظامی و کودتاهایی که با حمایت آمریکا در کشورهای مختلف و بعد از فروپاشی شوروی صورت گرفت، گفت: آمریکا بعد از فروپاشی شوروی، تلاش نکرد که از صلح جهانی حمایت کند و به جای آن ناتو را که در سال 1949 و در پاسخ به پیمان ورشو تشکیل داده بود، گسترش داد.

وزیر سابق آشتی ملی سوریه افزود: وقتی در مورد ایران صحبت می‌کنیم، باید این موضوع را بدانیم که این کشور یک قدرت بزرگ منطقه‌ای در غرب آسیا بوده که با سیاست‌های آمریکا در این منطقه در تقابل است.

حیدر در پایان گفت: آمریکا امروز نظم نوین جهانی را اداره نمی‌کند و این سه کشور (روسیه، چین و ایران) به عنوان قدرت‌های نوظهور، آمریکا و هژمونی آن را به چالش کشیده‌اند.
 
آمریکا نمی‌خواهد که کشورها استقلال خود را داشته باشند
خاویر کوزو، عضو سابق پارلمان اروپا و فعال رسانه‌ای از اسپانیا در این نشست گفت: آمریکا نمی‌خواهد که کشورها استقلال خود را داشته باشند و به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر است. این فرصت در اختیار ماست که بتوانیم در مقابل این جهان جدید که در مراحل انحطاط در مرحله قبل از فروپاشی است، مقاومت کنیم.

عضو سابق پارلمان اروپا تصریح کرد: در آمریکای لاتین شاهد کشورهایی هستیم که به کشتارفلسطینی‌ها از سوی اسرائیل اعتراض دارند. علاوه‌بر این، شاهد مقاومت سوریه هستیم که در مقابل تکفیری‌ها ایستادگی‌ کرده‌اند.
 
ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم
علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: درود می‌فرستم به شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان. فکر می‌کنم در این تحولات نقطه آغازین آن دیدگاه امام خمینی (ره) بود، زمانی که انقلاب پیروز شد جهان دو قطبی آمریکا و شوروی بود. در آن مقطع کشورها وابسته به این دو قدرت بودند و امام براساس دیدگاه قرآنی که اسلام برتر از همه چیز است، بر نه شرقی و نه غربی تاکید داشتند.

بروجردی ادامه داد: امروز هیچ قدرتی نمی‌تواند علیه ما عمل کند. امام‌ فرمود: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و بر مبنای این ایده استراتژی شکل گرفت، آمریکا در تمام اقدامات خود بر علیه ما شکست خورد و براساس این استراتژی، معادلات و موازنه قدرت در منطقه تغییر کرد.

بروجردی گفت: از زمان تشکیل این غده سرطانی (اسرائیل) جنگ‌های زیادی در منطقه شکل گرفت اما در تمام‌ آنها (اسرائیل و حامیانش) شکست خوردند. امام اعتقاد داشتند خون بر شمشیر پیروز است.

وی همچنین افزود: تحریم‌ها علیه ایران از سال‌های آغازین پیروزی انقلاب آغاز شد و برای چند سال اخیر نیست، فقط میزان آن در زمان‌های مختلف تغییر کرد. آمریکا تمام‌ تلاش خود را کرد تا به انرژی هسته‌ای دست پیدا نکنیم اما ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم. قبل از پیروزی انقلاب تمام‌ تسلیحات ما آمریکایی بود، اگر این سیاست ادامه پیدا می‌کرد، ما در این توانمندی به این میزان پیشرفت نمی‌کردیم.
 
این نماینده مجلس عنوان کرد: ما در دوران جنگ توان دفاع را نداشتیم ولی امروز اوضاع تغییر کرده است. بعد از جنگ اوکراین، روسیه تحریم‌های زیادی را دچار شد، روس‌ها از ما سؤال کردند که شما با تحریم‌ چه کردید؟ این‌ نشان می‌دهد مدیریت تحریم یک دانش است و این مدیریت را به دوستان‌مان منتقل می‌کنیم.

بروجردی گفت: هم‌پیمانان آمریکا با زورگویی می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند‌. در عملیات وعده صادق، بسیاری از اقدام قدرتمند ایران شگفت‌زده شدند و اگر روزی ایران بخواهد از همه توان خود استفاده کند، چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها