گره خوردن فرهنگ میان‌نسلی با صنایع‌دستی

صنایع‌دستی یا همان هنر دست مردم کشورمان در دنیا برای خودش شناسنامه هویت ایران و ایرانی است. در تمام دنیا هرگاه نقوش زیبا و رنگارنگ فرش و تابلو فرش را ببینند، ناخودآگاه به یاد ایرانی و ایرانی می‌افتند.
کد خبر: ۱۴۶۰۳۸۹
نویسنده زهرا چیذری - سردبیر چاردیواری

بسیاری از صنایع‌دستی فاخر در دنیا یا به نام ایران و ایرانی ثبت شده یا ایرانی‌ها فاخرترین، خلاقانه‌ترین و حد اعلای این هنرها را خلق کرده و به دنیا عرضه داشته‌اند. به طور نمونه اگرچه برخی از کشورهای دیگر همچون هند، ‌چین، ‌ترکیه، ‌پاکستان یا افغانستان هم در زمینه قالیبافی فعال هستند و فرش‌های تولیدی قالیبافان خود را در سطح وسیعی به دیگر کشورها صادر می‌کنند اما در عمل چه به‌لحاظ نقش و چه به‌لحاظ کیفیت، هیچ‌یک از این کشورها قالی‌های‌شان به پای قالی ایرانی نمی‌رسد. چراکه این قالی ریشه در تمدن چندین هزار ساله ایران دارد و نقش‌مایه‌های قالی پازیریک، قدیمی‌ترین فرش جهان با نقش برجسته‌های تخت‌جمشید شباهتی غیرقابل انکار دارد به‌گونه‌ای که بیشتر پژوهشگران این قالی را به‌طور قطع از دستبافت‌های زمان هخامنشیان می‌دانند. با چنین پیشینه‌‌ای می‌توان دریافت چگونه هویت واصالت صنایع‌دستی درکشورمان باهویت‌واصالت ایران وایرانی گره‌خورده وهمین مسأله هم صنایع‌دستی را به ظرفیتی بالقوه درحوزه‌های گوناگون تبدیل کرده است.بدین معنا که قالی ایرانی، معرق و ملیله ایرانی، سفال و قلم‌زنی ایرانی و ده‌ها هنر وصنعتی که در حوزه صنایع‌دستی این سرزمین وجود داردوخیلی از ما درخانواده و در میان نسل‌های قدیمی خودمان جان دادن دست‌های هنرمند ایرانی به این صنایع را به چشم دیده‌ایم علاوه‌بر این‌که می‌تواند درحوزه‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرینی بسیار موثر واقع شود،‌ درحوزه‌های فرهنگی وانتقال فرهنگ، هویت وبینش وارزش ایران و‌ایرانی به سایر نقاط جهان هم ارزشمند خواهدبود. 
ازسوی دیگر هنرها و صنایع‌دستی کشورمان می‌تواند نقطه اتصال نسل‌های گوناگون به یکدیگر باشد همچنان‌که امروز بسیاری از پسران و دختران جوان ما با تحصیل در رشته‌های هنری، صنایع‌دستی و طراحی نقوش اسلیمی قالی ایرانی یا گره زدن و در هم تنیدن 
تار و پود فرش یا تابلوفرش‌های ایرانی درعمل هویت و فرهنگ نسل قدیم را به فرهنگ و هویت نسل جدید گره می‌زنند. بگذریم از این‌که فرصت صنایع‌دستی برای اشتغال‌زایی و ایجاد مشاغل خانگی و درآمدزایی به‌خصوص برای خانم‌های خانه‌دار فرصت بی‌بدیلی است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها