مجری برنامه «جریان»:

مناظرات گفتمانی و اندیشه‌ای پیچیده هستند

مجری برنامه جریان گفت: در کشور ما مناظرات سابقه خوبی ندارند و غالباً مناظرات سیاسی و ژورنالیستی هستند. اما ما در ایام انتخابات مجلس از تمام طیف‌های فکری برای مناظره دعوت کرده‌ایم.
مجری برنامه جریان گفت: در کشور ما مناظرات سابقه خوبی ندارند و غالباً مناظرات سیاسی و ژورنالیستی هستند. اما ما در ایام انتخابات مجلس از تمام طیف‌های فکری برای مناظره دعوت کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۴۵۹۰۸۳

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا زادبر، مجری برنامه «جریان» شبکه یک‌ سیما در شبکه خبر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه «جریان» از طیف‌های مختلف فکری در کشور برای گفت‌وگو و مناظره استفاده کرده؟ توضیح داد: ما تلاش کردیم گفت‌وگوهای برنامه را به شکل مناظره پیش ببریم. در کشور ما مناظرات سابقه خوبی ندارند. چون غالباً مناظرات سیاسی و ژورنالیستی هستند. مناظرات گفتمانی، تمدنی یا اندیشه‌ای پیچیده‌تر هستند. ما در ایام انتخابات مجلس از همه طیف‌های فکری دعوت کرده‌ایم.

زادبر در پاسخ به این سوال که چرا در شکل‌گیری گفت‌وگو در کشور دچار مشکل هستیم، گفت: چون طرفین گفت‌وگو باید پایبند به لوازم باشند. اگرچه در ایام انتخابات مجلس از تمام طیف‌های فکری دعوت به گفت‌وگو کردیم، ولی بیشتر مهمانان دعوت ما را نپذیرفتند، یا شرط برای گفت‌وگو گذاشتند. مثلاً می‌گفتند ما با فلانی گفت‌وگو می‌کنیم. مناظره یکی از اشکال شکل‌گیری گفت‌وگوست. 

مجری برنامه «جریان» اهداف برنامه را برشمارد و افزود: این برنامه چند هدف را در چند لایه دنبال می‌کند. یکی از این اهداف برقراری گفت‌وگوست، که فراتر از نگاه به مسائل سیاسی است. البته «جریان» فقط مسائل سیاسی را دنبال نمی‌کند، بلکه حوزه‌های اندیشه‌ای، گفتمانی و تمدنی را برای گفت‌وگو مدنظر قرار می‌دهد.

به گفته وی، شکل‌گیری گفت‌وگوی واقعی در برنامه به لوازم نیاز دارد. یعنی باید فضایی از جانب رسانه فراهم شود و پذیرش گفت‌وگو بین طرفین و مردم صورت گیرد. ما در «جریان» به دنبال گفت‌وگو هستیم و نفس گفت‌وگو برای ما موضوعیت دارد؛ اینکه موضوع گفت‌وگوها چه باشند، در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. لایه بعدی ارتباط نخبگانی است. همیشه بین نخبگان و مردم فاصله وجود دارد. یعنی نوشته، کلام و آراء نخبگان در حوزه‌های مختلف سخت به مردم منتقل می‌شود. 

زادبر بیان کرد: از آنجایی که می‌خواستیم با توده‌ای از مردم و از اقشار مختلف ارتباط بگیریم، سعی کردیم در حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، اندیشه سیاسی، تاریخ، نگاه تمدنی و نگاه فقه سیاسی بین نخبگان و عموم مردم ارتباط بگیریم. در نتیجه، ما مفاهیم، اصطلاحات و تئوری‌ها را برای انتقال ساده‌سازی کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها