از چمران و مطهری تا باکری و جهان‌آرا

شهدایی که زندگی‌شان سریال می‌شود

نگاهی به خلاقیت تصویری در معرفی یک کتاب

خاطرات دختر شینا در تلویزیون

زندگی شهدا خواندنی است. این‌که بدانی چه می‌شود که کسی از جان می‌گذرد، دست از خانه و عزیزانش می‌کشد تا در راه آرمانش جانبازی کند، درس زندگی می‌دهد.آنها در زندگی که ما را در خود بلعیده است، قهرمانانه نقش‌آفرینی کردند. شاید نقش اصلی قصه و قهرمان آنان باشند اما برای بالندگی آنها دست‌های پنهان بسیاری در کار بوده.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۷۱
نویسنده آرمیتا علی‌رضایی‌ - اهل کتاب و رسانه
 
دست مادران، همسران و فرزندانی چشم به راه که تا همیشه از دیدار عزیزشان محروم شدند.روایت بازماندگان که سختی دنیا را به جان خریدند تا روح بلند یارشان به ملکوت پرواز کند، شنیدن دارد. یکی ازاین روایت‌ها درکتاب«دختر شینا» تحریرشده است. برای معرفی این کتاب کاری خلاقانه صورت گرفت که درتلویزیون وسینما به پخش رسید.در ادامه نگاهی به این دو اثر رسانه‌ای داشتیم. 

برگ اول
تقسیم غم با شهدا

تیزر کتاب که شروع می‌شود، الیکا عبدالرزاقی (بازیگر) را می‌بینیم که بلند بلند مشغول خوانش قصه «دختر شینا» است و گویی به مرور در این قصه غرق می‌شود و روح راوی در آن حلول می‌کند. می‌خواند: «روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته شهید می‌آورند. تمام دلخوشی‌ام این بود که در تشییع جنازه شهدا شرکت کنم. خدیجه آن موقع دو سال و نیمش بود؛ بال چادرم را می‌گرفت و ریز ریز دنبالم می‌آمد. معصومه را بغل می‌گرفتم. توی جمعیت که می‌افتادم ناخودآگاه می‌زدم زیر گریه، انگار تمام سختی‌ها و غصه‌های یک هفته را می‌بردم پشت سر تابوت شهدا تا با آنها قسمت کنم. از سر خیابان شهدا تا با باغ بهشت گریه می‌کردم وقتی به خانه می‌رسیدم سبک شده بودم و انرژی تازه پیدا کرده بودم.» 

برگ دوم
روایت قدم‌خیر

کتاب دختر شینا از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم‌خیر محمدی‌کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. این کتاب را بهناز ضرابی‌زاده نوشته است. او در گفت‌وگویی بیان کرده بود: درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده، متوجه شدم قدم‌خیر در سن کم همسرش به شهادت رسیده و با وجود پنج فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.این نویسنده افزود: این موضوع برای من بسیار تامل‌برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می‌کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب‌های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.

برگ سوم
با اشک نوشتم

ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب درباره نگارش این اثر در جایی بیان کرده بود: این کاراصلا سفارشی نبود وبیشتر به یک الهام شبیه بود. من فقط اسم حاج‌ستار ابراهیمی را درهمدان شنیده بودم و وقتی به بنیاد حفظ آثار برای سوژه‌یابی رفتم پرونده این شهید به‌طور اتفاقی به دست من رسید. برایم جالب بود دختری در۱۴سالگی ازدواج می‌کند و در۲۴سالگی در حالی که پنج فرزند دارد همسرش شهید می‌شود.  وی بیان کرد: بنیاد حفظ آثار شماره فرزند شهید را دراختیارم گذاشت و از این طریق با خانواده شهید ارتباط برقرار کردم. به این شکل با همسر حاج ستار، خانم قدم‌خیر محمدی‌کنعان آشنا شدم. بعد از این که خدمت خانم محمدی‌کنعان رسیدم به مصاحبه و شنیدن خاطرات ایشان پرداختم. این نویسنده در مورد فوت قدم‌خیر، همسر شهید در حین نوشتن این کتاب افزود: فوت قدم‌خیر زمانی بود که من تقریبا تمام خاطرات حاج ستار را از ایشان گرفته بودم و فقط بخش پایانی خاطرات شهید باقی مانده بود که ایشان قبل از فوت، همراه دخترشان به دفتر من آمدند و تمام خاطرات را بیان کردند. ضرابی‌زاده ادامه داد: بعد از مدتی با‌خبر شدم که قدم‌خیر حال خوبی ندارند و در بیمارستان بستری هستند.وقتی به ملاقات‌شان رفتم درکما بودند. دردوران بیماری ایشان بارها به عیادت‌شان رفته و گاهی نیز تلفنی جویای احوال‌شان می‌شدم. بعد از مدتی باخبر شدم که قدم‌خیر ازدنیا رفته است.خود را به مزارش رساندم واز قدم‌خیر خواستم که کمکم کندتاآخرین رسالتش که گفتن خاطرات همسر شهیدش بودرابه‌خوبی انجام دهم. پس ازفوت همسر حاج‌ستار، از شدت اندوه به مدت شش ماه بیمار شدم. وی افزود: وقتی ازقدم‌خیر خانم و شهید حاج ستار کمک خواستم، شروع به نوشتن این کتاب کردم، البته هر زمانی که این خاطرات را می‌نوشتم درست مثل زمانی که قدم‌خیر آخرین خاطرات همسرش را که مربوط به شهادت حاج ستار می‌شد را بیان می‌کرد کاغذهایم از شدت گریه خیس می‌شد و یکی ازدلایل موفقیتم در نوشتن کتاب دختر شینا این است که آن را با اشک نوشتم.

برگ چهارم
اولین تیزر سینمایی

برای دختر شینا که یکی از آثار پرفروش، روان و خوشخوان در حوزه دفاع‌مقدس است، سال ۱۳۹۴ اولین تیزر کتاب تولید شد. این تیزر از تلویزیون روی آنتن رفت و همچنین پیش از اکران فیلم‌های سینمایی بر پرده سینما پخش شد. امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی بازیگران این تیزر به کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا هستند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها