«جام‌جم» از وحدت و وفاق مردم ایران گزارش می‌دهد

غم ملت

مفتون مقام و قدرت نبود

ضایعه تاسف بار شهادت رئیس جمهور و یاران همراهش دل مردم را به درد آورد و خبر ناگواری برای ملت ایران بود.
کد خبر: ۱۴۵۷۷۵۵
نویسنده مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

مفتون مقام نبود

ویژگی‌های شخصیتی شهید رئیسی را می‌توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. از نگاه من که سابقه آشنایی ۴۰ ساله با ایشان داشتم از دو منظر می‌توان به این قضیه توجه داشت. یکی از بعد سال‌های همکاری و دوم دوران ریاست جمهوری ایشان.

من از سال ۶۴ که در شورای عالی قضایی مسئولیتی را به عنوان نماینده شورا در دادگاه‌ها و دادسرا‌های انقلاب اسلامی برای بررسی وضعیت زندان‌ها داشتم که منوط شد به ارائه گزارش‌هایی که نتیجه تاسیس سازمان زندان‌ها بود. 

در آن زمان آقای رئیسی که ابتدا دادستان کرج و بعدتر دادستان تهران شد زمینه آشنایی من با ایشان فراهم آمد. در مقطع دیگر در سال ۱۳۷۴ که آقای رئیسی رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودند از من دعوت کردند تا مسئولیت معاونت طرح و برنامه این سازمان را به عهده بگیرم. 

ما در این دوره همکاری خوبی با هم داشتیم و بعد‌ها در مجمع تشخیص مصلحت هم این همراهی‌ها ادامه پیدا کرد. 
در طی این دوران طولانی همکاری من چند ویژگی را در ایشان دیدم. یکی آنکه از صفای باطن و خوش قلبی خاصی برخوردار بودند که این در رفتار و برخورد قابل مشاهد بود. 

نکته دوم علاقمندی و اعتقاد و شیفتگی ایشان نسبت به حضرت امام بود. شهید رئیسی در آن دوران مورد وثوق امام قرار داشت و احکامی از ایشان برای رسیدگی‌های قضایی به طور خاص داشتند که نشان می‌داد امام هم نسبت به ایشان اعتماد متقابل دارند. 

داشتن روحیه نوآوری از دیگر صفات شهید رئیسی بود در هر مسئولیتی شامل سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضاییه، آستان قدس در پی تحول و نوآوری بود. این مساله را من در سازمان بازرسی کل کشور از نزدیک دیدم. سازمان تا آن زمان به صورت موردی براساس گزارش‌هایی که از وضعیت دستگاه‌های بازرسانی را برای بازرسی می‌فرستادند، اما در دوره ایشان با توجه به اینکه من پیش از آن در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودم به عنوان معاون طرح و برنامه سازمان را به عهده گرفتم و از این پس، بازرسی براساس یک روند منظم سیستماتیک صورت گرفت و ادارات کل بازرسی در استان‌ها توسعه پیدا کرد. 

شهید رئیسی هم در دوران ریاست قوه قضاییه و تولیت آستان قدس رضوی همان روحیه نوآوری خود را حفظ کرد. البته تصدی هرکدام از مسئولیت‌ها در یک بازه زمانی کمی صورت گرفته و مضاف بر اینکه دوران ریاست جمهوری ایشان هم کوتاه بود و از این رو ارزیابی درباره موفقیت ایشان در طی این مقاطع کوتاه شاید ممکن نباشد. 

دوران ریاست جمهوری آقای رئیسی هم اگرچه با مسائل و مشکلاتی مثل مقابله با تحریم‌ها و برخی موضوعات دیگر همراه بود، اما در عین عزم خودشان را برای ساماندهی امور جاری کشور و مقابله با فشار‌ها و دشمنی‌ها جزم کردند و زحمات زیادی را هم در این زمینه متحمل شدند.

مردمداری از دیگر خصوصیات شهید رئیسی بود و چیزی که در دوران همکاری با ایشان دیدم این بود که اهل تشریفات و منیت‌ها نبودند و روحیات ایشان در زمان مسئولیت‌ها مختلف با زمان قبل از مسئولیت تفاوتی نداشت و به هیچ وجه اهل تکبر نبود و همواره همان حالت تواضع را حفظ کرد و هیچگاه مفتون مقام نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها