گزارش «جام‌جم» از تجارت ایران و پاکستان به بهانه سفر رئیس جمهور کشورمان به اسلام‌آباد

هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان

جام‌جم» از وضعیت تجاری ایران و اوراسیا گزارش می‌دهد

رونق تجارت به اعتبار دیپلماسی

ازسرگیری روابط دیپلماسی- اقتصادی با کشورها به جز آمریکا، ازسیاست‌های اتخاذ شده ازسوی دولت سیزدهم بود. در واقع دولت با تغییر رویکرد تک‌جانبه‌گری به رویکرد چندجانبه‌گری سعی کردعلاوه ‌برگسترش روابط سیاسی، روابط اقتصادی خود با سایر کشورها را نیزتقویت کرده و درهمین راستا نقش‌آفرینی دلاردرمبادلات تجاری را کمتر و اثرات تحریم‌ها را نیز کم‌رنگ کند.
کد خبر: ۱۴۳۸۸۸۰
نویسنده محمدحسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
کشورهای عضو اوراسیا نمونه‌ای موفق از این سیاست دولت بوده که در ادامه قصد داریم میزان مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو این گروه و اقدامات انجام گرفته از سوی بانک مرکزی برای ایجاد خط اعتباری بین کشورها را بررسی کنیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

گسترش روابط ایران با کشورهای عضو اوراسیا به دلیل نزدیکی جغرافیایی از ابعاد مختلفی مهم است. ازهمین رو نیز دولت سعی‌ کرده است این روابط را علاوه‌ برگسترش و توسعه، حفظ کند و از این راه بر تحریم‌های غرب فائق آید.
 
میزان تجارت ایران و اوراسیا 
تجارت خارجی می‌تواندعلاوه ‌برتوسعه اقتصادی، مولدتولیددرکشور نیز باشد.ازهمین رومی‌توان تجارت خارجی را انگیزه‌ای برای افزایش کمی و کیفی تولید دانست. این مولفه اقتصادی میان ایران واوراسیا می‌تواند نشان‌دهنده تغییر رویکردهای دولت و اهتمام به کشورهای همسایه تلقی شودکه افزایش آن منجر به افزایش روابط دیپلماسی با این کشورها خواهد شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تجارت کشورمان باکشورهای اوراسیا ازابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه امسال، ۵میلیون و ۱۶۸هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۴میلیون و ۱۰۰هزار دلار بوده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی، ۳۳.۵درصد و ازلحاظ ارزش، ۱۴درصد رشد داشته است. همین موضوع حاکی از کارنامه موفق دولت سیزدهم در بحث گسترش روابط با کشورهای همسایه تلقی می‌شود.به طور دقیق‌تر میزان صادرات ایران به این کشورها، ۲میلیون و ۷۷۸هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۴میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۵درصد ازلحاظ وزن و ۲۰ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است. همچنین میزان واردات ایران از این کشورها، ۲میلیون و ۳۹۰هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰میلیون و ۴۰۰هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۲۲درصدی در وزن و رشد ۱۰درصدی در ارزش است.
 
ایران و شرکای تجاری در اوراسیا
روسیه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اولین مقصد کالاهای ایرانی بوده است؛ به طوری‌که درمدت ۸ماهه ابتدای امسال، یک میلیون و۴۹۵هزارتن کالا به ارزش ۶۱۶میلیون و۲۴۶هزارو۲۱۰دلار کالا از ایران خریداری کرده است. دومین مقصد کالاهای ایرانی، ارمنستان بوده که ۹۲۹.۵هزار تن کالا به ارزش ۲۷۱میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۸۲ دلار کالای ایرانی خریداری کرده‌ است. قزاقستان با میزان ۳۰۵هزارتن به ارزش ۱۲۳میلیون و ۸۵۴هزارو۳۲ دلار، قرقیزستان با ۳۶هزارتن کالا به ارزش ۴۹.۷میلیون دلار و بلاروس با میزان ۱۲.۳هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیون و ۳۵۵ میلیون و ۲۶۱ دلار، به ترتیب مقاصد سوم تا پنجم کالاهای ایرانی بوده‌اند.در رابطه با میزان واردات نیز مجددا روسیه در جایگاه اول قرار داشته که توانسته ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۵۵تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۳۹میلیون و ۸۴۴ هزار و ۷۵دلار، در مدت زمان مذکور به کشورمان بفروشد. پس ازروسیه، قزاقستان با میزان ۱۰۶هزار و ۳۷۱ تن به ارزش ۴۷میلیون و۶۱۶هزار دلار دومین کشور فروشنده به ایران بوده است. همچنین بلاروس با میزان ۱۹هزار و ۴۱۶تن به ارزش ۴۳میلیون و ۹۹۲هزار دلار، ارمنستان بامیزان ۸هزار و۶۵۷ تن کالا به ارزش ۳۴میلیون و ۵۰۶هزار و ۲۸۹ دلار و قرقیزستان با هزار و ۹۴۳ تن کالا به ارزش ۴میلیون و ۴۴۲هزار و ۴۶۴دلار، به ترتیب در رتبه سوم تا پنجم فروشندگان کالا به ایران قرارگرفته‌اند. 

گشایش خط اعتباری تهران- مسکو
روسیه به عنوان شریک استراتژیک ایران شناخته شده و به همین سبب بانک مرکزی در‌صدد گسترش همکاری‌های پولی و بانکی با این کشور درآمده است. گفتنی‌است که افزایش این همکاری‌ها می‌تواند موجب تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود. به همین سبب نیز اخیرا محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با سفر به روسیه توانست خط اعتباری ۶.۵میلیارد روبلی را میان ایران و روسیه ایجاد کند. هدف از ایجاد این خط اعتباری تامین مالی واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کشورمان از طریق بانک روسیه و بانک ملی ایران است. این خط اعتباری پیرو توافقات و قراردادهای منعقد شده کارگزاری میان دو بانک به صورت حداقلی وبه عنوان شروع عملیات بانکی بوده است. پس ازامضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا، این اتفاق اولین گام مهم درراستای توسعه همکاری‌های بین این دوکشور محسوب می‌شود. همچنین در همین راستا ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی با توجه به ظرفیت شرکت‌های زیر‌مجموعه این بانک در حوزه‌های دارویی، غذایی و پتروشیمی آمادگی بانک ملی برای توسعه همکاری‌ها وسرمایه‌گذاری مشترک با روسیه را اعلام کرد. با وجود رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش روابط دیپلماسی- اقتصادی وهمچنین تجارت ۲۰۰میلیارد دلاری ایران و ظرفیت‌های بالای اقتصاد کشورمان، گسترش روابط بانکی بین‌المللی درراستای توسعه این بخش، اقدام بسیار مهم و اجتناب‌ناپذیری به شمار می‌رود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها