بهترین جا برای نصب پنل های خورشیدی در استان البرز مکان های صنعتی است و بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع دارد.
بهترین جا برای نصب پنل های خورشیدی در استان البرز مکان های صنعتی است و بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع دارد.
کد خبر: ۱۴۲۶۰۷۳

مجید ثقفی، مدرس دانشگاه و کارشناس سیستم های خورشیدی به خبرنگار جام جم البرز گفت: از آنجا که شرکت های صنعتی در طول روز کار می کنند و شب ها تعطیل هستند، پنل های خورشیدی بهتر نیازهای برقی آنها را برآورده می کند.

وی افزود: احداث مراکز و مجتمع های خورشیدی در کنار صنایع بیشترین سود را برای صاحبان صنایع در استان البرز به همراه دارد می تواند کمک خوبی برای ذخیره سازی برق باشد. ضمن اینکه مستقل از برق دولتی عمل می کند و در مقایسه با نیروگاهای گازی و آبی مطمئن و کم خطراست.

ثقفی ادامه داد: در سال های اخیر که محدودیت مصرف برق برای صنایع وضع شده و هزینه های آنها افزایش پیدا کرده است، بسیاری از آنها به استفاده از سیستم های خورشیدی گرایش پیدا کردند. بنابراین دولت باید توسعه نیروگاههای خورشیدی در این مناطق را در اولویت قرار دهد.

وی تاکید کرد: پنل های خورشیدی توانایی استقلال ندارند و ذخیره کردن برق توسط آنها به هزینه بالایی نیاز دارد. بنابراین سیستم «آنگرید» بهترین گزینه و قابل اعتماد است، این سیستم به علت اتصال مستقیم به شبکه سراسری و بدون نیاز به باتری برق تولید می کند. البته در بعضی نقاط دور از شبکه یا در ویلاهای مستقل، نصب باتری در پنل های خورشیدی برای ذخیره سازی برق منطقی است.

کارشناس و مدرس دانشگاه با اشاره به ارزان بودن سیستم تولید برق این تجهیزات و برتری آن نسبت به سیستم گرمایشی خورشیدی، تصریح کرد: بیشتر مردم نگران هزینه این سیستم ها هستند در حالی که به غیر از هزینه خرید و نصب، هزینه های دیگری برای نگهداری وجود ندارد به همین دلیل در طول زمان به نفع کسانی است که از سیستم های خورشیدی استفاده می کنند زیرا در کنار داشتن ساختار ساده، تعمیر و نگهداری آنها آسان است. عمر مفید این دستگاه ها 24 سال در نظر گرفته شده است اگرچه بعد از 12 سال حدود 15 درصد از توان آنها کاهش پیدا می کند ولی با 85 درصد توان هم کارآیی لازم را خواهد داشت.

به گفته ثقفی، قیمت حامل های انرژی و بخصوص برق همچنان در ایران ارزان است و مصرف کنندگان تمایل زیادی به استفاده از این تجهیزات ندارند. تسهیلات اختصاصی دولت هم نتوانسته مردم و سرمایه گذارن را مجاب کند. البته نصب این سیستم ها به صورت شخصی در برخی آپارتمان ها و بیشتر در بخش گرمایشی انجام شده است با این حال هنوز نصب این سیستم در ساختمان های مسکونی توجیه اقتصادی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها