افزایش نرخها از نارسایی مدیریت ها ریشه می گیرد

روز گذشته وزیر راه وترابری در خبری اعلام کرد که بهای بلیت هواپیما، امسال 40درصد و سال آینده نیز 40درصد افزایش می یابد.
کد خبر: ۱۴۲۰۹
احمد خرم افزوده بود که با اجرای طرح جامع حمل ونقل ، می توانیم برنامه مناسب حرکت در حمل ونقل را در اختیار داشته باشیم . این موضوع را با دکتر احمد روستا در میان گذاشتیم . او در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که علت اصلی افزایش بها را در چه می دانید، گفت : بسیاری از افزایش نرخها، ناشی از نارسایی و ناکارآمدی مدیریت ها در سالهای گذشته تاکنون است . او افزود: وقتی صحبت از ضعف مدیریت می کنیم ، بحث ما مدیریت امروز سازمان نیست ؛ بلکه مجموعه مدیرانی مدنظر هستند که از آغاز انقلاب تاکنون و حتی قبل از آن نتوانسته اند با واقع بینی در اداره سازمان ها و منابع ، به طور سیستمی عمل کرده و سازمان را همواره به روز کنند. او تاکید کرد: این امر خود از عدم دوراندیشی مدیران در ایران و یا غالب بودن پدیده دیراندیشی به جای دوراندیشی است . او افزود: اگر واقع بینانه با ریشه ها برخورد شود، هراز گاهی شاهد وارد کردن چنین شوکهایی به جامعه نخواهیم بود. او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که با افزایش بهای بلیت ، آیا شاهد نوسازی ناوگانی و ارائه خدمات بهتر خواهیم بود، یا خیر گفت : منطق افزایش بهای بلیت هواپیما آن است که نه تنها هزینه ها جبران شود، بلکه سرمایه گذاری های جدیدی به معنای واقعی صورت گیرد. به گفته روستا، چنانچه این پدیده عملی نشود، قطعا نگرانی ها و ناراحتی های زیادی به وجود خواهد آمد. این استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: افزایش بهای بلیت هواپیما در کوتاه مدت ، آثار نگران کننده شدیدی بر بخشهای گوناگون اقتصادی خواهد داشت . چنانچه بخش توریسم ، برخی فعالیت های تولیدی و حتی سفر به مناطق آزاد، دچار اختلال خواهند شد. او افزود: البته واقعیت این است که هیچ سازمانی نمی تواند بدون به روز کردن تجهیزات ، پاسخگوی انتظارات روز باشد، لذا پیشنهاد می شود سرمایه گذاری های لازم برای نوسازی صنعت حمل ونقل در زمینه حمل ونقل هوایی صورت گیرد و همراه با آن کیفیت خدمات و تنوع آن نیز بهبود یابد تا مردم شاهد به کارگیری تبعات افزایش بهای بلیت در امور زیربنایی باشند. به گفته او، در ایران درآمد و هزینه به طور اصولی مدیریت نمی شوند و در نتیجه نه در سرمایه گذاری ها و بخش عرضه موفق عمل می کنیم و نه در مصرف و پاسخگویی به تقاضاها، موفق بوده ایم . همچنین دکتر مرتضی الله داد، در این باره گفت : با افزایش بهای بلیت هواپیما، کیفیت بهتر نخواهد شد؛ زیرا اگر مثلا 80میلیارد تومان یارانه سوخت سال گذشته حذف شود و در قسمت مسافر هزینه شود، در نوع ارائه سرویس تفاوتی ایجاد نخواهد شد. او افزود: وزیر راه وترابری در 26بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که هواپیماهای توپولف بکلی از ناوگان هوایی کشور حذف خواهند شد و قرارداد خرید 10فروند هواپیما نیز منعقد شده است . به گفته این کارشناس اقتصادی ، حتی مبلغ یک میلیارد دلار از 2میلیارد دلار موردنیاز برای خرید این تعداد هواپیما پرداخت شد؛ اما پس از گذشت 9ماه هنوز هیچ هواپیمای خریداری شده جدیدی مشاهده نمی شود. او تصریح کرد: عده ای عدم خرید هواپیماها را تحریم علیه ایران می دانند، در حالی که در زمان انعقاد قرارداد نیز این تحریم وجود داشته است . این استاد دانشگاه افزود: باید به قولهایی که به مردم داده می شود، عمل شود. او در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا دولتی بودن ، عامل عدم ارائه امکانات مطلوب در ناوگان هوایی کشور است ، اظهار کرد: سیستم هواپیمایی در اکثر نقاط دنیا خصوصی است ؛ اما دولتی بودن آن در ایران هزینه ها را نسبت به عملکرد بالا برده است . به گفته او، با یک مدیریت صحیح می توان ضمن کاهش هزینه ها در قسمتهای غیرضروری ، بازده فعالیت را بالا برد. او فقدان مدیریت هماهنگ برای ارائه سرویس بهتر به مردم را از مشکلات ناوگان هوایی کشور دانست .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها