واحد مرکزی خبر: خلقانی ، معاون وزیر جهاد کشاورزی ، اعلام کرد: بذر جو که با استفاده از دانش هسته ای تولید شده و همزمان در برابر سرما و شوری زمین مقاوم است به تولید انبوه رسیده و برای سال زراعی جدید میان کشاورزان ایران توزیع می شود.
کد خبر: ۱۴۱۹۱۳

خلقانی گفت: این بذر که با همکاری محققان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان انرژی اتمی پس از چند سال تحقیقات بدست امده با نام علمی " 73 - ام 4 -30 " به ثبت رسیده است.
به گفته این مقام وزارت جهاد کشاورزی ، این بذر منحصر به فرد در ایستگاههای تحقیقاتی گناباد ، بیرجند ، اصفهان ، یزد ، کرمان و نائین تولید و پارسال در سطح 5 هکتار از اراضی شهرستان طبس کشت شد که از هر هکتار بیش از 5 تن جو به دست آمد.
رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی از جوهای به دست آمده به عنوان منبع اولیه ازدیاد این نوع بذر یاد کرد و افزود : با استفاده از بذری که با دانش هسته ای تولید شده است می توان در زمینهایی که هیچ نوع محصولی به صورت صنعتی تولید نمی شود از جمله در زمینهای کویری از هر هکتار زمین بیش از 5 تن جو به دست آورد.
خلقانی استفاده از دانش هسته ای را در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه رو به گسترش خواند و اظهار داشت : امروزه تامین امنیت غذایی پایدار و داشتن کشاورزی سالم و موافق محیط زیست و تامین سلامت انسانها مستلزم استفاده از دانش هسته ای است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی کاربردهای دانش هسته ای را در بخش کشاورزی و تامین امنیت پایدار غذایی کشورها بسیار متنوع خواند و تصریح کرد : امروزه با استفاده از دانش هسته ای می توان با حشرات موذی و مضر محصولات کشاورزی بدون آسیب رساندن به محیط زیست مقابله کرد و استفاده از سموم را که برای محیط زیست زیانبار است کاهش داد.
وی یکی دیگر از موارد استفاده از دانش هسته ای را در بخش کشاورزی افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و مواد غذایی و تبدیل ضایعات کشاورزی به تولیداتی که بتوان آن را به چرخه تولید و محیط زیست برگرداند برشمرد و گفت: با دانش هسته ای می توان بذرهایی تولید کرد که از آن می توان چند برابر بیشتر محصول تولید کرد.
خلقانی تولید بذرهای مقاوم در برابر شرایط نامناسب جوی و شرایط زمین را یکی دیگر از موارد استفاده از دانش هسته ای در بخش کشاورزی توصیف کرد و افزود: در این زمینه نیز دانشمندان کشورمان به موفقیت هایی دست یافته اند که به تدریج نتایج آن با افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در کشور نمایان می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با استفاده از دانش هسته ای می توان بذرهایی تولید کرد که در زمینهای شور و یا خشک و در سرمای زیاد بتوان محصولات با کیفیت و کمیت مطلوب تولید کرد.
خلقانی همچنین گفت: دانش هسته ای در بخشهای جنگلداری ، آبخیز داری و استفاده بهینه از آب نیز کاربردهای فراوانی دارد و هم اکنون محققان کشورمان در این زمینه در حال تحقیقات هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها